«نقش قدرت‌ها در طولانی‌ترشدن جنگ» تالیف شد
چهارشنبه 30 خرداد 1397

«نقش قدرت‌ها در طولانی‌ترشدن جنگ» تالیف شد

بسیاری از کشورها خصوصاً قدرت‌های بزرگ حمایت‌های رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغی و دیپلماتیک داشتند و متأسفانه این حمایت‌ها در جامعۀ بین‌المللی منعکس نشده و ما نتوانستیم اثبات کنیم چه حمایت‌هایی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مشرق، حسن علایی مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از اقدام برای تألیف مجموعه جدیدی تحت عنوان «نقش قدرت‌های بزرگ در طولانی‌تر شدن هشت سال دفاع مقدس» خبر داد و گفت: عنوان این مجموعه برگرفته از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس است، ایشان در دیداری که در تاریخ 6 فروردین 1393 در یادمان شهدای منطقه مارد در شرق کارون داشتند، مطلب بسیار اساسی و پایه‌ای مطرح کردند و به ابعاد مختلف حمایت قدرت‌های بزرگ از رژیم صدام اشاره داشتند.
مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان فرمودند «در مقابل ما به‌ظاهر یک رژیم بعثی بود، امّا فقط او نبود؛ آن چیزی که موجب شد این جنگ، هشت سال ادامه پیدا کند، عوامل پشت پرده استکبار جهانی بودند که او را تشویق می‌‏کردند، به او وعده می‏دادند، امکانات می‌‏دادند. یعنی دست استکبار جهانی، دست همین دولت‌‏های اروپایی و دولت آمریکا، پشت رژیم خبیث معاند بعثی قرار داشت و او را به ادامه کار تشویق می‏‌کرد. نمی‏‌خواستند بگذارند جمهوری اسلامی از این حادثه بزرگ، پیروز و سربلند بیرون بیاید».
وی خاطرنشان شد: ما در این فضای جدید از فرمایشات مقام معظم رهبری رهنمود گرفتیم و می‌خواهیم در راستای مأموریت‌های مرکز اسناد که مستند ساختن حوادث جنگ است، استفاده کنیم و حمایت قدرت‌های بزرگ از رژیم صدام در طول هشت سال دفاع مقدس را مستند کنیم.
علایی با ذکر اینکه در این مجموعه مسئله حمایت‌های بین‌المللی از رژیم صدام را به نقش قدرت‌های بزرگ در حمایت از صدام برای طولانی شدن جنگ، تقلیل داده‌ایم، اظهار داشت: ما چهار الی پنج قدرت بزرگ درجه‌یک دنیا را شناسایی کرده‌ایم که حمایت‌های بی‌دریغی از رژیم صدام داشتند و می‌خواهیم این را در قالب یک مجموعه کتاب، ارائه بدهیم.
وی با بیان اینکه قرار نیست در این مجموعه صرفا به ابعاد نظامی بپردازیم، عنوان کرد: بسیاری از کشورها خصوصا قدرت‌های بزرگ حمایت‌های رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغی و دیپلماتیک داشتند و متأسفانه این حمایت‌ها در جامعه بین‌المللی منعکس نشده و ما نتوانستیم اثبات کنیم این کشورها چه حمایت‌هایی کردند، لذا در این مجموعه سه‌جلدی ما نقش انگلیس، فرانسه و آلمان را در حمایت از رژیم صدام در هشت سال دفاع مقدس در ابعاد مختلف مورد واکاوی قرار می‌دهیم.
مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز مستند بودن ادعاهایی که در خصوص حمایت‌های استکبار جهانی از رژیم بعثی عراق می‌شود را به‌عنوان ویژگی ممتاز این مجموعه معرفی کرد و گفت: دنیای امروز، دنیای با سند صحبت کردن است و دنیای شعار و کلی‌بافی و کلی‌گویی نیست. بنای پژوهشگرهای ما در تألیف و تدوین این کتاب‌ها بر مستندسازی است و قدم اول هم به‌طور طبیعی جمع‌آوری اسناد مرتبط با این موضوع است.
وی در رابطه با محتوای کتاب عنوان کرد: در رویکرد جدیدی که مرکز در زمان مسئولیت سردار دکتر نائینی پیداکرده، درست است که ما مرکز اسناد هستیم اما قرار نیست که یکسری کارهای خشک و بی‌روح که بدنه مردم استقبال نکنند، ارائه دهیم. به محققین و نویسندگان خودمان توصیه کردیم که حتما بعد از جمع‌آوری و تدوین مدارک و اسناد باید با یک قلم شیوا، طوری که برای مخاطب جذاب باشد، کتاب را تدوین کنند.
علایی در خصوص چرایی انتخاب این کشورها برای تألیف در این مجموعه، بیان کرد: شش قدرت جهانی، نقش بارزی در حمایت از رژیم صدام داشتند، بعضی کشورها مثل آمریکا و شوروی سابق حمایت‌هایشان کاملا مشخص بود و همه دنیا و خاصه مردم ما هم کاملا در جریان بودند و آن‌ها هم هیچ موقع حمایت‌هایشان را از رژیم صدام کتمان نمی‌کردند.
وی ادامه داد: اما متأسفانه بعد از جنگ و اعمال تحریم‌ها علیه ما و زیر سؤال بردن برخی از توانمندی‌های ما، بعضی از کشورهای اروپایی که ژست حقوق بشر و میانجی گیری‌های خیلی دیپلماتیک را می‌گیرند به شکلی می‌خواهند پای خودشان را از هشت سال دفاع مقدس بیرون بکشند. لذا در فاز اول توجهمان را معطوف کردیم به نقش سه قدرت بزرگ انگلستان، فرانسه و آلمان که نقش بسزایی داشتند اما امروز به‌نوعی می‌خواهند آن فضا را تلطیف کنند و از کنار قضیه بگذرند.
مدیر گروه مطالعات غیرنظامی مرکز اسناد در خصوص اهداف مجموعه «نقش قدرت‌های بزرگ در طولانی‌تر شدن هشت سال دفاع مقدس» عنوان کرد: ما می‌خواهیم با این کتاب برای افکار عمومی دنیا، نشان دهیم که این کشورهایی که الآن می‌نشینند و کشورها را بابت حقوق بشر و بعضی از مسائل دیگر زیر سؤال می‌برند، همین‌ها بودند که با حمایت‌های بی‌دریغ خودشان از رژیم صدام یک جنگ هشت‌ساله را در این منطقه ‌ایجاد کردند که تبعاتش منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بود و متأسفانه منطقه را به آشوب کشید.
وی به معرفی پژوهشگران این مجموعه سه‌جلدی پرداخت و گفت: تألیف کتاب «نقش فرانسه در جنگ ایران و عراق» بر عهده دکتر محمدباقر خرم شاد، از محققین و پژوهشگران قابل‌توجه کشور است و امیدواریم با تیمی که در اختیاردارند یک کتاب قابل‌توجه و خوبی را برای ما به ارمغان بیاورند.
علایی افزود: تألیف کتاب «نقش آلمان در جنگ ایران و عراق» را دکتر موسوی شفائی بر عهده‌دارند که به‌طور تخصصی بر کشور آلمان در موضوعات مختلف کار کردند و یکی از کارشناسان خبره مسائل آلمان هستند. تألیف کتاب سوم یعنی «نقش انگلستان در جنگ ایران و عراق» را دکتر حجر اردستانی تقبل کردند که با توجه به رویکرد و آشنایی که داشتند کار را به ایشان بسپریم.
نظر بدهید