«سقای آب و ادب» در نمازجمعه معرفی شد
شنبه 08 ارديبهشت 1397

«سقای آب و ادب» در نمازجمعه معرفی شد

کتاب «سقای آب و ادب» نوشتۀ سیدمهدی شجاعی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

«ما که فرشتگان هفت آسمانیم باید به واقعیتی سِتُرگ و مُحَیِّرالعقول و غیرمنتظره اعتراف کنیم و آن این‌که تا قبل از لحظات پایانی واقعۀ عاشورا بر این باور یا گمان بودیم که در باب حضرت ابوفاضل، به معرفتی تمام و کمال رسیده‌ایم و جایگاه و منزلتش را در فضای عالم امکان دریافته‌ایم... اما... در واپسین لحظات حیات عباس... با صحنه‌ای تکان‌دهنده و اعجاب‌برانگیز مواجه شدیم. صحنه‌ای که همچون زلزله‌ای سهمگین، تمام باورهای پیشین را در نهاد ما فرو ریخت و حیرتی عظیم و بی‌سابقه را در وجودمان برانگیخت...»
این بخشی از بُهت و حیرت ساکنان آسمان از واقعه‌ای بزرگ در تاریخ عرش و فرش است که قواعد عالم را به هم زد و بازتاب خبر آن، منشأ هزاران زلزله در ارکان آسمان و زمین گردید؛ و گوشه‌ای از آن، داستان «سقای آب و ادب» شد. سیدمهدی شجاعی، نویسندۀ با ذوق و نام آشنایکشورمان، این بار با سبکی جدید، در کتاب «سقای آب و ادب» دستان شما را در دستان اهالی آسمان می‌گذارد و در سفری فراتر از بیان، به سال 61 هجری قمری می‌برد، و روایتی متفاوت و جذاب از زوایای مختلف زندگی سردار بزرگ کربلا، حضرت عباس بن علی(ع) را به تصویر می‌کشد. شجاعی در این کتاب، با قلم توانمند خود، زندگییار باوفای سیدالشهدا(ع) را طوری روایت می‌کند که مخاطب علی‌رغم شناخت قبلی‌اش از آن حضرت، احساس می‌کند اولین بار است که با این شخصیت بزرگ تاریخی مواجه می‌شود؛ روایتی ناب از قبل از آفرینش آدم که خداوند حضرت حسین(ع) را خون خود قرار داد تا کشتی نجات بشریت باشد و حضرت عباس(ع) را دستگیردرماندگان تا دست‌هایشان را بگیرد و در کشتینجات حسینی بنشاند، تا لحظه پرشور تولد او در خانۀ امامت، و دلاوری‌های نوجوانی‌ و جوانی‌اش در رکاب بزرگان عالَم، و از ماجرای مواجهۀ لشکریان عشق و عقل در شریعۀ فرات، تا مکالمۀ‌ زیبای خدا و عزیزش حسین(ع) از زبان فرشتگان، همه و همه، تابلویی زیبا و شگفت‌آور از صحنۀ کربلا و شخصیت بی‌نظیر «سقای آب و ادب» را به نمایش گذاشته است.
ظرافت‌های ادبی فوق العاده و هنرمندانه، همراه با ناگفته‌های معتبر تاریخی،طوری مخاطب کتاب به ویژه نسل جوان را میخکوب می‌کند که بدون هرگونه درگیری مستقیم با متن خشک تاریخ، جان تشنه‌اش را از حقایقی حیرت‌آور سیراب می‌کند، و ناگزیر تا پایان داستان «سقای آب و ادب» بی‌وقفه همراه می‌شود. این کتاب، کتابی ویژه است برای هر گونه مخاطب بااطلاع و کم‌اطلاع از تاریخ که باید آن را بارها خواند و لذت آن را بارها تجربه کرد.
این کتاب از انتشارات کتاب نیستان، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نمازجمعه‌های کشور، به ‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
نظر بدهید