عصر حیرت
شنبه 01 ارديبهشت 1397

عصر حیرت

عصر حیرت، تألیف محمود مطهری‌نیا، در صدد آن است که با بیان ویژگی‌های عصر حیرت و تقسیم آن به دو دوره که یکی در آغاز غیبت صغری و دیگری در آستانۀ ظهور حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به وقوع می‌پیوندد، راهکارهای برون‌رفت از حیرت خصوصاً در دورۀ پیش از ظهور را بیان نماید.

جریان شیعه در طول حیات خود بارها دچار حیرت و سرگردانی شده است. شیعه به دلیل اینکه همه وجوه زندگی‌اش را بسته به نظر امام و پیشوای معصوم خود سامان می‌دهد، در مقاطع مختلفی دچار سردرگمی و سرگشتگی شده و در انتخاب مسیر متحیر مانده است.
این حیرت را در جریان واقفیه بعد از شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌توان یافت. همچنین وفات اسماعیل پسر ارشد امام صادق علیه‌السلام و جریان سید‌محمد در دوره امام هادی علیه‌السلام برهه‌هایی بوده‌اند که تشیع دچار چالش و دو دستگی شده و با هدایت و راهنمایی ائمه مسیر خود را پیدا نموده است.
بنابراین موضوع حیرت و سرگردانی در شناخت امام زمان علیه‌السلام موضوع تازه‌ای نیست و در زمان حیات ائمه علیهم‌السلام سابقه داشته است، اما به طور ویژه، روایات، دوره غیبت امام زمان علیه‌السلام را دوره حیرت نامیده‌‌اند و شدت و میزان این حیرت در مقاطع مختلف عصر غیبت نوسان داشته است و به مراتب بیشتر از دوره حضور اهل بیت بوده است.
عصر حیرت تالیف محمود مطهری‌نیا در صدد آن است که با بیان ویژگی‌های عصر حیرت و تقسیم آن به دو دوره که یکی در آغاز غیبت صغری و دیگری در آستانه ظهور حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به وقوع می‌پیوندد، راهکارهای برون رفت از حیرت خصوصا در دوره پیش از ظهور را بیان نماید و تلنگری باشد به دوستان و یاران حضرت که در این آشفته بازار دنیا مراقب دین خود باشند چرا‌که بسیاری از شیعیان در دوره‌های مختلف پر فراز و نشیب این جریان از کاروان ولایت مدراران جا مانده‌اند و در حیرت خود غوطه‌ور شده و مسیر را به سمت تباهی و گمراهی طی نموده‌اند‌.
البته با توجه به روایات مختلفی که در منابع شیعه وجود داشته و حیرت و سرگردانی پیش از ظهور را به مراتب سخت‌تر و آزمایش‌های این دوره را به مراتب سنگین‌تر بیان نموده‌اند تقویت ایمان و باورداشت قلبی برای مقابله با حیرت‌های روز افزون کاری مهم و بس دشوار است.
کتاب عصر حیرت در ۲۸۸ صفحه و با قیمت ۱۴۵۰۰ تومان توسط انتشارات کتاب جمکران چاپ و روانه بازار شده است و علاقه مندان می توانند برای خرید این اثر ارزشمند به سایت انتشارات یا فروشگاه های و نمایندگی های فروش جمکران مراجعه فرمایند.
 
 

برشی از کتاب:


موضوع حیرت و سرگردانی در شناخت امام زمان(عجل‌الله تعالی‌فرجه) موضوع تازه‌ای نیست و در زمان حیات ائمه(علیهم‌السلام) سابقه داشته است، اما به طور ویژه، روایات، دوره غیبت امام زمان(عجل‌الله تعالی‌فرجه) را دوره حیرت نامیده ‌اند و شدت و میزان این حیرت در مقاطع مختلف عصر غیبت نوسان داشته است. با توجه به اینکه منشأ حیرت، غیبت امام زمان(عجل‌الله تعالی‌فرجه) است باید دوره ظهور آن را در طول غیبت ایشان اعم از صغری و کبری در نظر بگیریم. البته در طول قرون مختلف غیبت امام زمان علیه السلام این حیرت شدت و ضعف‌هایی داشته است. آنگونه که از روایات و گزارش‌های تاریخی برمی‌آید در مقاطع آغاز و پایان آن بیشترین شدت حیرت را شاهد هستیم.
نظر بدهید