در نماز جمعه، شیوۀ تربیت سالم فرزندان در خانه بیان شد
شنبه 22 آبان 1395

در نماز جمعه، شیوۀ تربیت سالم فرزندان در خانه بیان شد

کتاب «تربیت سالم در خانه»، آموزش شیوۀ تربیت سالم فرزندان به خانواده‌ها، در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، لطفا چشمان خود را ببندید و این صحنه را تجسم کنید: مادر درحالی‌که از عصبانیت برافروخته شده، سرِ کودک فریاد می‌زند و می‌گوید: «چرا نمی‌فهمی؟ صد بار به تو گفته‌ام اسباب‌بازی‌هایت را از وسط اتاق جمع کن؛ این چه وضعیه؟ مگه به تو نگفتم روی دیوار خط خطی نکن؛ برای چی این موقع شب بدو بدو می‌کنی؟ همسایه‌ها از خواب پریدن؛ مگه من نگفتم وقتی باهات حرف می‌زنم حواست به من جمع باشه». حتماً این صحنه‌ها را به راحتی تجسم کردید؛ زیرا این داستانی است که تقریباً هر روز برای بسیاری از والدین در تربیت فرزندانشان رخ می‌دهد. شاید این سؤال به ذهن شما هم رسیده باشد که این مشکلات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا اصلاً قابل حل هستند یا نه؟ گاهی تهدید، فریاد، تنبیه و سخت‌گیری می‌تواند رفتار بد را متوقف کند اما آیا از نتایج بلندمدت آن مانند تنفر، تمرد و تسلیم در امان خواهد ماند؟ بی قانونی و تربیت سهل‌گیرانه چطور؟ آیا می تواند جایگزین تنبیه شود و آیا از فرزندان، افرادی متوقع و خودخواه نخواهد ساخت؟ آیا اینها سبک درست تربیت است یا بی‌تربیتی؟

دکتر جِین نِلسِن در کتاب «تربیت سالم در خانه» پاسخ تمام سؤال‌های شما را خواهد داد. شما با خواندن این کتاب که محمدجواد فرشچي و ريحانه ايزدي مترجم آن هستند، با مهارت‌هایی آشنا می‌شوید که به کودکان کمک می‌کند دست از بدرفتاری بردارند و خودانضباطی، مسئولیت‌پذیری، همکاری و مهارت‌های حل مسئله را بیاموزند. در تربیت سالم، هر دو سوی افراط و تفریط یعنی سخت‌گیری و سهل‌انگاری، نفی می‌شوند و روشی تعاملی تقویت می‌شود. استفاده از قاطعیت، همراه با متانت و احترام به بچه‌ها می‌فهماند بدرفتاری‌شان نتایجی را که انتظار دارند، به‌دنبال ندارد و برانگیخته می‌شوند تا رفتارشان را تغییر دهند، بدون اینکه عزت نفس‌شان خدشه‌ای بردارد. کتاب «تربیت سالم در خانه» راهکارهایی را در راستای تربیت فرزندان بی‌ادب در پنج روز هفته از روز شنبه تا چهارشنبه برنامه‌ریزی کرده و از والدین خواسته آن‌ها را برای تغییر رفتار فرزندشان انجام دهند و در آخر، مثال‌هایی کاربردی از روابط والدین و فرزندانشان آورده است. به گفتۀ نویسندۀ کتاب «تربیت سالم در خانه»، تجربه نشان داده به کار بردن اصول و نکات بسیار مهم و کلیدیِ مطرح شده در این کتاب باعث شده نزاع بین کودکان تا هشتاد درصد کاهش یابد و مشاجره‌های روزانه به کلی حذف شوند.

کتاب «تربیت سالم در خانه» که انتشارات سازوکار آن را منتشر کرده است، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

 
نظر بدهید