به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب حاصل 50 ساعت مصاحبه جواد کاموربخشایش با علی اصغر رباط‌جزی و 30 ساعت مصاحبه با اشخاص دیگر است که متناسب با سال‌های اسارت رباط‌جزی در 8 فصل تدوین شده است.
کاموربخشایش این فصل‌ها را «دروازه» نامگذاری کرده و در کتابش درباره این نامگذاری نوشته است: «شاید بتوان این اثر را شرح سفر رباط‌جزی دانست... از آنجایی که راوی در طول این سفر، یعنی سفر زندگی از دروازه‌های مختلفی عبور می‌کند به تداعی آن، عناوین فصل‌ها «دروازه» نامگذاری شده‌اند و چون در آیات و روایات اسلامی، بهشت هشت دروزاه دارد و سفر رباط‌جزی به نوعی سفر از دل اردوگاه به بهشت است، به تداعی همین نکته تعداد فصول این کتاب «هشت» دروازه انتخاب شده است.»
این کتاب دارای بخش‌هایی مانند اسناد و تصاویر و نمایه است و بخش کتاب‌نامه آن نیز «کتاب‌ها»، «نشریات»، «اسناد»، «گفت‌وگوها» و «منابع مجازی» را دربرمی‌گیرد.
جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب «زندان موصل» درباره این اثر می‌گوید: خاطرات علی‌اصغر رباط‌‌‌جزی، اسیر آزاد‌ه‌ای که 10 سال در اردوگاه‌های مختلف یک، دو، سه و چهار موصل بوده را در بردارد.

وی ادامه می‌دهد: علی‌اصغر رباط‌‌جزی شخصیت ویژه‌ای دارد. وی قبل از انقلاب اسلامی با راهنمایی «محمود ضیاء بشر حق» از گروه منصورون وارد مبارزات سیاسی شد و به زندان افتاد. پس از آزادی از زندان ساواک دوباره فعالیت‌های سیاسی را ادامه داد و اوایل سال 57 در حین مبارزات سیاسی مجروح شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فعال عقیدتی به فعالیت‌های مذهبی ادامه داد و با شروع جنگ تحمیلی در حالی که فقط سه ماه از ازدواجش گذشته بود، عازم میدان نبرد شد و در اولین اعزام در عملیات محرم به اسارت درآمد تا اینکه 26 مرداد 69 به میهن اسلامی بازگشت. رباط‌جزی در اسارت نیز شخصیتی فرهنگی و معلمی دلسوز برای سایر اسرا بود و زیر شکنجه و عذاب بعثی‌ها نیز به مبارزات فرهنگی خود ادامه می‌داد.
گفتنی است این کتاب در 642 صفحه، قطع رقعی، به عنوان ششصدوچهلمین اثر تولید شده در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و هشتادوسومین کتاب خاطرات آزادگان در مجموعه آثار منتشر شده این دفتر، از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است.