«رؤیای آمریکایی» بدون قضاوت به روشنگری وقایع جنگ می‌پردازد
پنجشنبه 30 فروردين 1397

«رؤیای آمریکایی» بدون قضاوت به روشنگری وقایع جنگ می‌پردازد

گل‌علی بابایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس، درباره کتاب «رؤیای آمریکایی» بیان کرد: این کتاب سعی دارد با اسناد و مدارک و بدون قضاوت، روشنگری نسبت به وقایع جنگ داشته باشد. اثر حاضر در واقع توصیفی است از آنچه اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا، گل‌علی بابایی با اشاره به رونمایی از کتاب «رؤیای آمریکایی» در شب سالگرد مرحوم امیرحسین فردی، بیان کرد: پنجم اردیبهشت، سالگرد درگذشت امیرحسین فردی است. به رسم شاگردی و ادای احترام نسبت به روح وی، تصمیم گرفتیم آئین رونمایی از کتاب «رؤیای آمریکایی» را در شب پنجمین سالگرد مرحوم فردی برگزار کنیم.
وی در معرفی این اثر گفت: کتاب در 10 فصل به‌طور مشترک از سوی انتشارات صاعقه و 27 بعثت منتشر شده و به حالت کاملا مستند و روایت‌گونه با تلفیقی از خاطرات،‌ به زمینه‌های آغاز جنگ تحمیلی و روند وقایع جنگ و دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در جنگ ایران و عراق می‌پردازد.
بابایی افزود: شروع کتاب با سندی از نیویورک تایمز است که در سال 66 منتشر شد و در آن ذکر شده بود که زمینه جنگ ایران و عراق به سال 1329 و زمان ملی شدن صنعت نفت ایران برمی‌گردد که در پی آن انگلیسی‌ها طرحی را برنامه‌ریزی کردند که عراق با حمله برق‌آسا، خوزستان که منطقه نفت‌خیز ایران است را اشغال و این منطقه را از ایران جدا کند. اما وقتی در سال 1332 کودتای 28 مرداد صورت گرفت و شاه به قدرت برگشت، این طرح متوقف شد تا سال 57 و فرار شاه و پیروزی انقلاب اسلامی که مجدد طرح انگلیسی‌ها روی کار آمد.
نویسنده کتاب «در هاله‌ای از غبار» ادامه داد: در راستای اجرای طرح، ابتدا با هدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و اختلافات قومی و قبیله‌ای، درگیری‌هایی در مناطقی همچون کردستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفت که نتیجه‌ای دربر نداشت. در ادامه اتفاقات مربوط به اشغال لانه جاسوسی و تلاش برای آزادسازی دستگیرشدگان روی داد که این عملیات نظامی آمریکا هم 5 اردیبهشت 59 در صحرای طبس با شکست مواجه شد. در ادامه جریان حوادث، ‌کودتای شبکه نقاب (نوژه) راه‌اندازی شد که باز هم راه به جایی نبرد و در نهایت تصمیم به اجرای پروژه اصلی از طریق حمله نظامی صدام به ایران، گرفته شد. صدام با پشتیبانی آمریکا و متحدانش این رویا را درسر داشت که با اشغال ایران، به قدرت اول منطقه خاورمیانه بدل شود.
وی اظهار کرد: حمله عراق به شهرهای مرزی و اشغال خرمشهر، چگونگی مقاومت نیروهای مردمی و تشکیل یگان‌های رزم، تحمیل یک جنگ فرسایشی و فجایع مختلف نسبت به مردم ایران و کارشکنی‌های آمریکا از دیگر وقایع کتاب هستند. در این جریان، مستشاران آمریکایی‌ در عراق مستقر شدند و با در اختیار گذاشتن انواع تسلیحات پیشرفته نظامی و کمک فکری به عراق، مستقیم در عملیات رمضان حضور پیدا کرده و روند پیروزی‌های ایران را متوقف کردند.
بابایی گفت: در ادامه مباحث کتاب، به جنگ خلیج فارس و درگیری تفنگ‌داران دریایی ایران در منطقه پرداخته شده است. همچنین در ماجرای بازپس‌گیری فاو از ایران در سال 67، با اسناد و مدارکی که در کتاب آمده ثابت شد که آمریکایی‌ها دخالت مستقیم در این زمینه داشتند. حمله به هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو جنگی آمریکایی بر فراز خلیج فارس نیز از دیگر رویدادهایی است که در زمینه دخالت آمریکا در این جنگ، در کتاب مطرح شده است.
این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس، افزود: روند پذیرفتن قطعنامه 598 در سال آخر جنگ و در نهایت عملیات مرصاد، آخرین بحث‌های کتاب حاضر هستند. عملیات مرصاد براساس اسناد موجود و مصاحبه‌های بریدگان از منافقان، به‌طور کامل در این فصل تشریح شده است. رَجَوی هم مانند صدام این رویا را در سر داشت که سه‌روزه خود را به تهران برساند و بر ایران حکومت کند.
وی تصریح کرد: تمامی دخالت‌ها و نقش‌آفرینی‌های آمریکا در جنگ ایران و عراق، با سند بیان شده و بیشتر اسناد نیز مربوط به خود غربی‌ها بوده که در قالب کتاب و مصاحبه منتشر شده است. کتاب سعی دارد با اسناد و مدارک و بدون قضاوت، روشنگری نسبت به وقایع جنگ داشته باشد. اثر حاضر در واقع توصیفی است از آنچه اتفاق افتاد. در حدود 15 صفحه آخر کتاب نیز، خلاصه‌ای از تمام مباحث به زبان انگلیسی ارائه شده است.

آئین رونمایی از کتاب «رؤیای آمریکایی»، ساعت 17 روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت در «نخلستان اوج» واقع در خیابان طالقانی، خیابان مظفر شمالی برگزار می‌شود.
نظر بدهید