از چهار اثر مکتوب و دیجیتالی پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1397

در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی

از چهار اثر مکتوب و دیجیتالی پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

از دو کتاب جدید پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن به نام‌های «دانشنامۀ قرآنی معارف عقلی» و «تفسیر قرآن با قرآن در آینۀ روایات» و دو نرم‌افزار موبایلی فرهنگ و دائره‌المعارف قرآنی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، از دو کتاب جدید پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد. «دانشنامۀ قرآنی معارف عقلی» نوشتۀ حجت‌الاسلام دکتر علی خراسانی، مدیر گروه دائره‌المعارف قرآن و کتاب «تفسیر قرآن با قرآن در آینۀ روایات» نوشتۀ حجت‌الاسلام دکتر علی مدبر اسلامی، مدیر گروه تفسیر قرآن و رئیس پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن است.
همچنین از دو نرم‌افزار موبایلی فرهنگ و دائره‌المعارف قرآنی با حضور حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن، محمدهادی یعقوب‌نژاد، معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی، حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی و مهندس محمود متین‌فر، مسئول پروژۀ نشر دیجیتال ادارۀ فناوری اطلاعات پژوهشگاه در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.
حجت‌الاسلام محمدهادی یعقوب‌نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه گفت: «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم است که از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد.»
وی افزود: «این پژوهشگاه با 12 پژوهشکده و مرکز علمی، آثار فاخری را به جامعۀ اسلامی و دنیا ارائه کرده است. یکی از این پژوهشکده‌ها، پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن است که کلان پروژه‌هایی از جمله اصطلاح‌نامۀ علوم اسلامی را در کارنامۀ خود دارد. این اثر برای اولین بار در دنیا است که در نه رشتۀ تخصصی علوم اسلامی عرضه می‌شود.»
حجت‌الاسلام یعقوب‌نژاد ادامه داد: «فرهنگ‌نامۀ علوم قرآنی نیز مبتنی بر اصطلاح‌نامۀ علوم اسلامی تدوین شده. این اثر دارای پنج‌هزار اصطلاح است که سه‌هزار اصطلاح اصلی و دوهزار اصطلاح ارجاعی دارد.»
حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن گفت: «پژوهشکدۀ ما بزرگ‌ترین پژوهشکدۀ علمی و مطالعاتی حوزۀ قرآن، علوم اسلامی و معارف است و فعالیت‌هایش مطابق با استانداردهاست. تاکنون 202 اثر در این پژوهشکده منتشر شده که در سایت پژوهان در دسترس‌اند.»
نویسندۀ کتاب «تفسیر قرآن با قرآن در آینۀ روایات» گفت: «این اثر کم‌نظیری در جهان اسلام است که به تفسیر قرآن با قرآن در آینۀ روایات و ائمه پرداخته است. این کتاب در دو جلد تعبیه شده که در نمایشگاه امسال، جلد اول آن رونمایی شد.»
حجت‌الاسلام دکتر علی خراسانی، مدیر گروه دائره‌المعارف قرآن گفت: «یکی از گروه‌های این مجموعه، گروه دائره‌المعارف قرآن است که برای نخستین بار در جهان اسلام و پس از انقلاب، برای تهیۀ دائره‌المعارف علوم اسلامی در حوزۀ معارف قرآن و علوم قرآن اقدام کرد و حدوداً 20 سال است که فعال شده. ما 15جلد را ارائه داده‌ایم و ان‌شاءلله مجموعۀ اثر در قالب سه‌هزار موضوع ارائه می‌شود. مجموعه‌ای از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی حوزه با این مجموعه همکاری دارند و بیش از 150 نفر از پژوهشگران با مقالات و در موضوعات مختلف ما را همیاری کردند.»
وی گفت: «این دائره‌المعارف شامل حوزه‌های معارف قرآن، حوزۀ علوم قرآن و مباحث پیرامون آن می‌شود و در حوزۀ معارف قرآن، احکام، عقاید و اخلاق تقسیم‌بندی شده. ما مجموعۀ عقاید قرآن را در حوزۀ کلام، فلسفه، منطق و عرفان در مجموعه‌ای با عنوان دانشنامۀ قرآنی معارف عقلی به صورت جداگانه و مستقل ارائه داده‌ایم.»
حجت‌الاسلام دکتر علی خراسانی با اشاره به اینکه در این جلد هفتاد مدخل اصلی و 69 مدخل ارجاعی وجود دارد، دربارۀ ویژگی آن گفت: «این کتاب شامل ویژگی‌هایی همچون جامعیت، نثر روان، گزیده‌گویی و استفاده از منابع دست اول است.»
وی ادامه داد: «دانشنامه‌ای در حوزۀ اعلام و مباحث تاریخی قرآن کریم نیز در حال تولید است.»
حجت‌الاسلام دکتر علی مدبر، مدیر گروه تفسیر قرآن، با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) در ارتباط با انس گرفتن با قرآن گفت: «همۀ شئون انسان و انس لازم برای حیات انسان در قرآن کریم وجود دارد.»
وی ادامه داد: «یکی از گروه‌های پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن، گروه تفسیر قرآن است. این گروه آثار متعددی دارد. یکی از این آثار، کتاب حاضر است که پژوهش آن سه سال به طول انجامیده است.»
حجت‌الاسلام دکتر علی مدبر دربارۀ جرقۀ شکل‌گیری ایدۀ این کتاب گفت: «این جرقه سخنی از امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه است که می‌فرمایند همۀ آیات قرآن، یکدیگر را پشتیبانی می‌کنند و مصدق و مفسر یکدیگرند و هیچکدام از قسمت‌ها، یکدیگر را تکذیب و رد نمی‌کنند و شاهد هم هستند.»
وی باشاره به شیوه‌های متعدد تفسیر قرآن ادامه داد: «این سخن جرقۀ پرداختن به این موضوع شد که از دیدگان ائمۀ اطهار(ع) چگونگی تفسیر قرآن توسط خود بررسی شود و همۀ شئون و مطالب مربوط به تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه روایت اهل بیت در حدود هفت هشت شأن در بعد تفسیر قرآن در این کتاب بررسی شده است و در جلد دوم نشان داده شده که چگونه می‌توان از روایات در تفسیر استفاده کرد.»
حجت الاسلام عیسی عیسی‌زاده، مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی، با اشاره به بیانات رهبری دربارۀ قرآن کریم گفت: «تنها راه اصلاح خودمان و جامعه بازگشت به قرآن کریم و ترویج آن در سطح جامعه است. فرهنگ‌نامه طی 15سال در 33 جلد تهیه شده و در بازار موجود است.»
 
مهندس محمود متین‌فر، مسئول پروژۀ نشر دیجیتال ادارۀ فناوری اطلاعات پژوهشگاه، دربارۀ دو نرم‌افزار جدید گفت: «مهم‌ترین رسالت ما تولید آثار در بستر‌های مختلف جهت دسترسی راحت‌تر و بهتر مخاطبان در قالب برنامه‌های موبایلی است.»
وی ادامه داد: «اپلیکیشن‌های فرهنگ قرآن و دائره‌المعارف قرآن که ارائه می‌شود، دارای ویژگی‌هایی همچون نمودارهای درختی اشتراک‌گذاری، جستجو کردن و خروجی گرفتن است.»
متین‌فر گفت: «همچنین پرتال جامع علوم و معارف قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی خواهد شد که دارای بیش از 12هزار مقاله خواهد بود.»
 

 

 
نظر بدهید