عکاسان را بايد تصويرگران بی‌تصوير ناميد
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397

در نشست رونمایی از کتاب «عکاسان جنگ» عنوان شد:

عکاسان را بايد تصويرگران بی‌تصوير ناميد

نشست رونمایی از کتاب «عکاسان جنگ» اثر اباصلت بیات که به همت انجمن عکاسان دفاع مقدس و به چاپ رسیده است، برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست رونمایی از کتاب اباصلت بیات با حضور صاحب‌اثر و دکتر پاکروان، مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمود دامغانی در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی‌ویکمین دورۀ نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
اباصلت بیات در این نشست گفت: «از خداوند خواهانم که در هیچ کجای دنیا جنگی رخ ندهد تا مردم کشته نشوند و عده‌ای از خون پاک شهدا سوء استفاده نکنند. عکاسان در جنگ کسانی بودند که حتی سربازی هم نرفته بودند. رزمندگان اسلحه داشتند و می‌توانستند از خود دفاع کنند؛ اما عکاسان اسلحه نداشتند و فقط باید صحنه‌های جنگ را ثبت می‌کردند.»
 
در ادامۀ نشست دکتر پاکروان عنوان کرد: «امام صادق(ع) می‌فرمایند: "حیات انسان به روح است و حیات روح به علم. حیات علم نیز به عمل است و حیات عمل به اخلاص." تمام دار و ندار هستی بر اساس اخلاص است و ماندگاری و عمق هر اثر فرهنگی به اخلاص است. یکی از ویژگی‌های استاد بیات همین اخلاص است که توسط ایشان توانسته‌ایم از صحنه‌های حماسی و جان‌فشانی‌های رزمندگان دفاع مقدس بهره‌مند شویم. در این کتاب 177 اثر از ایشان گرد آمده است که از میان 6000 عکس انتخاب شده است. این اثر ساخته شده در همان فضای دفاع مقدس است که به عنوان دانشگاه بود. خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. کسی که تصویرگر زیبایی است نیز مورد اجر و علاقۀ حضرت حق است.»
 
مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: «هنر زبان درون انسان است. هر فریم عکس در اجتماع، برای گفتن حرف بسیار دارد و تفسیرهای بسیاری از آن می‌شود. یکی از وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی هنرمندان ارزشی در عرصۀ بین‌الملل است که در جلسات و برنامه‌های هفتگی و مستمر این هدف را در مورد هنرمندان ارزشمندی چون استاد بیات دنبال می‌کنیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "ملتی که فرهنگ دارد هویت و اعتبار دارد و چنین ملتی مقتدر است و تسلیم بیگانه نمی‌شود." یکی از مصادیق فرهنگ کتاب است و وجود قهرمانان و هنرمندانی همچون آقای بیات نیز از این قبیل مصادیق است.»
 
در ادامۀ نشست، مهندس بابایی، از فرماندهان مهندسی سپاه در دوران دفاع مقدس و شهردار فعلی منطقۀ 6 تهران گفت: «جناب بیات برای هر فریم از عکس‌هایی که گرفته‌اند، بارها تا مرز شهادت رفته‌اند. زمانی که ما هیچ نداشتیم، در برابر همۀ دنیا ایستادیم. امروز که تقریباً همه چیز داریم. جوانان خوش‌فکر و خوش‌آتیه داریم و با نگاه به درون می‌توانیم همۀ مشکلات را پشت سر بگذاریم. امیدوارم تلاش‌های آقای بیات دست‌مایه‌ای باشد برای جوانان ما و جوانان سایر کشورهای اسلامی و هم ذخیره‌ای باشد برای آخرت ایشان.»
 
سپس محمود دامغانی گفت: «سؤال مهمی وجود دارد و آن این است که آیا جبهه‌های جنگ از عکاسان تأثیر گرفتند یا عکاسان ما از جبهه‌های جنگ متأثر هستند؟ به نظر من این رابطه متقابل است. ارزش‌های دفاع مقدس امروز در دنیا دارد خود را نشان می‌دهد. در یکی از سفرهایم به خارج، یکی از تئوریسین‌های ناتو در ایتالیا در مقابل جانباز دفاع مقدس ما زانو زد و ادای احترام کرد و ثبت این لحظه‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار است.»
 
در ادامه سرهنگ قدرت‌الله بهاری عنوان کرد: «من در سال 59 به عنوان داوطلب به جنگ رفتم و سه بار مجروح شدم. در عملیات بیت‌المقدس با آقای بیات برخورد کردم و در این کتاب برخی از عکس‌هایم نیز هست که پشت هر کدام از آن‌ها خاطرات بسیاری وجود دارد. به ما جهادی‌ها می‌گویند سنگرسازان بی‌سنگر؛ اما به عکاسان عنوانی نداده‌ایم. عکاسان را باید تصویرگران بی‌تصویر نامید. خیلی از این عکاسان شهید شدند و خیلی‌ها را هم نمی‌شناسیم و معروف نیستند.»
 

 
نظر بدهید