دو کتاب «حسن بنیانیان» با شکل جدید به بازار نشر آمد
یکشنبه 03 تير 1397

دو کتاب «حسن بنیانیان» با شکل جدید به بازار نشر آمد

دو کتاب از تالیفات حسن بنیانیان توسط انتشارات سوره مهر با ظاهر و ویراست جدید راهی بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، دو کتاب از تالیفات حسن بنیانیان توسط انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شد.

بر اساس این گزارش، کتاب «ایده پردازی برای فرهنگ‌سازی» و «پیوست فرهنگی» دو اثر از بنیانیان هستند که به تازگی با ویراست و تغییر جلد وارد بازار کتاب شده است.

کتاب «ایده‌پردازی برای فرهنگ‌سازی»؛ این کتاب شامل پیشنهاداتی است به فیلم‌سازان، نمایشنامه‌نویسان، قصه‌نویسان و مربیان تربیتی. بنیانیان مطالب این کتاب را در قالب طرح خاطرات تدوین کرده است و در طرح هر ایده مقدمه ای قبل از آن ذکر می‌کند که ایده را کامل‌‌تر می‌نماید و گاهی بحث را از ایده فراتر می‌برد و طرح تصویری آن را ذکر می‌کند.

این کتاب شامل ٦ بخش است در بخش اول نقش هنر و هنرمند در اصلاح فرهنگ عمومی بررسی می‌شود و در بخش بعدی جایگاه هنرمندان در پیشبرد توسعه کشور می‌پردازد. بخش سوم به جایگاه هنر در اصلاح فرهنگ عمومی می‌پردازد و در بخش بعدی به رسالت هنر در حفظ و انتقال سنت‌های اصیل فرهنگی پرداخته می‌شود. بخش پنجم به نقش آثار هنری در حل مسائل فرهنگ تخصصی اختصاص دارد و در بخش آخر به نقش آثار هنری در تسریع در پیشرفت اقتصادی کشور پرداخته می‌شود. در این کتاب به مباحثی چون علل ناشناخته ماندن فرهنگ در جامعه فرهنگی، تأثیرات پیدا و پنهان هنرمند در فرهنگ جامعه، چگونگی ماندگاری هنرمند در جامعه، نقش هنر در تحولات نظام آموزش و پرورش پرداخته می‌شود. گزیده متن یکی از لوازم ایجاد فرآیند لازم برای استمرار جریان تولید آثار هنری فاخر ب‌خصوص موفقیت سینمایی ایران، ایجاد محیطی مناسب برای ورود و پرورش نسل تازه‌ای از هنرمندان جوان است. حمایت مالی، ایجاد فرصت نمایش، آموزش هنرمندان جوان، نقادی عالمانه آثار هنرمندان جوان، فراهم کردن محیط برای ایده‌پردازی‌های تازه در خلق آثار جدید، دادن امکانات و تجهیزات برای تولید‌ آثار و... مجموعه‌ای از این عوامل، لوازم ایجاد این محیط است.

اما کتاب دوم کتاب «چیستی، ضرورت، آثار پیوست فرهنگی طرح های مهم» نام دارد، که با موضوعیت طرح‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در کشور و نقش فرهنگی آنان تألیف شده‌است شامل مباحثی همچون معنای فرهنگ و معنای پیوست فرهنگی، فلسفه وجودی پیوست فرهنگی، فعالیت‌ها و طرح‌های مشمول پیوست فرهنگی، علل کم توجهی به فرهنگ و مدیریت فرهنگی جامعه و مباحثی از این دست است.

در بخشی از پیش‌گفتار کتاب «پیوست فرهنگی» آمده است: به نظر می‌رسد در حال حاضر یکی از موانع مهم تحقق انتظارات مقام معظم رهبری تلقی محدود از مفهوم فرهنگ در ذهن بخشی از مدیران و کارشناسان جامعه و خلاصه کردن آن در حد تولید آثار و محصولات فرهنگی و احیانا برپایی بعضی از شعائر دینی است. این در حالی است که ادامه حضور مؤثر در پاسخ‌گویی به انتظارات مقام معظم رهبری و انجام مسؤولیت‌های هر عضو فعال در جامعه اسلامی‌، مستلزم شناختی جامع از مفهوم فرهنگ و همه کارکردهای آن در تحولات سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی جامعه است. همچنین باید این تعریف جامع فرهنگ را آگاهانه پذیرفت و به آن توجه کرد: فرهنگ نظامی است در هم تنیده از جهان‌بینی، اعتقادات‌، ارزش‌ها‌، هنجارها‌، الگوهای رفتاری و نمادهای نسبتا پایدار جامعه که به صورت اجتناب‌ناپذیر بر همه مناسبات سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیرگذار و از همه نیز تأثیرپذیر است. در گام نخست‌، باید تلاش کرد تا فلسفه و ضرورت طرح این رهنمودهای جهت‌ساز و راهبردی که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند، به‌طور کامل و جامع درک شود. از این‌روی، این مکتوب با این سؤال آغاز می‌شود که چرا تدوین پیوست فرهنگی برای طرح‌های اجرایی ضرورت دارد؟

 
نظر بدهید