5 جایزه کتاب سال دفاع مقدس به آثار سوره مهر رسید
چهارشنبه 04 بهمن 1396

سوره مهر ناشر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد

5 جایزه کتاب سال دفاع مقدس به آثار سوره مهر رسید

هفدمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در حالی برگزار شد که انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر برگزیده و کتاب «فرنگیس» به عنوان اثر برگزیده و چهار کتاب «عصرهای کریسکان»، «رانده شدگان»، «زندان موصل» و «اثرنشان» همگی از سوره مهر به عنوان آثار تقدیری برگزیده شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از سوره مهر، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در اختتامیه هفدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی برگزار شد، بزرگترین رسالت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موزه ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس و دستگاه های فرهنگی دفاع مقدس را انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به 52 درصد جمعیت کشور که زیر سی سال هستند، دانست.

 
او با بیان اینکه نسل کنونی با نسل گذشته تفاوت هایی دارد، گفت: اندیشه، تفکر، سبک زندگی، اخلاق و رفتار نسل امروز متفاوت بوده و رشد شگفت انگیز فناوری های ارتباطی، تاثیر فضای مجازی و حجم اخبار و اطلاعات قدرت تشخیص درست از نادرست و حق از باطل را از جوانان ما گرفته است.
سرلشکر صفوی گفت که فرهنگ سازی و حفظ و انتقال ارزشهای اخلاقی و انسانی به نسل کنونی از پیچیده ترین موضوعاتی است که دستگاه های فرهنگی بابد دنبال کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث پیش از انقلاب اشاره کرد و  خواستار بازخوانی و مطالعه عمیق تر در خصوص اقدامات و مواضع امام خمینی(ره) از سال 42 تا ورود به کشور شد.
«...من در فرانسه خدمت امام بودم، امام با قاطعیت و روشنی اعلام می‌کردند که شاه را سرنگون و حکومت اسلامی برپا می‌کنیم و سپس فرمودند که شکل حکومت جمهوری اسلامی است. از اینکه امام با آن قاطعیت سخن می‌گفتند، تعجب کردیم. به یاد دارم یک بار خبرنگاران که خدمت ایشان بودند، خبرنگاری پرسید که مدل حکومت اسلامی شما همانند عربستان و برخی کشورهای دیگر است که امام پاسخ دادند، خیر ما بر اساس قرآن و اسلام حکومت تشکیل می دهیم.»
جمله فوق یکی از خاطرات سرلشکر صفوی با امام خمینی(ره) بود. او در ادامه سخنانش گفت که به غیر از فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس که مبتنی بر دفاع مقدس است و پیروزی‌ها و حماسه‌هایی را در دوران مختلف آفریده است را بایدگسترش دهیم. در دفاع مقدس ملت با رهبری امام(ره) توانستند به پیروزی‌های بزرگی دست یابند و 2 میلیون بسیجی به رهبری امام از اقصی نقاط کشور به جبهه‌ها اعزام شدند، که این بسیجی از قشرهای مختلف همچون کارگران، معلمان بودند. در دفاع مقدس یک ملت ایستاد و زنان و مردان از سراسر کشور در پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس نقش داشتند و لازم است، حماسه‌های دوران دفاع مقدس و عملیات ها را بنگاریم.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او ماموریت جشنواره کتاب سال دفاع مقدس را معرفی انسان هایی است که در انقلاب اسلامی پدید آمدند دانست و گفت: از نگاه امام خمینی، انقلاب اسلامی تحولی را در انسان ها به وجود آورد که این فتح الفتوح است.
مؤمنی شریف ادامه داد: در دفاع مقدس انسان هایی که تحول یافته بودند، رشد یافتند و شناخته شدند. یکی از این انسان ها شهید حسن باقری بود که به فرموده رهبر معظم انقلاب به عنوان یک خبرنگار وارد جنگ شد و به استراتژیست نظامی تبدیل شد. البته این رشد تنها در عرصه نظامی نبود بلکه در حوزه های اخلاقی و ارزشی نیز بود.
او گفت که در سال های اخیر نشان داده شده است که مردم از کتاب های دفاع مقدس استقبال می کنند و امیدواریم در حوزه کتاب دفاع مقدس و معرفی انسان های تحول یافته و رشد یافته افتخارات بزرگی کسب کنیم.
مؤمنی شریف کتاب سال دفاع مقدس را جشنواره ای معتبر دانست و گفت:  من توفیق داشتم آخرین بار جایزه خود را در این جشنواره از دستان سردار شهید مدافع حرم حسین همدانی دریافت کردم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد: ارزش‌های دفاع مقدس ضامن شکوه و عظمت ایران در عرصه بین الملل است

