تصور مردم از درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها اشتباه است
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397

در نشست «درآمدهای نفتی، اختلاس و ابعاد آن» مطرح شد

تصور مردم از درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها اشتباه است

قدیری ابیانه گفت: «تصور مردم ما از ارقام و آمار میزان درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها اشتباه است و این باعث به‌وجودآمدن باورهای غلط، گسترش نارضایتی‌ها و افزایش توقع مردم از دولت می‌شود؛ در حالی که با یک تقسیم ساده می‌توان دریافت سهم هر فرد از درآمدهای نفتی، تنها ماهیانه 100هزار تومان و در ماه یک‌میلیون و200هزار تومان می‌شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست «درآمدهای نفتی، اختلاس و ابعاد آن» با حضور محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا، در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: «بسیاری از مردم می‌گویند چرا با وجود این همه درآمد نفتی، شاهد مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور هستیم؟ یا چرا یارانۀ کشورهای حومۀ خلیج‌فارس با حقوق یک کارمند در ایران برابر است؟ در پاسخ تنها می‌توان گفت اعداد و ارقام بودجۀ نفت کاملاً روشن است؛ اما به دلیل نجومی و بالا بودن برای مردم ملموس نیستند. برای همین باورهای غلطی در بین مردم مرسوم شده است.»
وی ادامه داد: «توقع مردم از دولت بسیار زیاد است و نقش دولت بیش از مردم پررنگ شده است. تصوری در بین مردم وجود دارد که اگر هرکس سهم خود را درآمدهای نفتی بگیرد، قادر خواهد بود تمام نیازهای مالی خود را تأمین کند؛ در صورتی که این امکان‌پذیر نیست. در نتیجه بهتر است جهت شفاف‌سازی برای عموم مردم، این ارقام را در قالب‌های ماهیانه که افراد همه روزه با آن درگیرهستند، بازگو کرد. مثلاً با چند تقسیم ساده حساب کنیم سهم هر فرد از درآمدهای نفتی چقدر است.»
قدیری ابیانه دربارۀ درآمدهای نفتی کشورمان گفت: «در بودجۀ سال 97، درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات 960هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. اگر این عدد را بر جمعیت 80میلیونی ایران و بعد به عدد 12 تقسیم کنیم، عدد 100هزار تومان به دست می‌آید و سهم هر فرد از درآمد نفتی در یک ماه مشخص می‌شود.»
وی افزود: «در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، درآمد نفتی ما به اوج خود و مبلغ 600میلیارد دلار رسید که با همان فرمول، سهم هر فرد از درآمدهای نفتی 83 دلار معادل 67 هزار تومان با دلار 1226 می‌شد.»
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا گفت:  «برخی‌ها تصور می‌کنند دلیل پیشرفت بعضی کشورها مثل کرۀ جنوبی، داشتن رابطه با ایالات متحدۀ آمریکاست؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. اگر دلیل پیشرفت، ارتباط داشتن بود، کشورهایی مثل مصر و پاکستان نیز باید پیشرفت می‌کردند. چون هم رابطۀ دیپلماتیکی خوب و هم پایگاه‌های نظامی مشترکی با امریکا دارند.»
وی دلایل پیشرفت کشورهایی چون کرۀ جنوبی را مقتصد بودن، کاری بودن و تعصب داشتن به خرید کالای ملی خود دانست و گفت: «متأسفانه مردم ما جز کشورهایی هستند که کمترین ساعت مفید کاری را در طول روز دارند و از دولت توقع دارند. مردم پس از ناامیدی از دولت جهت تأمین نیازها، به برقراری رابطه با آمریکا اصرار می‌ورزند.»
قدیری ابیانه ادامه داد:  «هزینۀ هر فرد در سال 97 برای یک ماه شامل رفاه و بیمه، آموزش و پژوهش و بهداشت و درمان، 150هزار تومان اعلام شده که تنها 100 هزار تومان آن را می‌توان از درآمد نفت پرداخت کرد.»
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام افزود: «دولت علاوه بر منابع درآمدی دیگر مثل مالیات‌ها و معادن مختلف که پاسخگوی هزینه‌های امور جاری هم نیست، بدهی‌های زیادی دارد که به گفتۀ طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اسبق، در اول سال 96، بدهی دولت 700هزار میلیارد تومان بوده است. با وجود اینکه در دولت جدید میزان بدهی‌ها اعلام نشده است، پیش‌بینی می‌شود این مقدار افزایش نیز پیدا کرده باشد.»
قدیری ابیانه با اشاره به بدهی‌های دولت فدرال آمریکا گفت: «این کشور 21هزار میلیارد دلار بدهی دارد. هرساله به این عدد سه‌هزار میلیارد نیز اضافه می‌شود؛ در نتیجه این کشور به نیت غارت منابع کشورهای دیگر به برقراری رابطه می‌پردازد، نه به نیت کمک.»
وی با اشاره به اینکه اکثر اختلاس‌ها از حساب‌های بانکی مردم صورت می‌گیرد، گفت: «باید با اختلاسگران به شدت برخورد کنیم و حتی اگر لازم شد، چوبه‌های دار به پا کنیم و به مردم هم در این باره آگاهی لازم را  بدهیم.»
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با انتقاد از قوۀ قضاییه گفت: «وقتی جرم متهمان تروریستی یا اختلاسگران ثابت می‌شود، باید نام و چهرۀ آنان نیز در رسانه‌ها منتشر شود تا از ضربه زدن به نظام جلوگیری شود و کسی نتواند از این عدم آشنایی مردم سوءاستفاده کند.»
قدیری ابیانه گفت: «وظیفۀ دولت و قوۀ قضاییه شفاف‌سازی مسائل است. مثلاً در رابطه با پروندۀ امیرمنصور آریا که اختلاس سه‌هزار میلیاردی اتفاق افتاده بود، پنج‌هزار میلیارد برگشت. اینکه سهم هر فرد از آن یک میلیارد و نیم است، کاملاً اشتباه است و با یک تقسیم ساده می‌شود فهمید سهم هر فرد 37هزار و 500تومان است.»
وی گفت: «یکی از عوامل اغتشاشات این است که مردم با دیدن مشکلات زندگی خود، تصورات غلط راجع به درآمدهای نفتی و شنیدن اخبار اختلاس‌ها، به مدیران و سران کشور شک می‌کنند که این باعث افزایش فساد و دزدی در هر سازمان و اداره‌ای می‌شود.»
کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: «راه‌حل این مشکلات، تنها در تغییر سبک زندگی ما ایرانی‌هاست؛ به معنای قناعت‌ورزی، افزایش ساعت کاری مفید و حمایت از کالای ایرانی در جهت رونق اقتصادی کشور و در نتیجه برطرف کردن تصورات غلط مردم.»
در پایان نشست نیز، از کتاب «درآمدهای نفتی (از توهم تا واقعیت)»، نوشتۀ دکتر محمدحسن قدیری ابیانه رونمایی شد.
نظر بدهید