بستۀ کتاب «انرژی هسته‌ای» ویژه سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی کرد؛

بستۀ کتاب «انرژی هسته‌ای» ویژه سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب

بستۀ کتاب «انرژی هسته‌ای» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بسته­  كتاب‌ "انرژی هسته‌ای" به منظور استفاده محققان، علاقمندان و جوانان با عناوین "پرونده هسته­‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن"، "سیر تحولات پنجاه ساله فن­اوری هسته‌­ای در ایران"، "بررسی حقوقی مسئله هسته­‌ای ایران" ، "نیم قرن پرونده هسته‌­ای ایران" و " تجربه‌ای دیگر" معرفی شد.


1- پرونده هسته‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن


کتاب "پرونده هسته­‌ای و ابعاد پیدا و پنهان آن" نوشته كامران غضنفری با 320 صفحه و شمارگان 1000جلد در زمستان سال 1394 توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده ­است. در این كتاب ضمن مرور اجمالی مذاكرات هسته‌ای در دولت‌های هشتم، نهم و دهم، به رویكرد هسته‌­ای دولت یازدهم پرداخته شده و نیز مذاكرات ژنو و مسائل پیرامونی آن مورد بررسی و كنكاش قرار گرفته است.
كتاب مذكور در چهار فصل گردآوری شده­ است.


فصل اول و دوم به روند پرونده­ هسته‌­ای در دولت‌های هشتم تا دهم می‌­پردازد و وقایع مهمی همچون بیانیه سعدآباد، وقایع سال 84، تفاهم‌­نامه بروكسل، گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریكا و قطعنامه شورای امنیت در اسفند 86 را مورد بررسی قرار داده است.
فصل سوم بطور كامل به موضوع مذاكره و رابطه با آمریكا از دیدگاه مقام معظم رهبری می‌پردازد. فصل آخر كتاب مربوط به سیاست هسته‌ای دولت یازدهم است.


بسته کتاب





2- سیر تحولات 50 ساله فن­اوری هسته‌ای در ایران


 كتاب "سیر تحولات پنجاه ساله فن­اوری هسته­‌ای در ایران" به تالیف مهدی علیخانی صدر در سال 1388 با 888 صفحه و شمارگان 2000 جلد توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده­ است. در مقدمه كتاب آمده است: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قدرت‌­های بزرگ ایران را برای دستیابی به انرژی هسته­‌ای تشویق می­‌كردند و قراردادهای كلانی با دولت پهلوی منعقد می‌ساختند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همین قدرت‌ها برخلاف معاهده منع گسترش و تكثیر سلاح‌های هسته‌ای نه تنها كمك‌­های خود را از جمهوری اسلامی دریغ ورزیدند بلكه پرونده‌­های حقوقی برای ایران بوجود آوردند و برخلاف تمامی مقرارت بین‌­المللی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند.
اثر مذكور در پنج فصل و یك ضمیمه قطعنامه‌­ها، سیر تاریخی پنجاه ساله­ فناوری هسته‌‌ای در ایران را از ورود دانش هسته­‌ای به ایران تا مطرح شدن پرونده ایران در صحنه بین‌­المللی و گزارش‌ها و قطعنامه­‌های صادر شده پیرامون آن را بطور موشكافانه مورد بررسی قرار داده است.



بسته کتاب



3- بررسی حقوقی مسئله­ هسته‌ای ایران


كتاب بررسی حقوقی مسئله هسته‌ای ایران توسط محمدهادی توكل­‌پوركوخدان با 328 صفحه و شمارگان 1500جلد در سال 1388 توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
این اثر با عنایت به وجه حقوقی پرونده هسته‌ای ایران و بررسی تاریخی – فنی مسائل هسته‌­ای، تلاشی است در جهت بررسی این مطلب كه در نظام ظالمانه­ فعلی حقوق بین‌الملل نیز، تلاش ملت ایران برای دست­یابی به فناوری صلح‌­آمیز هسته­‌ای، تلاشی مشروع و مبتنی بر حقوق اولیه­ هر كشوری است و ادعای كشورهای غربی از نظر حقوقی، ادعایی سست و غیر قابل دفاع است.
كتاب در سه بخش به بررسی ابعاد حقوقی انرژی هسته‌­ای، اقدامات اولیه خلع سلاح و عدم گسترش، اسناد و پیمان‌­ها، فعالیت هسته‌ای ایران پیش و پس از انقلاب، ارزیابی حقوقی پرونده هسته‌­ای و توافق‌ها و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته است.




بسته کتاب





 
4- نیم قرن پرونده هسته‌ای ایران


كتاب نیم قرن پرونده هسته‌ای ایران نوشته مهران قاسمی در سال 87 با 452 صفحه و شمارگان 2500 جلد توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.
کتاب فوق با توجه به سیر رویدادها و حوادث در سه بخش تدوین شده است. بخش نخست به بررسی بازه‌ زمانی 1957 تا 1997 ( چهار دهه‌ آغازین برنامه‌های هسته‌ای ایران از دوران محمدرضا پهلوی تا پیروزی انقلاب و از پیروزی انقلاب تا پایان دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی) پرداخته و در بخش دوم فاصله‌ زمانی  1997 تا 2005 مورد بررسی قرار گرفته است. قسمت سوم نیز تحولات پرونده‌ هسته‌ای كشور را از سال 2005 به بعد مورد واکاوی قرار داده است.


بسته کتاب




5- تجربه‌ای دیگر



کتاب تجربه‌ای دیگر نوشته مرتضی غرقی در قالب 424 صفحه و شمارگان 2000 جلد در بهار سال 1396 توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


در این اثر مرتضی غرقی خبرنگار صداوسیما به روایت خاطرات خود از مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. کتاب به شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم به طور مبسوط می‌پردازد. بخش‌های اصلی کتاب درباره جزئیات مذاکرات و ادوار مختلف نشست‌های ایران و 5+1 است که در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شد.



بسته کتاب

نظر بدهید