ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)
شنبه 07 بهمن 1396

ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)

کتاب «ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)» توسط امیرسرتیپ حسین محمدی‌ودود تالیف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از ایسنا، در معرفی مرکز اسناد انقلاب اسلامی از این کتاب عنوان شده است: با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی کوشید ارتش را در مقابل مردم قرار دهد اما امام خمینی با هدایت و روشنگری‌های خود توانستند قدرت ارتش را در سرکوب مردم خنثی کرده و آن را به آغوش ملت ایران برگردانند. به طوری که در روز ۴ بهمن ۱۳۵۷ گروهی از افسران و درجه‌داران ارتش در تهران، ضمن یک راهپیمایی، حمایت خود را از انقلاب اسلامی و امام خمینی اعلام کردند.
با توجه به نقش مهمی که ارتش در دوران انقلاب اسلامی داشت، شایسته است، عملکرد این گروه نظامی در دوران انقلاب بررسی شود. در همین رابطه کتاب «ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است معرفی می‌شود.
کتاب «ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)» هشت فصل دارد.
فصل اول به "تعاریف مورد نیاز" در رابطه با موضوع کتاب اختصاص دارد. در این فصل کلیاتی درباره انقلاب، فرهنگ و معنویت، مفهوم تجاوز و موقعیت جغرافیایی ایران بیان شده است.
فصل دوم تاریخچه نیروی زمینی در ایران از دوران باستان تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند.
در فصل سوم کتاب «پیوند ماندگار»، وضعیت ارتش در دوران مبارزات امام خمینی با رژیم پهلوی طی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این فصل، شروع اعتراضات کارکنان ارتش علیه رژیم پهلوی، فعالیت‌های مذهبی ارتش و همراهی ارتشیان با نهضت اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در فصل چهارم با عنوان "نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی" به پیوند ارتش با انقلاب اشاره می‌شود که باعث از بین رفتن بخش مهمی از موانع پیروزی کامل انقلاب اسلامی شد. در این فصل به نقش تاریخی امام خمینی در ایجاد گسست میان ارتش و رژیم پهلوی اشاره می شود. این فصل همچنین به تلاش‌های ناموفق امریکا به منظور حفظ ارتش و حضور ژنرال هایزر آمریکایی در ایران می‌پردازد.
فصل پنجم با عنوان "تولد دوباره ارتش" به فعالیت‌های ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این فصل وحدت و همکاری ارتش و سپاه در برهه‌های حساس تاریخ جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار می‌گیرد. در این فصل همچنین وضعیت ارتش در دوران دولت موقت بررسی می‌شود.
فصل ششم کتاب «پیوند ماندگار» به نقش ارتش در ایجاد امنیت و کنترل آشوب‌های ابتدای انقلاب و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب می‌پردازد و فصل هفتم نیز نقش ارتش در دوران دفاع مقدس را مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد. فصل هشتم و آخر هم حاوی اسناد، بریده جراید و تصاویری در رابطه با ارتش است.
کتاب «ارتش در گذار از بحران‌های انقلاب (پیوند ماندگار)» به قلم امیرسرتیپ حسین محمدی‌ودود با تیراژ ۲هزار نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان در اختیار محققان، علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.
نظر بدهید