قصه‌های پهلوانان تهران و شیراز منتشر شد
یکشنبه 16 آبان 1395

رخصت مرشد 3و4

قصه‌های پهلوانان تهران و شیراز منتشر شد

کتاب‌های «رخصت مرشد ۳. تهران» و «رخصت مرشد ۴. شیراز» از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از فارس، دو عنوان کتاب از سوی انتشارات «کتاب نیستان» روانه بازار کتاب شد.

«رخصت مرشد 3. تهران»؛ سومین مجلد از کتاب قصه‌های پهلوانی با نگاهی به پهلوانان افسانه‌ای شهر تهران نوشته‌ شده است. خسرو آقایاری مؤلف این کتاب در سومین مجلد از آن داستان‌هایی از زندگی پهلوانانی مانند سید حسن رزاز، سید رضا لاهیجی، سید ابراهیم حسینی، محمدحسین خان، شعبان سیاه، حاج عبدالحسین فیلی، حسام‌السلطان خوش‌نویسان و شهید مسعود کیانتاش را به روی کاغذ آورده است.

آقایاری در این کتاب برای شرح زندگی و داستانی از هر یک از پهلوانان به سراغ موقعیت زندگی و زیستی آنها می‌رود. زندگی و زمانه، جامعه، باورهای مردمی و آداب و رسوم بومی و دینی مردم بخشی از آن چیزی است که او با نوشتن داستان‌هایی از زندگی پهلوانان تهران از آنها یاد کرده است.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد 3. تهران» را با قیمت 38000 تومان و در 476 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

بر اساس این گزارش، چهارمین مجلد از مجموعه قصه‌های پهلوانی با عنوان «رخصت مرشد 4. شیراز»، روایتی است از زندگی و زمانه پهلوانان شیراز. پهلوانانی که نه از جنس داش آکل و کاکا رستم که از جنس غیرتمندانی بوده‌اند که در برابر کوچکترین اهانت و تنگ نظری به باورهای دینی‌شان، طوفانی به پا کرده و تومار اهانت‌کنندگان را در هم می‌پیچیده‌اند.

خسرو آقایاری داستان پهلوانان شیراز را با روایتی از زندگی و زمانه پهلوان ملاعلی سیف آغاز می‌کند. حکایت او از شیوه زندگی و مرام پهلوان سیف به روزگار زمامداری پهلوی اول و توهین یکی از روزنامه‌های شیراز به عزاداری ماه محرم باز می‌گردد و شرح یکپارچه کردن دسته‌جات و هیئات عزاداری شیراز و برپایی یک تجمع مردمی برای اقامه عزای حسینی.

داستان‌های این کتاب جدای از روایت پهلوانی‌های مردمان شهر شیراز، روایتی است از زندگی و زیست سالم و دینمدارانه در جامعه سنتی ایران که قابل تسری به زندگی امروزی نیز هست. نویسنده در کتاب سعی کرده با نمایش شالوده‌های سازنده زندگی پهلوانان و اسطوره‌های هر سرزمین، نقش خانواده، دین، بزرگان دین، دوستان و جامعه و بسیاری دیگر از فاکتورهای اعتقادی و اجتماعی در شکل‌دهی به شخصیت و زندگی یک پهلوان اسطوره‌ای را به نمایش کشیده و جایگاه بالای او را بر اساس همین فاکتورها در میان مردم توجیه کند.

کتاب با وجود مستند بودن و استفاده از منابع مکتوب و نیز مصاحبه‌های نگارنده درباره هر قصه، زبانی بسیار ساده و روان داشته و تعلیق و هیجان روایی بسیار مطلوبی را می‌توان در جای جای آن مشاهده کرد و همین مساله باعث می‌شود خواننده ناخودآگاه خود را مخاطب اثر دیده و آن را تا انتها پیگیری کند.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد 4. شیراز» چهارمین مجلد از کتاب قصه‌های پهلوانی را با قیمت 11000 تومان و در132 صفحه منتشر کرده است.

 
نظر بدهید