آخوندی: برخی در صنف نشر حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند
دوشنبه 08 مرداد 1397

آخوندی: برخی در صنف نشر حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند

مراسم تجلیل از مرتضی آخوندی، پیش‌کسوت عرصۀ نشر و مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در بعدازظهر یک روز گرم مرداد، محفلی گرم و دل‌چسب با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و نشر کتاب در سالن همایش‌های پژوهش‌های جهاد دانشگاهی برگزار شد؛ جمعی که برای تقدیر از مردی به این مکان آمده بودند که عمر خود را صرف نشر معارف اهل‌بیت(ع) و قرآن کرده است.
هفته‌های گذشته، بیلبوردی در سطح شهر نصب شده بود که بر روی آن، چهرۀ دل‌نشین مردی به تصویر کشیده شده بود که موها و محاسن سفیدش نشان از هفتاد سال مجاهدت فرهنگی داشت.
بزرگداشت مرتضی آخوندی که هم اکنون و بعد از گذشت سال‌ها همچنان راه پدر خود، محمد آخوندی را در مدیریت انتشارات دارالکتب الاسلامیه ادامه می‌دهد، بهانه‌ای‌ بود برای گردهم‌آمدن فرهنگ‌دوستان.
در این مراسم که عصر یکشنبه 7 مرداد برگزار شد، چهره‌هایی مانند، محمدحسین صفارهرندی و احمد مسجدجامعی، وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول مؤسسۀ اطلاعات، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، علی‌رضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمود آموزگار، رئیس اتحادیۀ ناشران و کتاب‌فروشان تهران، محمد رجبی، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده، قائم‌مقام حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام زائری، همایون امیرزاده، علی‌اکبر اشعری، امیرمسعود شهرام‌نیا حضور داشتند.
زمانی جامعه پیشرفت می‌کند که فرهنگ بر سیاست سروری کند
در بخش اول این مراسم، نیکنام حسین‌پور، مدیرعامل خانۀ کتاب، به نمونه‌ای از تلاش‌های خاندان آخوندی در نشر فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی و امثال ایشان باید بر سر بنشینند و زمانی جامعۀ ما پیشرفت می‌کند که فرهنگ بر سیاست سروری کند؛ اما متأسفانه الان این‌گونه نیست.
وی ادامه داد: انتشارات دارالکتب‌ الاسلامیه از سال 1317 تاکنون برای نشر فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) تلاش کرده و 2300 عنوان کتاب توسط این انتشارات روانۀ بازار شده است.
حسین استادولی دیگر سخنران این برنامه بود که از مجاهدت فرهنگی مرتضی آخوندی یاد کرد. وی گفت: کتاب مایۀ آرامش روحی است و اگر از ما گرفته شود، حیاتمان ارزشی ندارد؛ بنابراین به‌دلیل این اهمیت، ناشر کتاب هم مهم می‌شود؛ به‌خصوص ناشران کتب اسلامی. آقای آخوندی مشمول آیات و روایاتی است. ایشان توصیف کسانی است که از خود، نشر کتاب را به‌یادگار گذاشته‌اند.

 
مرتضی آخوندی چهرۀ نجیب حوزۀ نشر و عنصری بی‌هیاهو و کاری است
در ادامۀ این میعاد فرهنگی و پس از پخش کلیپی دربارۀ زندگی و شخصیت مرتضی آخوندی، محمدحسین صفارهرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی آخوندی را این‌چنین توصیف کرد: ایشان و پدرشان نیازمند تقدیر نیستند؛ چراکه اعتبار واقعی را آن‌ها دارند. آن‌ها ماندگاری خود را در اتصال به امر ماندگاری چون کتاب پیدا کرده‌اند. گویا حالا آمده‌ایم با آن‌ها عکس یادگاری بگیریم تا ما هم ماندگار شویم.
وی ادامه داد: ارادت من به ایشان و خانواد‌ه‌شان به پنجاه سال پیش بازمی‌گردد. یکی از جاهایی که در بازارگردی پدرم حتماً به آنجا سرمی‌زد، «دارالکتب» آقای آخوندی بود تا هم ایشان را ببیند و هم آقای غفاری را. مرتضی آخوندی چهرۀ نجیب حوزۀ نشر و عنصری بی‌هیاهو و کاری است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در زمان وزارت بنده و پس از آن، چندبار خدمت ایشان رسیدیم؛ اما این دیدارها هیچ‌وقت برای انتشارات خودشان نبود؛ بلکه می‌آمدند تا موضوعی دربارۀ کل جامعۀ نشر را مطرح کنند و برای ارتقا جایگاه صنعت نشر، وساطت کنند؛ هرچند اگر ناشری برای خودش هم به یک مسئول مراجعه کند، اشکالی ندارد.
صفارهرندی همچنین تأکید کرد که آقای آخوندی هرگز دوغ و دوشاب را قاطی نکرده؛ بلکه صحیح نوشتند، صحیح منتقل کردند و از بدعت‌ها جلوگیری کردند.
 

