57 ریشتر؛ گوشه‌ای از بازتاب‌های جهانی انقلاب اسلامی ایران
یکشنبه 15 بهمن 1396

57 ریشتر؛ گوشه‌ای از بازتاب‌های جهانی انقلاب اسلامی ایران

اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، 57 ریشتر را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها یک حادثۀ داخلی برای تغییر یک نظام سیاسی نبود؛ بلکه همان گونه که بسیاری از دولتمردان آمریکایی ، اسرائیلی و اروپایی در خاطرات خود از آن روزها تعبیر کرده اند ، زلزله ای ویرانگر برای جهان غرب بود.
فضای غالب سیاست بین الملل ، هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ، به گونه ای بود که از یک سو اردوگاه مارکسیسم بر نیمی از کرۀ خاکی حکمرانی می کرد و در طرف مقابل ، جریان لیبرال ، نیمی دیگر از سرزمین های دنیا را تحت سلطه سیاسی خود قرار داده بود .
در چنین فضایی انقلاب اسلامی ظهور کرد : اصل « نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی » را مبنای رفتار خویش در عرصۀ نظام بین الملل قرار داد و توانست رویه های امپریالیستی ساختار نظام بین المللی را به چالش بکشاند و مبانی خود ، یعنی استقلال ، عدالت طلبی ، دفاع از مستضعفان و مبارزه با استکبار و سلطۀ بیگانگان را در عرصۀ سیاست بین المللی مطرح کند.
پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه ، باعث به وجود آمدن موج جدیدی از مبارزات عدالت خواهانه شد . قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، مبارزات ملت های مسلمان منطقه ، اغلب با رویکردهای ملی گرایانه و در برخی مواقع با الهام از مبارزات کمونیستی انجام می شد ؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا ملت های مسلمان منطقه این انقلاب را الگوی خود قرار دهند .
ارئه الگوی اسلام انقلابی توسط امام و انقلاب اسلامی ، باعث رها شدن توان بالقوه و بسیار عظیم جوانان مسلمان کشورهای اسلامی برای مبارزه بر ضد استعمار و استبداد شد.
این مجموعه گزیده ای است مستند از بازتاب های جهانی انقلاب اسلامی ایران که با پیروزی اش ، زلزله ای سیاسی در هر دو اردوگاه شرق و غرب ، به وجود آورد و جهان را وارد دورانی جدید کرد.
در این مجموعه گفتارهایی از میشل فوکو ، متفکر بزرگ فرانسوی
مرحوم دکتر عبدالمجید فلاطوری ، استاد دانشگاه کلن آلمان
تد اسکاچ پل ، نظریه پرداز بزرگ انقلاب
مسعود شجره ، از ایرانیان مقیم غرب
عبد الکریم پاز ، از مسلمانان آراژانتین
علی منتظمی ، نویسنده و استاد دانشگاه
حسن تونو ، از کشور اندونزی
عبدالکریم پاز ، از مسلمانان آراژانتین آمده است
نظر بدهید