«خاطرات سفیر» در نماز جمعه معرفی شد
شنبه 18 فروردين 1397

«خاطرات سفیر» در نماز جمعه معرفی شد

کتاب «خاطرات سفیر»، خاطرات دکتر نیلوفر شادمهری از دوران تحصیلش در فرانسه، که از سوی انتشارات سورۀ مهر منتشر شده، در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

"پایم که رسید به فرانسه، با اولین رفتارها و سؤال‌هایی که دربارۀ حجابم می‌شد و به‌خصوص دربارۀ وضعیت و شرایط ایران، متوجه شدم آنجا کسی من را نمی‌بیند. آن‌که آن‌ها می‌دیدند و با او سر صحبت را باز می‌کردند یک مسلمان ایرانی بود؛ نه نیلوفر شادمهری. آن‌ها چیز زیادی از ایران نمی‌دانستند... و من شدم «ایران»! من باید پاسخگوی همۀ نقاط قوت و ضعف ایران می‌بودم. انگار من مسئول همۀ شرایط و وقایع بودم... من سفیر ایران شدم و حافظ منافع کشورم و مردمش…"
این سرآغاز خاطرات یک دانشجوی مسلمان ایرانی است که در آرزوی ادامۀ تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مهم فرانسه راهی این کشور می‌شود، اما در سفرش، با چالش‌های مختلف و آدم‌های متفاوتی روبرو می‌شود که او را تبدیل می‌کند به سفیری برای دفاع از حقیقت در قلب دنیای غرب. نیلوفر شادمهری، دختری جوان و‌ کمی متفاوت از هم‌سن‌وسال‌ها و همکلاسی‌هایش است که در کتاب «خاطرات سفیر» شما را به خوابگاه دانشجویی در پاریس می‌برَد و با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند، از قبول شدنش در بهترین دانشگاه فرانسه و عدم پذیرش او تنها به دلیل حجاب و دست ندادنش با اساتید مرد آنجا، تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و مناظره‌های هیجان‌انگیز با سرشناس‌ترین استادان آن دیار بر سر وطن و اعتقاداتش؛ آن‌هم به دور از افراط‌وتفریط‌های معمولِ این‌گونه نوشته‌ها. کتاب «خاطرات سفیر» در واقع، حاصل یادداشت‌های کوتاه و شیرین، و تجربیات متفاوت و جذاب دوران دانشجویی دکتر شادمهری دربارۀ تصویر ذهنی نادرست مردم فرانسه یا به تعبیر دیگر، اروپایی‌ها، از اسلام و ایران و صدها پرسش‌ و باور در این زمینه است که در وبلاگی به نام «سفیر» منتشر می‌کرده و با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی از کاربران مواجه می‎‌شده؛ و حالا هم که در قالب کتاب «خاطرات سفیر» چاپ شده با استقبال بالای مخاطبان، به‌ویژه دختران جوان روبرو شده است، به‌گونه‌ای که طی سه ماه از تاریخ انتشار آن، به چاپ دهم رسید. بیان منطقی و در عین حال صمیمی، توصیفات و فضاسازی مناسب، پرهیز از شعاری شدن مسائل، با چاشنی طنزی که دارد، مخاطب جوان خود را به‌خوبی همراه کرده، و بسیاری از گره‌های ذهنی او را باز می‌کند.
رهبر معظم انقلاب چندی پیش در جریان یکی از دیدارهایشان گفتند: "کتاب خاطرات سفیر را توصیه کنید که خانم‌هایتان بخوانند."
این کتاب از انتشارات سورۀ مهر، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
نظر بدهید