بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان/ «تأدیب الأطفال» اولین کتابی که منتشر شد
دوشنبه 04 تير 1397

تأدیب الأطفال

بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان/ «تأدیب الأطفال» اولین کتابی که منتشر شد

انتشارات مدرسه با هدف بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان را منتشر می‌کند. در همین راستا اولین جلد از این مجموعه بیست جلدی با عنوان «تأدیب الأطفال» به کوشش سید علی کاشفی خوانساری منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، «تأدیب الأطفال» نوشته محمود مازندرانی ملقب به مفتاح الملک از پیشگامان تألیف کتاب‌های نوین کودکان در ایران در انتشارات مدرسه به همراه مقدمه‌ای در معرفی آن بازنشر شد.
مفتاح الملک از پیشگامان تألیف کتاب‌های درسی در ایران، دایی نمیا یوشیج و برادر زن کمال الملک بوده است. وی که از مؤسسان «انجمن معارف» بود، «تأدیب الاطفال» را در34 سالگی تألیف کرده است. سردبیری روزنامه معارف از دیگر فعالیت‌های اوست. از وی به عنوان نخستین نویسنده کتاب فارسی آموز کودک در ایران و بازنویس و گزینش‌گر متون کهن کودکان نیز یاد می‌کنند.
«تأدیب الآطفال» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه و حکایات آموزشی و نصیحت‌گونه برای کودکان است که مؤلف ادعا کرده آن را از روی نسخه عربی کتابی که اصل آن فرانسوی بوده، ترجمه کرده است. شیوه تصویر‌گری در این کتاب روایی است و به شیوه نگارگری ایرانی، شخصیت اصلی هر تصویر بزرگ‌تر از بقیه کشیده شده و مطابق پرده‌خوانی‌ها گاهی هر تصویر شامل دو یا سه قاب جداگانه از حوادث مختلف است.
این کتاب در سال 1293 در تهران و در قالب چاپ سنگی منتشر شده است.
«تأدیب الأطفال» در 280 صفحه و به قیمت 20000 تومان در فروشگاه‌های سراسر کشور در دسترس مخاطبان قرار دارد.
نظر بدهید