بستۀ کتاب «شهید مظلوم» معرفی شد
سه شنبه 05 تير 1397

بستۀ کتاب «شهید مظلوم» معرفی شد

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتاب «شهید مظلوم» را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایکنا، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی، بسته کتاب«شهید مظلوم» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی شد. در‌ بسته کتاب «شهید مظلوم» کتاب‌هایی ‌با عناوین «تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات شهید آیت‌الله دکتر بهشتی»، «زندگی و مبارزات شهید بهشتی»، «زندگی و مبارزات شهید بهشتی به روایت اسناد»، «سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی» معرفی شده است.


تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات آیت‌الله شهید دکتر بهشتی


کتاب یادشده به قلم امامعلی شعبانی تدوین و در قالب هشت فصل تنظیم شده و از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب ۳۹۶ صفحه و ۲۵۰۰ شماره چاپ و منتشر شده است. فصل اول تا سوم در ارتباط با زندگی و احوالات شخصی و دوران تحصیل شهید بهشتی در حوزه و دانشگاه است. همچنین در فصل سوم به حضور شهید بهشتی در قم و ادامه تحصیلات حوزوی اشاره شده است.



معرفی بسته کتاب «شهید مظلوم» از سوی مرکز اسناد انقلاب

فصل چهارم پیرامون نقش آفرینی در نهضت اسلامی و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ارتباطات با دانشجویان است. همچنین حضور شهید بهشتی در تهران عامل شکل‌گیری بسیاری از جریانات، جلسات و جریان‌ها شد.

فصل پنجم به دوره حضور شهید بهشتی در آلمان پرداخته و به موضوعاتی از جمله اداره مسجد امام علی هامبورگ و ایجاد وحدت بین مسلمانان، تبلیغ امام خمینی و مخالفت با رژیم پهلوی اشاره دارد. فصل ششم به بررسی جایگاه شهید بهشتی در تحولات سیاسی اجتماعی ایران اشاره کرده و به نقش ایشان در مواجهه با جریانات مختلف از جمله مجاهدین خلق و جامعه روحانیت مبارز اشاره کرده است.

در فصل هفتم به بررسی نقش و جایگاه شهید بهشتی در بحران‌های سال‌های ۵۸ تا ۶۰ و به موضوعاتی چون شورای عالی قضایی، تسخیر لانه جاسوسی و حزب جمهوری اسلامی و عزل بنی‌صدر و شهادت شهید بهشتی اشاره شده است.

فصل هشتم کتاب در رابطه با شخصیت شهید بهشتی و خصوصیات اخلاقی وی است.


زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله بهشتی


این کتاب توسط علی کردی تألیف و در ۳۰۷ صفحه و ۲۵۰۰ شماره چاپ و منتشر شده است. کتاب یادشده شامل ۲ فصل کلی است که بخش اول آن درباره پیشینه خانوادگی شهید بهشتی و زندگی شخصی و خانوادگی وی است. همچنین در فصل‌های دیگر به فعالیت‌های علمی ، فرهنگی سیاسی آیت‌الله بهشتی، حضور در تهران و عضویت در هیئت‌های مؤتلفه اسلامی اشاره شده است. همچنین براساس مندرجات این کتاب، عضویت در شورای انقلاب و جامعه روحانیت مبارز از عمده‌ترین فعالیت‌های شهید بهشتی است.


معرفی بسته کتاب «شهید مظلوم» از سوی مرکز اسناد انقلاب


بخش دوم کتاب درباره مناصب و مسئولیت‌های شهید بهشتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. در این بخش همچنین به واقعه شهادت و و دیدگاه‌های شهید بهشتی پرداخته شده است. در انتهای کتاب برخی اسناد و تصاویر مرتبط آمده است.


زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سید محمد حسینی بهشتی به روایت اسناد


این کتاب توسط محمدرضا سرابندی تدوین و در قالب ۴۴۴ صفحه و ۲۰۰۰ شماره توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


این کتاب در قالب ۷ فصل است که فصل اول آن در رابطه با زندگی شخصی و خانوادگی شهید بهشتی است. در فصل دوم به فعالیت‌های سیاسی مذهبی شهید بهشتی تا سال ۱۳۴۲ اشاره شده و به موضوعاتی چون مبارزات پیش از ۲۸ مرداد و تأسیس مدرسه حقانی پرداخته شده است.


