«راز قطعنامه؛ چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی» در نماز جمعه بیان شد
شنبه 23 تير 1397

«راز قطعنامه؛ چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی» در نماز جمعه بیان شد

به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامۀ 598، کتاب «راز قطعنامه؛ چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی» در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

«...من هیچ خوفی از جنگ ندارم و شما هم ندارید و ملت ما هم ندارد، لکن باید تذکر بدهم که نقشه‌های حساب‌شده در کار است برای شکستن اسلام. مقصد اصلی این است که اینها چون از اسلام سیلی خورده‌اند و با قدرت الله‌اکبر، آنها را از ایران بیرون کرده‌اند و دست چپاولگرها را کوتاه کرده‌اند؛ لهذا، دشمن اصلی آنها، اسلام است... منتهی با یک نقشۀ حساب‌شده دارند پیشروی می‌کنند.»
متنی که خوانده شد از جلد سیزدهم صحیفۀ امام خمینی(ره) مربوط به جنگ ایران و عراق است. به رغم این سخنان روشنگر و باور عمیق ملت به شخص امام و فداکاری همه‌جانبه در طول دوران دفاع مقدس جریانی تلاش می‌کرد که در پایان جنگ در خصوص دستاوردهای دفاع هشت‌سالۀ ملت ایران تردید ایجاد کند. برای روشن شدن ابعاد این موضوع و به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامۀ 598، کتاب «راز قطعنامه؛ چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی» در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.
پایان جنگ برخلاف شروع آن، نقد و نظرهای متفاوتی را همراه داشت. درست در شرایطی که انتظار نمی‌رفت، ایران قطعنامۀ 598 را پذیرفت و این زمانی بود که برخی از مغرضان با اصرار بر این جملۀ امام که از پذیرش قطعنامه به «نوشیدن جام زهر» تعبیر کرده بودند، تلاش کردند تا امام را فردی جنگ‌طلب معرفی کنند و چهرۀ ایشان و انقلاب را مخدوش کنند. برخی دیگر نیز پذیرش قطعنامه را دلیل ضعف و ناامیدی ایران در مقابل پیروزی‌های به‌دست آمدۀ عراق در آن زمان دانستند و عده‌ای آن را یک ترفند سیاسی موقت دیدند. اما واقعیت چه بود؟ آیا به واقع پذیرش قطعنامه از موضع ضعف بود یا دیدگاه و استراتژی امام خمینی(ره) که هشت سال بی‌وقفه رزمندگان را با خطابه‌های عاشورایی به دفاع و جهاد ترغیب می‌کردند، به ناگهان تغییر یافته بود؟ چه اتفاقی افتاده بود که به فاصلۀ سه ماه از خطابه: «امروز عاشوراست، حسینیان آماده باشید، نهراسید، روز مقاومت است، درنگ امروز فردای اسارت‌باری را به دنبال دارد، به جبهه‌ها هجوم ببرید تا ضربات شما توان و امان دشمن را بگیرد...» قطعنامه پذیرفته شد؟
آیا به واقع آن همه عزم و توانی که رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس با وجود تحریم‌ها و با کمترین امکانات از خود نشان داده بودند به یک‌باره فروکش کرده و مدیران سیاسی و اقتصادی را به این نتیجه رسانده بود همانند جنگ تحمیلی، صلح تحمیلی را هم باید پذیرفت؟
جواب همۀ این پرسش‌ها را می‌توان در کتاب «راز قطعنامه؛ چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی»، نوشتۀ کامران غضنفری که از سوی انتشارات دفتر پژوهش‌های مؤسسۀ کیهان منتشر شده است، یافت.
این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
نظر بدهید