دو کتابی که «مختارپور» به اهالی رسانه توصیه کرد
سه شنبه 18 آبان 1395

در نشست کتابخوان مطرح شد

دو کتابی که «مختارپور» به اهالی رسانه توصیه کرد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست کتابخوان با حضور اهالی رسانه دو کتاب را معرفی و خواندن آنها را توصیه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، نشست کتابخوان اختصاص حضور اصحاب رسانه داشت که شب گذشته در هتل انقلاب تهران با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با ارائه آماری گفت: از سال گذشته که نشست‌های کتابخوان در نهاد کتابخانه‌ها آغاز شده آمار نشان می‌دهد تا پایان مهر امسال 59 هزار و 745 معرفی کتاب از سوی چهره‌های مختلف صورت گرفته است.

به گقته وی، این جلسات کتاب‌خوانی 6 نفره، 10 نفره و 200 نفره بوده‌اند که در مکان‌هایی چون مدارس، مساجد، حوزه‌های علمیه حتی زندان‌ها در جمع‌های مختلف طی یک سال و نیم گذشته برگزار شده است و تقریباً حدود 60 هزار نفر هر یک به مدت 5 تا 7 دقیقه کتابی را معرفی و خوانده‌اند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند که دستاورد کمی محسوب نمی‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تأکید بر این مطلب که به این رسیدیم که افراد چهره به چهره در جمع‌ها کتاب معرفی کنند، توضیح داد: امروزه با گسترش فناوری‌های نوین و فضای مجازی جامعه فرهنگی با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو شده است تحقیقات در یکی از مراکز معتبر در کشور طی خرداد 95، نشان می‌دهد در 60 درصد کاربران فضای مجازی (تلفن همراه) استفاده میان ساعت‌های 8 تا 12 شب بسیار بوده است. این نشان می‌دهد وقتی 60 درصد کاربران شبکه‌های مجازی از ساعت 20 تا 24 همان زمان که فرد در محیط خانواده قرار دارد از اینترنت استفاده می‌کنند، نتایج بدی را نشان می‌دهد. متأسفانه امروزه گفت‌وگوهای اهالی خانه به حداقل و به 20 دقیقه در روز رسیده است اما پدر، مادر و فرزندان گاهی ساعت‌ها مشغول گشت و گذار در شبکه‌های مجازی هستند. این موارد مربوط به مخالفت ما با این شبکه‌ها نیست به شرط اینکه از فناوری درست استفاده کنیم.

مختارپور در ادامه دو کتاب را به اهالی رسانه در نشست کتابخوان معرفی کرد و گفت:‌ «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» و «باورهای کهن و خرافه‌های نوین» دو کتابی هستند که امروز آن را شرح می‌دهم، «کتاب اینترنت با مغز ما چه می‌کند» با ترجمه‌ای که نشر مازیار آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که پاورقی‌های این کتاب حذف شده، اما این کتاب امشب به اهالی رسانه هدیه داده می‌شود، کتابی که در سال 2011 نوشته شده و همراه پاورقی است، این اثر از آثار مهم اندیشه‌ای در حوزه اینترنت است.

به گفته وی، «اینترنت با مغز ما چه می‌کند» نشان می‌دهد فقط محتوای ذهن ما را اینترنت تغییر نمی‌دهد بلکه کارکرد و ساختار اندیشه ما را نیز تغییر می‌دهد و با این تغییر اندیشه انسان را از موجودی متفکر به کم‌عمق مبدل می‌کند. این کتاب بسیار خواندنی است و قابل ترویج برای افرادی است که در عرصه فرهنگ و هنر تأثیرگذار هستند، اما کتاب دوم یعنی باورهای کهن و خرافه‌های نوین منتقد دنیای مدرن است و خواند کتاب از این جهت حائز اهمیت است که امروزه یکسری خرافه‌های نوین و باورهای کهن داریم در این کتاب به خرافه‌هایی چون «سواد اشاره می‌شود و در مورد «دموکراسی»، «اومانیسم» و ... صحبت می‌کند و نشان می‌دهد از دید او(نویسنده) بشر چه وضعیتی داشته است.

وی با بیان اینکه از جمله مطالب کتاب اینکه اشاره به سنت‌های کهن می‌کند، گفت: نویسنده می‌نویسد در قدیم مردم معتقد بودند چیزی را باید نوشت که بدان نیاز نداریم اما آنچه را که تعقل می‌کنیم به خاطر سپرده‌ایم، بنابر این نوشتن برای موارد فراموش‌شدنی است. در این کتاب حتی شهر به یکی از خرافه‌های قدیم مطرح شده در برابر روستایی که محل زندگی پاک و معنوی بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان گفت: کتاب از این جهت که نویسنده چطور توجه می‌کند و از قید و بندهای باورهای عصر می‌رهاند کتابی خواندنی است اگر کسی این دو کتاب را با هم بخواند به تحول 50 سال پی می‌برد.

در این نشست برخی از خبرنگاران حوزه کتاب به معرفی یک اثر پرداختند و آن را با دیگر هم قلمان خود به اشتراک گذاشتند.

 
نظر بدهید