معرفی بسته کتاب «شهید مظلوم» از سوی مرکز اسناد انقلاب


در فصل سوم به اقدامات شهید بهشتی در سال‌های ۴۲ و ۴۳ اشاره شده و به وقایعی چون فاجعه مدرسه فیضیه ، نهضت ۱۵ خرداد اشاره شده است. فصل چهارم درباره عزیمت شهید بهشتی به آلمان است که اقدامات مهم وی شامل تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان ، پیگیری وحدت اسلامی و ارتباط با فعالان و مبارزان است.


در فصل پنجم و ششم به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مبارزاتی شهید بهشتی از جمله مبارزه با رژیم پهلوی و عضویت در شورای انقلاب اشاره شده است. فصل پایانی کتاب درباره فعالیت‌های شهید بهشتی پس از انقلاب و تلاش برای پیشبرد انقلاب در فضای آلوده تهمت‌ها و تبلیغات ناصحیح علیه وی است. همچنین در پایان کتاب فهرستی موضوعی از اسناد مرتبط با شهید بهشتی لحاظ شده است.


سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی


این مجموعه شامل سه جلد است که از سوی محمدرضا سرابندی تدوین و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

جلد اول کتاب دربرگیرنده سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی در بازه زمانی ۱۳۴۰-۱۳۵۹ است. جلد اول شامل دو بخش است که بخش اول آن در رابطه با زندگی شخصی وتحصیلات شهید بهشتی است. در بخش‌های دیگر به فعالیت‌های سیاسی مذهبی و عزیمت به آلمان اشاره شده است.


معرفی بسته کتاب «شهید مظلوم» از سوی مرکز اسناد انقلاب


در فصل‌های پایانی جلد اول به فعالیت‌های شهید بهشتی از سال ۱۳۴۹ تا شهادت و همچنین بررسی آراء و نظرات او پرداخته شده است. بخش دوم کتاب به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی در موضوعات مختلف و مناسبت‌های گوناگون پرداخته است. این مصاحبه‌ها در قالب موضوعات اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و... است که به تفصیل در کتاب تبیین شده است.


جلد دوم کتاب به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی از خرداد ماه تا اسفند ماه ۱۳۵۹ پرداخته است. در این جلد از کتاب به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید بهشتی با اولویت موضوعات روز و ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها با شخصیت‌های مختلف و حضور در تجمعات مردمی اشاره شده است.


مهم‌ترین اظهارنظرهای شهید بهشتی در این جلد درباره مسائل مربوط به قوه قضاییه، جنگ تحمیلی وضعیت جاسوس‌های بازداشت شده از لانه جاسوسی آمریکا و مسائل روز داخلی است.

جلد سوم کتاب به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی از اسفند ماه ۱۳۵۹ تا شهادت ایشان پرداخته است. در این جلد از کتاب به نیز به اظهار نظرهای شهید بهشتی در موضوعات و مناسبت‌های مختلف و سخنرانی و صدور پیام در تجمعات و مناسبت‌های مختلف پرداخته شده است.


از مهم‌ترین موضوعات این جلد از کتاب مواضع شهید بهشتی پیرامون امام خمینی، لایحه قصاص، مسائل مهم روز، انقلاب فرهنگی، خطر بازگشت دشمنان ، مبانی دینی و... است.


شیفته خدمت


کتاب «شیفته خدمت» به قلم مهناز میزبانی تألیف و توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۱۴۸ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه چاپ و منتشر شده است. این کتاب در قالب مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان است.

کتاب یادشده شامل هفت فصل است که فصل اول و دوم آن درباره دوران تولد و زندگی شخصی شهید بهشتی است و همچنین به دوران ابتدایی تحصیل ایشان اشاره شده است. فصل سوم به حضور شهید بهشتی در قم پرداخته و نقش ایشان در تحول نظام تحصیلی و ارتباط با جوانان بررسی شده است.


معرفی بسته کتاب «شهید مظلوم» از سوی مرکز اسناد انقلاب


در فصل چهارم در ارتباط با مبارزات شهید بهشتی علیه رژیم پهلوی و پیشگامی در نهضت انقلاب و پس از آن کادرسازی و تقویت انقلاب و جمهوری اسلامی مطالبی مطرح شده است. فصل‌های پنجم ، ششم وهفتم در ارتباط با بررسی اندیشه و آرا، اخلاق فردی و اجتماعی و نهایتاً به شهادت و عروج خونین شهید بهشتی اشاره کرده است.


 علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب به سایت مرکز اسناد به آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند.
نظر بدهید