وینسنس و گرگ خندان، دربارۀ حملۀ ناو امریکا به هواپیمای مسافربری ایران
سه شنبه 12 تير 1397

وینسنس و گرگ خندان، دربارۀ حملۀ ناو امریکا به هواپیمای مسافربری ایران

رمان «وینسنس و گرگ خندان» درباره حمله ناو امریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ‏ایرانی در خلیج فارس و شهادت سرنشینان آن در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ بود که پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از بندرعباس به مقصد دبی در حال پرواز بود، به دلیل شلیک موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمام ۲۹۰ مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند.
بیژن کیا، نویسنده کتاب با توجه به اینکه در پرواز شماره ۶۵۵ تمام مسافران ایرانی نبودند و ملیت‌های مختلفی در این پرواز حضور داشتند، گفت: در حقیقت این کتاب می‌پردازد به یکی از مسافران این هواپیما، که ایتالیایی بوده و در آن واقعه جانش را از دست می‌دهد و با گذشت سال‌ها، دخترش در حال پیگیری این اتفاق و سرنوشت پدر است.
کیا افزود: روند داستان با پیگیری‌های دختر این مسافر ایتالیایی آغاز می‌شود و در ادامه پیگیری‌های او باعث بروز مجموعه‌ای حساسیت‌های پلیسی و امنیتی می‌شود.
این مدرس و منتقد با تاکید بر اینکه داستان این کتاب به شدت ایرانی بوده و با تاریخ معاصر پیوند خورده است تصریح کرد: باید به سمت خلق رمان و داستان‌هایی رفت که بتواند با بدنه جامعه ارتباط برقرار کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. یعنی هم غنای ادبی داشته باشد و هم بتواند با فرم و تکنیک ساختاری با مخاطب عام هم ارتباط برقرار کند.

کیا عنوان کرد: سعی کردم از عناصری استفاده کنم که هم مخاطب ایرانی و هم غیر ایرانی بتواند، با آن ارتباط برقرار کند و برای جذاب‌تر شدن آن از عناصر ژانر پلیسی استفاده کردم، ولی رمان به هیچ وجه پلیسی نیست و ضد ژانر نوشته شده است. که این سبک به نوعی دارای یک ویژگی جدید به شمار می‌رود. نگارش این کتاب حدود سه سال زمان برد.
نظر بدهید