«قدیس» به نماز جمعه آمد
شنبه 12 خرداد 1397

«قدیس» به نماز جمعه آمد

به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین(ع) و شناخت زوایای مختلف زندگی آن حضرت، رمان «قدیس»، نوشتۀ ابراهیم حسن‌بیگی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر؛ علی علیه‌السلام در تاریخ بشر بهترین نمونۀ شجاعت و جوانمردی و مهربانی و از خودگذشتگی است. سراسر زندگانی امیرالمؤمنین مملو از فداکاری و اعمالی است که هر انسانی بی‌اختیار در برابر آنها سر فرود آورده و به عظمت و شخصیت وی ایمان می‌آورد. روایت است که پس از ضربت خوردن امام علی علیه‌السلام جبرئیل فریاد زد: «به خدا قسم ارکان هدایت ویران شد و نشانه‌های بزرگ تقوا تاریک گردید و دستگیرۀ محکم ایمان شکسته شد، پسر عموی مصطفی کشته شد، علی مرتضی کشته شد، او را شقی‌ترین اشقیا کشت.»
رمان قدیس، نگاهی است تاریخی به بُعد حکومت‌داری حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) در پنج سال دوران خلافت ایشان، با یک موضوع تکراری ولی با بیانی تازه. ابراهیم حسن‌بیگی، نویسندۀ رمان، با تسلط خوبی که بر زندگی امام علی(ع) و نهج‌البلاغه داشته، با تکیه بر منابع و مآخذ فراوان که مورد پسند نسل امروز است به معرفی حضرت از زبان یاران و دشمنانش پرداخته است.
کتاب، کنایه‌های فراوانی دارد که حکام نالایق کشورهای عربی را نشانه می‌رود و درست آن‌ها را ادامۀ حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس معرفی می‌کند. نویسنده با پرهیز از پرداخت صرف به جنبۀ تاریخی زندگی مولای متقیان، در قالب یک داستان متفاوت، هم حوادث تاریخی دوران امام علی(ع) را به تصویر می‌کشد و هم شخصیت پرجاذبۀ حضرت را که حتی برای مسیحیان و دیگر ادیان جذاب است، نشان می‌دهد. نویسنده با محور قرار دادن شخصیت یک کشیش مسیحی، سیر تحول باورها و اندیشه‌ها و نحوۀ آشنایی‌اش با شخصیت امام را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد.
در قدیس که پای افراد مشهوری چون جورج جرداق هم باز می‌شود برخی از حصارهای ذهنی خواننده، به هم می‌ریزد و باعث می‌شود خواننده در حین خواندن، غرق در داستان کتاب شود و در انتها از خواندن آن لذت ببرد. نثر رمان ساده و روان است و با اینکه نویسنده در طول داستان بازگشت‌های فراوانی به گذشته دارد و از تاریخی سخن می‌گوید که مخاطب رمان بارها و بارها آن را در کتاب‌های تاریخ خوانده و یا در منابر شنیده است، ولی دچار کلیشه‌زدگی نمی‌شود. در واقع در داستان روایت‌هایی را می‌خوانیم که قبلاً از زبان دیگران هم شنیده‌ایم، اما این بار با نثری متفاوت که در برخی قسمت‌ها باعث جذابیت سیر تاریخی داستان می‌شود.
این کتاب از انتشارات کتاب نیستان، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
نظر بدهید