رونمایی از کتاب تذکرة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار
سه شنبه 12 تير 1397

رونمایی از کتاب تذکرة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار

مراسم رونمایی کتاب «خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار»، عظیم‌ترین تذکره شعرای فارسی‌زبان که به همت میرتقی‌الدین کاشانی مشهور به میرتذکره (زنده تا 1017 ق) طی ۴۰ سال تألیف و تدوین شده، عصر چهارشنبه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۶ در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی کتاب خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار، عظیم‌ترین تذکرة شعرای فارسی‌زبان، که به همت میرتقی‌الدین کاشانی مشهور به میرتذکره (زنده تا 1017ق) طی 40 سال تألیف و تدوین شده است، عصر چهارشنبه 13 تیرماه ساعت 16 در دفتر خبرگزاری فارس برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر بخش‌هایی از این کتاب تصحیح و منتشر شده است. در همین راستا سعید فرمانی، بخش شاعران قزوین را پس از مقابلة 7 نسخة خطی تصحیح کرده و از سوی انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسانده است. بخش قزوین به معرفی 27 شاعر از قرن 10 و 11 می‌پردازد که دیوان هیچ‌یک از این شعرا تا به حال یافته و یا تصحیح نشده است.



از سوی دیگر در تصحیح بخش‌های خراسان، اصفهان و کاشان (که پیش‌تر توسط مصححان دیگری به عرصة انتشار رسیده)، افتادگی‌ها و سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته است. سید وحید سمنانی بعد از مقابلة 9 نسخة خطی کوشیده تا این افتادگی‌ها را در یک مجلد تحت عنوان «تکلمله‌ای بر بخش‌های منتشرشدة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار گرد هم بیاورد.

این دو کتاب با حضور علی‌محمد مؤدب، سید امیر منصوری، مبین اردستانی و محمود حبیبی کسبی رونمایی خواهد شد.

 
نظر بدهید