باغ خرمالو
چهارشنبه 15 فروردين 1397

باغ خرمالو

موضوع رمان «باغ خرمالو» ماجرایی جذاب در حیطۀ تاریخِ سال‌های پیش از انقلاب، مربوط به دورۀ پهلوی اول و رضاخان است.

کتاب «باغ خرمالو» رمانِ نوجوان، آخرین اثر هادی حکیمیان نویسنده اهل یزد است. این کتاب اواخر سال ۹۵ توسط موسسه فرهنگی، هنری شهرستان ادب منتشر شد و در کمتر از یکسال به چاپ چهارم رسید. موضوع رمان ماجرایی جذاب در حیطه تاریخِ سال های پیش از انقلاب، مربوط به دوره پهلوی اول، رضا خان است. از مزیت های این رمان می توان به این نکته اشاره داشت که در زمینه تاریخ معاصر ایران اطلاعات خوبی به نوجوانان ارائه می دهد. زبان و فضای داستان برای نوجوانان بسیار قابل درک و جذاب است. این اثر برگزیده ی نهمین دوره جایزه  «داستان انقلاب» شده است.
برای تمام کسانی که رمان «برج قحطی» را خوانده باشند، چه موافق و چه مخالف، این خبر که هادی حکیمیان رمان نوجوان نوشته است، خبر غافلگیرکننده ای است. در این کتاب ویژگی هایی چون، زبان سالم و اصیل، نثر خوش آهنگ و درست و روایت روان را می بینیم. توصیف فضا و معماری روستایی یزد خیلی جذاب است و به خوبی در کتاب آمده است. دیالوگ های شیرین و از همه مهم تر سوژه بکر و غافلگیرکننده رمان  بسیار خلاقانه است و نصف راه را برای رمان پیش می برد.
سوژه رمان « باغ خرمالو » بسیار  بکر و خاص است، قصه، قصه رضاخان است، اما نه آن قرائت تاریخی که ما رضاخان را در دربار ببینیم، نه قرائت رسمی که رضاخان را به عنوان یک چهره منفور یا دست نشانده اجنبی و آن چیزی که در کتاب های درسی است، ببینیم و نه ضد قرائت رسمی که الان در فضای مجازی، درباره تطهیر دوره پهلوی و رضاخان می بینیم.
هوشمندی نویسنده این است که خودش را از همه این قرائت ها و روایت ها کنار می کشد. این کتاب صرفا برای مخاطب قصه می گوید و اتفاقا موفق هم هست. مخاطب را بدون قضاوت و پیش داوری و در دل قصه مخاطب را در یک روستا در کنار رضاخانی قرار می دهد که دیگر آن رضاخان قلدر و پادشاه ایران نیست بلکه رضاخان قابل ترحم است.
بنابر این گزارش، ما با یک شخصیت مولف و جریان ساز مواجه ایم که به تنهایی یک جریان نگارش رمان و قصه تاریخی را فارغ از هم قرائت رسمی و هم قرائت ضدرسمی پیش می برد و خودش قرائت منصفانه و هم مبتنی بر تاریخ است، هم تحقیق و پژوهش و هم هنر داستان نویسی ارائه می کند و این نشان می دهد که حکیمیان با همین چند کتاب، خودش یک جریان فرهنگی است که اتفاقا غبار را از روی نکاتی که از بس گفته شده می زداید. در کل این رمان شسته رفته، قابل توصیه و دارای چند مقطع هیجان انگیز و جذاب در مسیر قصه است.
علاوه بر این، در رمان باغ خرمالو با نویسنده ای روبه رو هستیم که کارش را حرفه ای دنبال می کند. به روابط و قواعد آشناست. نویسنده ای است که مطلع و آگاه است. رمان نوجوان جای شعار دادن، حکم صادر کردن و نصحیت کردن نیست. می داند که جان روایت چیست چون اگر نویسنده سطحی نگر باشد، به تکنیک اهمیت ندهد، برای دنیای نویسندگی خود حرمت قائل نشود و اگر تاریخ نخواند، حاصل کار اثری سطحی، سفارشی و ضعیف است که به تاریخ هم خیانت می کند. «باغ خرمالو»، یک کار سفارشی نیست بلکه یک کار جوششی است که بر مبنای علاقه های روایتی نویسنده شکل گرفت.
حکیمیان نوید دهنده شکل گیری نثر نویسنده های پس از انقلاب است که با تکنیک روایت حقیقت، تاریخ را نشان می دهد و اثبات می کند. ما به جایی رسیدیم که می توانیم قاطعانه بگوییم، نویسندگانی داریم که فارغ از هر تفکر، هر سفارش، هر ملاحظه ای و به خاطر اینکه خود را ساختند و تلاش کردند، حاصل کارشان چیزی مثل باغ خرمالو است.
در باغ خرمالو ما با یک حقیقت تاریخی روبه رو می شویم بدون اینکه در سطح حرکت کنیم یا شعاری رفتار کنیم و پیام خشک و خالی بدهیم. اگر تکنیک با تعهد، صداقت و روش بینی آمیخته شود، حاصل آن باغ خرمالو می شود. یعنی رمانی که می توانیم به معلمان پیشنهاد دهیم  در بیان این بخش از تاریخ، این رمان را مطالعه کنند.
نظر بدهید