کتاب «چلۀ شعر» به سلوک يک شاعر ولايی پرداخته است
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397

در آیین رونمایی از کتاب «چلۀ شعر» عنوان شد:

کتاب «چلۀ شعر» به سلوک يک شاعر ولايی پرداخته است

آیین رونمایی از کتاب «چلۀ شعر» با حضور مرتضی امیری اسفندقه و سیدمهدی حسینی برگزار گردید. این کتاب شامل چهل درس گفتار دربارۀ شعر ولایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، آیین رونمایی از کتاب «چلۀ شعر» با حضور مرتضی امیری اسفندقه و سیدمهدی حسینی در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار گردید.
 
در ابتدای نشست چند تن از شاعران جوان به شعرخوانی پرداختند.
سپس سیدمهدی حسینی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «در ادبیات گذشته سنت ارزشمندی داشتیم به نام مجلس‌گویی. برای مثال کتاب «مجالس سبعه» از مولوی نمونه‌ای از این سنت است. کتاب «چلۀ شعر» نیز به نظر بنده از این نوع است. چهار شرط مهم مجلس‌گویی عبارت‌اند از بداهه‌گویی، مختصرگویی، حدّت و تیزبینی گوینده و همچنین تذکر و آموزش. نکتۀ دیگر نگاه معرفتی این کتاب در حوزۀ نقد است. معمولاً در نقد گرفتار مسائل فنی می‌شویم. اما این کتاب بخش عظیمی را اختصاص داده است به نکاتی که مربوط به سلوک یک شاعر ولایی است. از این جهت این کتاب نمونه ندارد. نکتۀ دیگر دربارۀ این کتاب، فرهنگی است که از شعرای گذشته به ما منتقل می‌شود. فقط ابیاتی که در این کتاب آمده است از لحاظ آموزشی برای هر شاعری بسیار مغتنم است. اگر کسی این کتاب را که حدود 140 عنوان و سر فصل در آن مطرح شده است فقط یک دور مطالعه کند ، 140 سرفصل برای او تعریف می‌شود. ای کاش در این کتاب تعلیقاتی را نیز مشاهده می‌کردیم. کلیدواژه‌های زیادی در این کتاب مطرح شده که هر کدام نیاز به تعریف دارد. در آن صورت این کتاب مخاطب بیشتری در شاعران جوان پیدا می‌کرد.»
 
مرتضی امیری اسفندقه در ادامۀ نشست گفت: «مجموعۀ دوستانی که تلاش کردند تا این کتاب بیرون بیاید، حرف ندارند و این کتاب حاصل تلاش این عزیزان و بزگواران است. مخصوصاً مجمع شاعران اهل بیت و عزیزانی مثل شاعر و عارف گرامی، سیدرضا جعفری، جواد حیدری و... . اگر حضور نورانی دوستان نبود، هیچ کدام از این نکات در من نمی‌جوشید. نکته‌ای هم که دربارۀ تعلیقات فرمودند، بسیار درست و ارزشمند بود. امیدوارم در چاپ‌های بعدی این نکته مدنظر قرار بگیرد.»
 
در ادامۀ نشست نیز بخش دیگری از شاعران به شعرخوانی پرداختند.
نظر بدهید