سه گانۀ سورۀ مهر با موضوع امام راحل
یکشنبه 13 خرداد 1397

سه گانۀ سورۀ مهر با موضوع امام راحل

امام خمینی(ره) و سیرۀ ایشان دست‌مایۀ نویسندگان زیادی بوده و تا کنون کتاب‌های زیادی دربارۀ آن امام سفرکرده نوشته شده‌اند که از این میان انتشارات سورۀ مهر سه کتاب «در سایۀ آفتاب» نوشتۀ محمدحسن رحیمان، کتاب دو جلدی «سه دیدار» زنده‌یاد نادر ابراهیمی و «امیر قافلۀ عشق» نوشته همایون همتی را روانه بازار کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، امام خمینی (ره) چه به عنوان رهبر انقلاب و کشور و چه به عنوان نویسنده و شاعر و چه به عنوان حکیمی ادیب، تاثیر زیادی در ادبیات بعد از انقلاب داشته‌اند. نویسندگانی چند، کتاب‌های متعددی درباره امام خمینی(ره) و سیره و رفتار ایشان نوشته‌اند و شاعران بسیاری نیز اشعاری در مدح و ستایش امام راحل سروده‌اند.
انتشارات سوره مهر در آستانه رحلت آن بنیانگذار کبیر انقلاب، دست به انتشار کتاب «در سایه آفتاب» با عنوان فرعی «یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)» نوشته حجت‏ الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان زد تا بخشی از شیوه‌های رفتاری امام را به خوانندگان معرفی کند. این کتاب اگرچه تاریخ‌نگاری و خاطره نویسی نویسنده از زندگی امام خمینی است اما مهمتر از آن یک اثر تربیتی است.
این کتاب در 12 بخش شامل «در راه آشنایی»، «پیوند با ولایت»، «التزام به ضوابط»، «ویژگی‌های علمی و اخلاقی»، «پاسداری از اصول و ارزش‌ها»، «عشق متقابل»، «نظم و ترتیب در کارها»، «آگاهی، اشراف، جامعیت»، «پاسخ به مسائل شرعی»، «امام از منظری دیگر»، «عکس‌ها و پیوست‌ها» و «نمایه» می‌شود.
در پشت جلد کتاب آمده است:«صفحه پیش رو واگویه مردی است که بیست ‏و ‏پنج سال از عمر خویش را در سایه و محضر بزرگ‏مرد تاریخ اسلام، حضرت امام خمینی، قدس سره، بالیده است و دریغش آمده تا گوشه‏‌هایی از مشاهدات خود را چون جرعه‏‌ای زلال و دلپذیر در کام مشتاقان فضیلت، معرفت، و بصیرت نریزد.
توصف این اثر گران‏مایه از زبان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‏ الله العظمی خامنه‌‏ای، مد ظله العالی، که فرمودند: «من تمام کتاب شما را خواندم، نوشتة شما، علاوه‏ بر روایت، درایت هم هست»  و همچنین ارزیابی بسیاری از اهل نظر، که این کتاب را از بهترین آثاری دانسته‌‏اند که در قالب خاطرات ابعادی از ویژگی‏‌ها و شخصیت امام (ره) را تبیین کرده است، ما را بر آن داشت تا با توضیحات و اضافاتی که راوی محترم جناب حجت ‏الاسلام و المسلین محمدحسن رحیمیان بر آن افزوده است به تجدید چاپ (سیزدهم) اقدام نماییم. باشد که گامی در راه معرفی و زنده داشتنِ افکار، گفتار، و رفتار آن حکیم یگانه برداشته باشیم.»
«سه دیدار» زنده یاد نادر ابراهیمی؛ نویسنده ارزشمند کشورمان را شاید بتوان معروف‌ترین کتاب درباره امام خمینی(ره) در حوزه ادبیات داستانی نامید. عنوان کامل این کتاب عبارت است از: «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد».
این کتاب گزارش سه نوبت دیدار نویسنده با رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران است، اما هرگز اینگونه نیست. نویسنده این کتاب در طول حیات خود هیچ وقت توفیق دیدار با امام راحل را نداشته و کتاب را تنها بر اساس باور و نگاه خود نسبت به امام خمینی(ره) نوشته است.
کتابی خوب از نویسنده‌ای شناخته شده، درباره زندگی امام خمینی(ره). کتابی که شاید جوانان و نوجوانان امروز که بسیاری از آنها دوران حیات امام(ره) را درک نکرده‌اند می‌توانند بهتر و بیشتر با رهبر مردمی انقلاب آشنا شوند.

