پیشنهاد این رمان با هدف وحدت بین شیعه و سنی مطرح شود
دوشنبه 28 اسفند 1396

اکبر صحرایی در گفت‌‌وگو با ایبنا مطرح کرد:

پیشنهاد این رمان با هدف وحدت بین شیعه و سنی مطرح شود

اکبر صحرایی، برگزیدۀ دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ پاسداران قلم می‌گوید: «پیشنهاد نوشتن این رمان از سوی دفتر نهاد رهبری و با هدف وحدت بین شیعه و سنی مطرح شد. به هر حال با شرایطی مانند حملات داعش شاید بیم آن می‌رود که روابط بین مذاهب خدشه‌دار شود. البته این را هم باید اضافه کنم که مذهب شافعی ارادت خاصی به اهل بیت دارند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا، اکبر صحرایی  برگزیده دوازدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران قلم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: برای صحبت از رمان «عزیز جهان» ازنامش آغاز می‌کنم. از اسم مشخص است که عنوانی دومنظوره و تلفیقی از اسم دکتر عبدالعزیز خضری و همسرش جهان توکلی است. این دو نفر سرگذشت عاشقانه‌ای داشتند که منجر به تشکیل یک زندگی می‌شود و  این کتاب  به سرگذشت آقای خضری که شافعی مذهب و اهل تسنن هستند،‌می‌پردازد.  بازه زمانی روایت این کتاب از سال 1304 یعنی از زمان تبعید رضاخان به جزیره موریس تا سال 1362 یعنی در اوج دوران جنگ است. ماجرای این کتاب با ترور شهید فقیهی که در آن زمان رئیس بیمارستان سعدی در شهر شیراز بودند،‌ خاتمه می‌یابد.
نویسنده «خمپاره خواب آلود» درباره مباحثی که در رمان «عزیز جهان» به آن‌ها پرداخته است،‌ گفت: بیشتر بر خدماتی که پروفسور خضری انجام داده‌اند، تمرکز کرده‌ام. این سرگذشت به صورت یک رمان در 300 صفحه و 75 فصل نگارش شده است و به داستان زندگی مشترک این زوج و نحوه آشنایی آن‌ها نیز پرداخته‌ام. خواننده با خواندن این رمان در عین حال که با سرگذشت این زوج آشنا می‌شود، با تاریخ فرهنگی وسیاسی منطقه فارس در آن دوران یعنی از سال 1304 تا 13602 نیز آشنایی می‌یابد. در عین حال خواننده با سیستم پزشکی آن زمان هم آشنا شده و از دکترهای تجربی و حکیم تا پزشک‌های امروزی را اشراف پیدا می‌کند.

نویسنده رمان «عزیز جهان» درباره نحوه آشنایی خود با قهرمان این رمان عنوان کرد: در حال حاضر پروفسور خضری در بیمارستان شیراز مشغول به کار هستند و ایشان از اولین کسانی است که پیوند روده به جای مثانه را در خاورمیانه انجام داده و حدود 10000 عمل جراحی را بدون چشم‌داشت مالی انجام داده‌اند. به نظرم ایشان می‌تواند الگوی مناسبی برای پزشکان جوان باشند. پیشنهاد نوشتن این رمان از سوی دفتر نهاد رهبری و با هدف وحدت بین شیعه و سنی مطرح شد. به هر حال با شرایطی مانند حملات داعش شاید بیم آن می‌رود که روابط بین مذاهب خدشه‌دار شود. البته این را هم باید اضافه کنم که مذهب شافعی ارادت خاصی به اهل بیت دارند.
نویسنده« پرونده 312»  درباره روند نگاشتن این رمان گفت: به دنبال مصاحبه‌هایی که با ایشان انجام دادم و حدود یک سالی به طول انجامید،   پرداختی به تاریخ شیراز نیز در آن برهه زمانی خاص داشتم. برای نگارش رمان باید اطلاعات جامعی درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوره نیز به دست می‌آوردم تا کارم باورپذیرتر شود. در نهایت علاوه بر یک سالی که مشغول انجام مصاحبه‌ها بودم، دو سال نیز نگارش و ادامه تحقیقات به طول انجامید که مجموعا می‌شود سه سال.
این نویسنده درباره کار جدیدی که در دست نگارش دارد،‌ عنوان کرد: کاری است درباره مدافعان حرم. رمان جدیدی که در دست نوشتن دارم، به سرگذشت سردار عبدالله اسکندری اختصاص دارد. ایشان فرمانده نیروی زمینی سپاه بودند و زندگی پرنشیب‌وفراز چهل ساله‌ای داشته‌اند که دست‌مایه نوشتن من قرار گرفته است. برای انتشار آن هم هنوز با ناشر خصوصی به نتیجه نرسیده‌ام اما معمولا از چاپ دوم به بعد با یک ناشر خصوصی مانند رمان «عزیز جهان» که با انتشارات کتابستان معرفت کار کردم،‌ وارد قرارداد می‌شوم. چاپ چهارم رمان «عزیز جهان» نیز اخیرا راهی بازار شده است.
نظر بدهید