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: ارزش‌های دفاع مقدس ثروت ملی محسوب می‌شود که ضامن شکوه و عظمت ایران اسلامی در عرصه بین الملل است.
او دفاع مقدس را  از جنس ایمان و استواری، ایثار و ارزش‌های انسانی مبتنی برآیات قرآنی حواند و گفت: ایثار، گذشت، جهاد، استقامت، پایداری، انسانیت و... همه از جنس ارزش‌هایی هستند که می‌توان به کمک این سرمایه عظیم یک کشور را به شایستگی ساخت.
جوادی افزود: پاسداشت این ارزش‌ها شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که امروز برای همین موضوع یعنی پاسداشت رزمندگان و ترویج کنندگان فرهنگ دفاع مقدس و ادبیات پایداری در اینجا جمع شده ایم.
او با تاکید بر اینکه کتاب یکی از بهترین صورت‌های ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس است افزود: این برنامه برای ترویج و پاسداشت همین افراد است که یا در دفاع حضور داشتند و یا در تبیین و ترویج فرهنگ دفاع سهم داشتند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: این برنامه بدنبال اهمیت تاریخی دفاع مقدس نیست، بلکه می‌خواهد بگوید ارزش‌های دفاع مقدس و فضایل رزمندگان اسلام امروز نیز می‌تواند در جامعه ما جاری و ساری شود، که اگر اینگونه شد تحت این ارزش‌ها شاهد اقتصاد شکوفا، رفاه و امنیت اجتماعی برای ملت مان خواهیم بود.
محمدحسن مقیسه: هنوز برنامه‌ای بنیانی برای سیراب کردن دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد

محمدحسن مقیسه پژوهشگر و نویسنده ادبیات دفاع مقدس از دیگر سخنرانان این مراسم در سخنانی با بیان اینکه، اگر ما از سخنان رهبر انقلاب استفاده می‎کنیم به دلیل این است که ایشان رزمنده‌ای بود که در خط مقدم جبهه ها حضور پیدا می کرد و به رزمندگان روحیه می‌داد، اظهار کرد: رهبر انقلاب، حکیم، تاریخ‌دان و کسی است که رمان‌های بسیاری را مطالعه کرده است و تاریخ گذشتگان را می داند، اگر برداشتی از سخنان ایشان وجود دارد به دلیل بزرگ‌اندیش بودن ایشان است که افق ها را برای ما روشن می‌کنند.
وی در ادامه گفت: برداشتی که از سخنان رهبر انقلاب می شود این است که جنگ ثروت ملی است. ثروت ملی چه چیزی می تواند باشد در حالی که تلقی از این ثروت، منابع زیرزمینی است که توسط اهل خرد مورد بهره‌برداری قرار می گیرد و اساسا ملموس است. پس نتیجه می گیریم که ما یک ثروت ملی معنوی داریم که آداب و اندیشه ما را می سازد.
این استاد دانشگاه افزود: دفاع مقدس ثروت ملی است که باید آن را حفظ کنیم و برآن بیافزایم. اگر به این نتیجه رسیدیم که خاطرات جنگ ثروت ملی باشد همان کاری را با آن خواهیم کرد که با نفت و گاز می کنیم. جنگ ثروت معنایی و معنوی ماست که برای آن بکوشیم می توانیم آن را توسعه بدهیم. اگر این اتفاق بیافتد دیپلمات های ما نیز خود را در خط مقدم حس می کنند.
مقیسه با تاکید بر توسعه معنایی دفاع مقدس عنوان کرد: ما با همه کشورهایی که در کمربند دفاعی این روزها قرار دارند می توانیم وارد تبادل فرهنگ شویم و از این جهت دفاع مقدس را از بازه هشت ساله بیرون آوریم.
وی با بیان اینکه دو شهر در دنیا نماد دفاع است، تصریح کرد: مسکو و خرمشهر دو شهری هستند که از موجودیت خودشان در برابر دشمن دفاع کردند. مدافعان خرمشهر در روزهای مقاومت در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار داشتند و با کمترین امکانات از شهر، حیثیت و جان و اموال مردم دفاع کردند.
وی ادامه داد: رزمندگان در خرمشهر اگر عقب نشینی می کردند حق داشتند اما آنها نه تنها اینکار را نکردند بلکه دفاع کردند. ما نمونه این شهر را در دنیا داریم. وقتی لشکر ناپلئون به مسکو حمله کرد ارتش مسکو تنها حامی و مدافع مردم نشد بلکه شهر را خالی کرد و آن را آتش زد تا چیزی به دست دشمن نیافتد. این دو اتفاق را با هم مقایسه کنید که رزمندگان ما بدون اسلحه حدود یک ماه مقاومت کردند و سرانجام ارتش صدام آنجا را تسخیر کرد. اکنون سوال من این است که آیا در دنیا مسکو نماد مقاومت است یا خرمشهر؟ جواب مسکو است. چرا؟ چون آنها یک نویسنده قوی به نام تولستوی داشتند که رمان جنگ و صلح را نوشت.
این پژوهشگر دفاع مقدس تاکید کرد: رمان و داستانهای قوی قلب ها را تسخیر می کند. 30 سال از جنگ می گذرد اما هنوز برنامه‌ای بنیانی برای سیراب کردن دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد که امیدوارم محقق شود.
در خلال سخنرانی سخنرانان نیز از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جایزه تقدیر به عمل آمد.
نظر بدهید