کتاب «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏آمد» در جلد نخست خود با عنوان «رجعت به ریشه‏ها» داستان ‏بلندى درباره زندگى امام خمینى(ره) است، که نویسنده در آن ‏کوشیده ابعاد مختلف شخصیتى ایشان را در قالب داستان بررسى‏کند.
شرح وقایع دوران کودکى امام راحل و شکل‏گیرى شخصیت وى در دامن پرمهر مادر و صاحبه خانم (عمه ایشان)، مرام و منش پدر امام(ره) و نحوه ‏شهادت ایشان، حضور بنیانگذار کبیر انقلاب در کلاس درس مدرس، بررسى ‏شجره‏نامه اجداد، امام و شرحى از زندگى پدر بزرگ ایشان، مراحل‏آشنایى امام(ره) با دفتر حاج‏آقا ثقفى تا ازدواج، موارد و عناوینی است که نویسنده به شرح آنها پرداخته است.
«در میانه میدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه دیدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏آمد» است که روایتی دیگر از زندگى‏نامه امام خمینى(ره) در قالب‏ داستان است.
در این جلد از کتاب نیز مواردی مورد اشاره نویسنده قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به فصولی همچون: خاطراتى از پدر در زندان شاهى و شهادت وى در آنجا در ایام قبل از تولد امام «روح‏الله»، استفاده از افکار و سخنان عمه «صاحبه خانم»، دوران مبارزه در جوانى، حضور با برادر جهت ‏تحصیل علوم حوزوى در اصفهان، سال مصیبتى «وبا» که ۸ تن از نزدیکترین کسان «امام روح‏الله خمینى» را به کام مرگ کشاند، حکایت‌هایى از همسر امام(ره) که همیشه یاور و مشوق همسرش در راه‏ مبارزات سیاسى بودند، خاطراتى از مبارزات رجال آن زمان و… اشاره کرد.
اما سومین اثری که سوره مهر پیش‌تر درباره امام خمینی (ره) منتشر کرده «امیر قافله عشق» نوشته دکتر همایون همتی است. کتابی که گفتارها و نوشتارهایی درباره امام خمینی(ره) را در برگرفته است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: «شناخت مردان بزرگ، انسان‌های با فضیلت و وارسته همواره دشوار بوده است، به ویژه که این‌گونه انسان‌های والا، تمایلی به شناخته شدن یا کسب شهرت و آوازه ندارند و از این رو به جد و اصرار در کتمان کمالات و فضایل خود نیز می‌کوشند و کمترین میلی به اظهار مقامات معنوی و مکرمت‌های والای اخلاقی خودشان نمی‌دهند؛ گاه نیز ظهور و بروز بعدی خاص از شخصیت چند لایه و تودرتوی آنان، راه را بر ظهور دیگر ساحت‌های برین شخصیتشان فرو می‌بندد». در ادامه این مطلب نیز آورده شده: «شناخت مردان راه و کاملان و اصلان و انسان‌های کمال یافته و با معنویت، همیشه از صعب‌ترین امور و دشوارترین کارها بوده است. این دشواری در شناخت شخصیت پر رمز و راز و هزار توی امام خمینی(ره)؛ آن شیدای پاک‌باز و سرمستِ حق و باده نوش میخانه است، جلوه بارزتری دارد، چه او از زمره صاحبدلانی است که از قفس تن رسته و پیش از مرگ به وصال جانان رسیده است و در خلوت به حقایقی راه برده است که در کاسه تنگ ادارک خامان ره نرفته، نمی‌گنجد و آنان ذوق آن ندانند. امام (ره) روح عاشق و آزاده‌ای بود که سخن و راه و اندیشه او، جاودانه در جهانِ خاکی طنین‌انداز است و نگارنده امیدوار است که با این تلاش حقیر توانسته باشد، در بازتاب این طنینِ مقدّس و معرفت‌آموز سهم ناچیزی داشته باشد». مطالب کتاب یاد شده در واقع حاصل گردآوری سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و مقالاتی است که در سمینارها و همایش‌هایی با مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌ها ومراکز علمی و پژوهشی کشور ارائه شده است.
نویسنده «امیر قافله عشق» خود درباره محتوای کتاب معتقد است: این کتاب مجموعه مختصری از مقالات تحریر یافته در شناخت و شناسایی ابعادی از اندیشه و منش امام خمینی (ره) است. در واقع کوشش بر این بوده است تا نگرشی تازه به اندیشه و شخصیت ایشان صورت پذیرد. نگارنده، در نشر این اثر، خود را عمیقا وامدار عنایت‌ها و حمایت‌های کریمانه تنی چند از عزیزان مخلص و یاران دانشور می‌داند که نام بردن از ایشان را در ختم این مطالب و در این مقدمه از باب حق‌گذاری بر خود فریضه می‌داند.
عنوان برخی از مقالات این کتاب عبارتند از: «عرفان حماسی و جامعه گرای امام خمینی (ره)»، «امام خمینی(ره) و ابن عربی»، «امام خمینی (ره) و سایت جهانی عاشورا»، «امام خمینی (ره) میراث دار فتوت حسین (ع)»، «پیوند فقه و عشق در نگرش عرفانی امام خمینی (ره)».
 
* گفتنی است مخاطبان گرامی می‌توانند نسخه چاپی این کتاب‌ها را از اینجا با تخفیف 15 درصد خریداری کنند.
برای دریافت نسخه الکترونیک جلد اول کتاب «سه دیدار» اینجا کلیک کنید.
برای دریافت نسخه الکترونیک جلد دوم کتاب «سه دیدار» اینجا کلیک کنید.
برای دریافت نسخه الکترونیک کتاب «امیر قافله عشق»اینجا کلیک کنید.
نظر بدهید