ارائۀ راهکارهای جدی نبودن در یک کتاب
یکشنبه 27 اسفند 1396

بازی و فراغت به‌مثابه خلاقیت و معنویت

ارائۀ راهکارهای جدی نبودن در یک کتاب

کتاب «بازی و فراغت به‌مثابه خلاقیت و معنویت» اثر عبدالعظیم کریمی از سوی انتشارات مدرسه منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «بازی و فراغت به‌مثابه خلاقیت و معنویت» اثر عبدالعظیم کریمی از سوی انتشارات مدرسه روانه کتابفروشی‌ها شد.

بازی و فراغت فرآیندی است در جهت انسان‌شناسی، خودشناسی و یافتن و جست‌وجوی «خود». نویسنده در این اثر برای ساحت وجودی و ساحت‌ شناختی تمایز قایل می‌شود، ساحت وجودی شباهت به دوران کودکی دارد، که کودک در حال بازی است و این حالت از فطرت است و نه از جریان شناخت. در حالی که ساحت شناختی با آغاز تعلیم و تربیت جریان می‌یابد و راه ساحت وجودی را مسدود می‌کند.

کتاب «بازی و فراغت» دعوتی است برای گذر از زندگی روزمره و بازگشت به «خود». انسان فقط در حالت «بازی و فراغت محض» است که وجودش به تمامی به همه سو و همه چیز گشوده می‌شود.

بازی کُنشی است ذاتا خودانگیخته، ارتجالی و درون‌زا که به محض ارادی‌شدن و جدی شدن، از جوشش خلاقانه باز می‌ایستد. خلاقیت نیز کُنشی است ذاتا بازی‌گونه که به محض ارادی‌شدن و جدی شدن، از کُنش‌ورزی تمام عیار باز می‌ماند. پس هرگاه در پی آن باشیم که به «بازی» بپردازیم و هرگاه اراده کنیم که دست به کار خلاقانه‌ای بزنیم، در همان لحظه، از ساحت بی‌ساحتِ بازی و نظام بی‌نظامِ خلاقیت خارج شده‌ایم. بی‌ساحتی و بی‌نظام بودن بازی و خلاقیت ریشه در «خاصیت جیوگی» و وضعیت سیال و روان آن دارد. جیوگی از آن جهت شگفت‌انگیز است که بی‌جهت است و این بی‌جهتی و بی‌وضعی همه جهت‌ها و وضعیت‌ها را حادث می‌شود.

کتاب «بازی و فراغت به‌مثابه خلاقیت و معنویت» در 9 بخش و 156 صفحه با قیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.

 
نظر بدهید