نوآوری در تولید آثار ادبیات انقلاب اسلامی
دوشنبه 16 بهمن 1396

در مراسم رونمایی و نقد رمان انقلابی «رؤیای آق‌تاریم» در فروشگاه مرکزی کتاب به¬نشر تاکید شد؛

نوآوری در تولید آثار ادبیات انقلاب اسلامی

دهه مبارک فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی فراهم آورد تا از این رهگذر به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) شامگاه یک‌شنبه، پانزدهم بهمن ماه، جمعی از منتقدان و نویسندگان مشهدی را به بهانه رونمایی و نقد و بررسی رمان انقلابی «رؤیای آق‌تاریم»در قالب سلسله نشست های تبلیغی- ترویجی «درپناه کلمات» که با حضور مصطفی جمشیدی، نویسنده این اثر برگزار شد، گرد هم جمع کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی به‌نشر، جمشیدی در این نشست که در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر برگزار شد، با اشاره به تغییر کارکردهای رمان در جامعه امروز و اهمیت بردارهای معنایی آن، گفت: در گونه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید نوآوری‌هایی وجود داشته باشد تا صحبت‌ها و روایت‌ها از حالت یکنواخت خارج شود.
وی به وضعیت نامطلوب کتابخوانی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز نمی‌توان انتظار داشت مخاطب، فضای مجازی و ... را رها کند و کتاب بخواند بنابراین باید کتاب‌ها و آثار ارائه‌شده برای وی جذابیت لازم را داشته باشد.
نویسنده رمان «رؤیای آق‌تاریم» در خصوص پردازش کتاب‌های خود، تصریح کرد: به دنبال این هستم نوشته‌ای ارائه دهم که پیشینیان آن را ارائه نکرده باشند.
جمشیدی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که درباره پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 وجود دارد، تصویر بدی از شاه و رژیم طاغوت ارائه می‌شود اما بحث من در این کتاب این است که انقلاب در واقع انگیزش درونی افراد بود و نکته قابل اهمیت این بود که مردم جامعه خودشان این راه را انتخاب کردند.
وی با اشاره به شخصیت اصلی رمان «رؤیای آق‌تاریم» که «غدیر» نام دارد، خاطرنشان کرد: این شخصیت سواد زیادی ندارد و یک فرد معمولی است اما نور هدایت باطنی و حق‌طلبی وی باعث می‌شود به انتخاب درستی بزند و در انقلاب مشارکت کند.
این نویسنده در بخشی از سخنان خود با اشاره به تصویری که در کتاب «رؤیای آق‌تاریم» از شمال کشور به مخاطب ارائه می‌دهد، گفت: در استان‌های شمالی کشور به پس‌رفت اقلیم دچار شده‌ایم؛ رؤیای آق‌تاریم تصویری نوستالژیک از اقلیم گذشته این خطه از کشور را برای مخاطب به تصویر می‌کشد؛ در واقع یک کارکرد متفاوت این کتاب این بود که این تصاویر نوستالژیک را به مخاطب ارائه دهد.
جمشیدی با انتقاد از طرح مطالبی مبنی بر این که گفته می‌شود رژیم شاهنشاهی می‌تواند به کشور برگردد، بیان کرد: این دروغ بزرگی است که به نسل‌های آینده بگوییم؛ چطور رژیمی که میلیاردها تومان ثروت کشور را به باد داده است، می‌تواند برگردد و کشور را هدایت کند؟ این تصور که قبل از انقلاب دوران کامیابی داشتیم، منحط است.
وی همچنین با اشاره به رمان انقلابی جدید خود با نام «تیغ و تاج»، گفت: این رمان نیز توسط به‌نشر در دست چاپ است و به زودی روانه بازار خواهد شد.
بخشی از این نشست نیز به اظهارنظر نویسندگان و منتقدان حاضر در این جلسه اختصاص داشت؛ روایت خرده‌داستان‌هایی در دل رمان «رؤیای آق‌تاریم»، پرداختن به شخصیتی که در واقع از جامعه حذف شده است، روایت پیوستن شخصیتی خاکستری بدون ایدئولوژی و گرایش سیاسی به انقلاب به دلیل ویژگی‌های انسانی و روحیه ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی، زیبایی شاعرانه و ... برخی از ویژگی‌های مثبت این کتاب از منظر منتقدان بود؛ همچنین ریتم کُند کتاب در صفحات ابتدایی نیز نقطه ضعف کتاب بود که این منتقدان به آن اشاره کردند.
در پایان این مراسم نیز جشن امضای کتاب توسط نویسنده برگزار شد.
 

 
 
«رؤیای آق تاریم» عنوان رمانی با محوریت انقلاب اسلامی به قلم «مصطفی جمشیدی» است که نویسنده در آن سرگذشت ماهیگیر جوانمردی به نام غدیر را روایت می‌کند که از طبقه محروم جامعه پیش از انقلاب  است؛ او که نام‌ها و لقب‌های زیادی داشته، به دلیل درگیر‌ی‌هایش با عوامل شاه و اربابان، از شهری به شهر دیگر و از دیاری به دیار دیگر دائم در سفر بوده و در این بین، به گنجه، ایروان، باکو و باتومی هم می‌رفته و ضمن کمک به محرومان و دست‌گیری مستمندان، در هر جایی نیز همسری اختیار می‌کرده اما بر حسب اتفاق، هیچ فرزندی از هیچ‌یک از آن‌ها نداشته است و همه نیز به نوعی یا فوت می‌کردند یا جدا می‌شدند.
غدیر که به دلیل درگیری‌اش با شاه و تمسخر فرح و طرفداری از امام خمینی(ره) مورد تعقیب بوده، اواخر عمر در بندرانزلی زندگی می‌‎کند؛ بعد از پیروزی انقلاب به دلیل مبارزاتش با شاه، هیچ چشم‌داشتی از هیچ‎کس ندارد...؛ و این بار نیز مانند هر بار که کارهای عجیبی از او سر می‌زند، آگهی تسلیتی برای فوت خودش چاپ می‌کند؛ بعدها فردی به نام «خلج رشتی» که  زمانی غدیر به دلیل خوش‌خدمتی به شاه و تعمیر کامیون‌های ارتشی با او درگیر شده بود، او را می‌کشد.
به‌نشر این کتاب 108 صفحه‌ای را برای نخستین بار در قطع رقعی با شمارگان 2000 نسخه منتشر کرده و با قیمت 105 هزار ریال روانه بازار کرده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از اخبار به‌نشر و نیز مشاهده و تهیه محصولات انتشارات آستان قدس رضوی به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره 30003209 یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق تلگرام به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.
نظر بدهید