خاطرات آزادسازی مهران در نماز جمعه بیان شد
شنبه 09 تير 1397

خاطرات آزادسازی مهران در نماز جمعه بیان شد

به مناسبت سالروز عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران، کتاب «نونی صفر»، نوشتۀ سیدحسن شکری در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

«شهید محمد شکری که نوشته‌های لحظه‌به‌لحظه‌‌اش از چند عملیات، در شمار نورانی‌ترین یادگارهای دفاع مقدس است، گویا برادر مؤلف این کتاب است و از او در کتاب «خط فکه» چند جا نام برده است. اکنون این برادر رزمنده و زنده در خلال آنان که کتابش به آنها تقدیم شده، نام برادر شهیدش را نگنجانیده است، زهی کرامت و بزرگواری، برادر دیگری هم از او قبلاً بر مسند شهادت تکیه کرده بوده است: شهید سیدعلی شکری.
اللهم ‌احشرنا مع هولاء فی الدنیا والآخرة.
این نیز از جملۀ سندهای دقیق دوران دفاع مقدس است که باید از نویسندۀ‌ آن بسیار متشکر بود. صفا و معنویت در این کتاب موج می‌زند.»
 
این متن تقریظ ارزشمند رهبر معظم انقلاب برای کتاب «نونی صفر» به قلم سیدحسن شکری است که انتشارات سورۀ مهر آن را چاپ کرده است.
کتاب «نونی صفر» شروع غافل‌گیرکننده و شاعرانه‌ای دارد اما این شروع نرم و آهنگین، ناگهان مخاطب را با خود می‌برد به عملیات والفجر (فاو) و طوفان گلوله و آتش. سیدحسن شکری در فصل نخستین کتابش از سه‌راهی نمک می‌گوید که از مناطق عملیاتی والفجر 8 بوده است. او در این فصل، نبرد ایمان و اضطراب را به نمایش می‌گذارد و اینکه چگونه ایمان و اراده بر هر ترسی غلبه می‌کند؛ مانند صحنه‌ای که در برابر تانک‌های عراقی هیچ تانکی از ایران در کار نبوده و آنها مجبور بوده‌اند فقط با آرپی‌جی به جنگ تانک‌های مجهز آنها بروند. اگرچه این صحنۀ هول‌انگیز به شهادت غریبانۀ یکی از رزمندگان ختم می‌شود اما بلندای ارادۀ رزمندگان ایران را نشان می‌دهد. شکری سپس در دومین فصل از کتاب، مخاطب را با جغرافیای خونین «سنگ‌شکن» آشنا می‌سازد که منطقۀ عملیاتی کربلای یک در مهران بوده است. او این فصل را با خبر ناگوار تصرف مهران توسط نیروهای عراقی آغاز می‌کند و بعد می‌رسد به صحنه‌های نفس‌گیر و پر التهابی مانند گذشتن از میدان مین که چندین شهید را به معراج می‌فرستد. «نونی صفر» هم عنوانی است که به دلیل مواضع هلالی شکل برای همیشه به منطقه عملیاتی کربلای 5 ضمیمه شده است و فصل سوم کتاب شکری را شکل می‌دهد.
خاطرۀ پیروزی‌های باشکوه و افتخارآفرین رزمندگان اسلام همچون آزادسازی مهران از چنگال اشغالگران بعثی در دهم تیرماه 1365 طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد.
این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
نظر بدهید