 
آثار منتشرشده در دارالکتب الاسلامیه، قابل‌اعتماد و معیار و تراز است
در ادامه نوبت به سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های قدیمی کشور رسید تا از آخوندی بگوید. مدیرمسئول مؤسسۀ اطلاعات اظهار داشت: من بیش از نیم‌قرن است که با آقای آخوندی آشنایی دارم. کنجکاوی طلبه‌های جوانی که در قم بودند و گاهی به تهران می‌آمدند تا به مراکزی بروند که نزد علما و روحانیون قابل‌احترام است، ما را به دارالکتب رساند. آنجا بود که با چهرۀ دل‌نشین آقای آخوندی روبه‌رو شدم؛ هرچند که بعدها فهمیدم پدرم هم با مرحوم آخوندی، پدر آقامرتضی، صیغۀ اخوت خوانده است.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: تلاش و دقت خاندان آقای آخوندی همیشه بر این بوده است که آثار منتشرشده در انتشاراتشان قابل‌اعتماد و معیار و تراز باشد.
وی در پایان صحبت‌هایش خطاب به آقای آخوندی گفت: ما مدیون افرادی چون شما هستیم، شما آبروی نشر و جامعۀ روحانیت هستید و مقام و شأنی مانند روحانیت دارید؛ اگرچه خودتان روحانی نیستید.
 

 
آخوندی ناشری است که با کتب خود در زمان غیبت امام عصر دستگیری کرد
در ادامه نوبت به میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی رسید. نیلی با بیان اینکه من از آقای آخوندی تشکر می‌کنم که باعث شد این جمع امروز دور هم گرد آیند تا زحمات و مجاهدات ایشان و پدر بزرگوار ایشان قدر دانسته شود، گفت: امیدوارم ما را هم جزو کسانی که در مسیر ترویج افکار، فرهنگ و معارف اسلامی قدم برمی‌دارند، بنویسند.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن اشاره به حدیثی از امام‌حسن عسکری(ع) که از قول امام جواد(ع) نقل شده و در بحارالانوار آمده، گفت: از مصادیق این حدیث جلسۀ ماست. در این حدیث آمده یکی از صفاتی که در دورۀ غیبت امام عصر به مسلمانان اهدا شده، ایتام آل‌محمد(ص) است. در این روایت که از امام‌حسن عسگری آمده، این‌طور نقل شده: کسانی که ایتام آل‌محمد(ص) را تکفل می‌کنند، یا آن‌ها را از گمراهی خارج می‌کنند و با حجت‌هایی راهنمایی می‌کنند، این‌ها فضلشان مثل فضل آسمان بر زمین است.
وی بر این تفاوت صحه گذاشت و با بیان اینکه آقای آخوندی یکی از مصادیق این حدیث است گفت: او ناشری است که با کتب خود دستگیری کرد و بر هدایت جامعۀ شیعی در غیبت امام همت گماشت و نوید این است که مسیر آیندۀ انقلاب و ترویج فرهنگ اسلامی ان‌شاءالله ماندگار خواهد شد.
 
جواهرالکلام در کارنامۀ دارالکتب الاسلامیه اثر فوق‌العاده‌ای است
محمود آموزگار، رئیس اتحادیۀ ناشران و کتاب‌فروشان تهران، میهمان دیگر این برنامه بود که از خدمات مرتضی آخوندی سخن گفت. وی گفت: مرکز علم به‌ویژه در گذشتۀ نه چندان دور، در حوزۀ علمیه بوده و روحانیون پرچم‌دار آن بوده‌اند. بسیاری از قواعد حقوقی که در جهان مدرن است، برگرفته از حقوق اسلامی است. کارنامۀ آقای اخوندی را که ملاحظه کنیم، به اثر جواهرالکلام می‌رسیم که واقعاً اثر فوق‌العاده‌ای است.
احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنان کوتاهی از خدمات فرهنگی مرتضی آخوندی یاد کرد و از خانوادۀ آخوندی به‌عنوان یکی از تبارهای اصیل و ریشه‌دار نام برد و گفت: خوشبختانه فرزندان و بستگان آقای آخوندی هم در راه نشر فعالیت می‌کنند.
وی با ذکر خاطره‌ای از دوران وزارتش، با اشاره به ایده‌ای که برای ثبت جهانی «روز علامه مجلسی» در تقویم یونسکو در آن دوره داشته است، گفت: برخی از سفیران ما در خارج از کشور، مخالف این کار بودند و معتقد بودند که با توجه به صبغۀ دینی و شیعی علامه مجلسی، یونسکو با این پیشنهاد مخالفت می‌کند. وقتی موضوع را با زنده‌یاد احسان نراقی در میان گذاشتم، او با نگاهی علمی در این باره صحبت کرد و گفت این‌گونه نیست که یونسکو حتماً با آن مخالفت کند؛ چراکه علامه مجلسی چهارصد سال پیش در واقع یک دانشنامۀ جمعی را منتشر کرده است. دانشنامه‌ای که سرویراستار داشته و می‌شود گفت که پایه‌گذار نوعی دانشنامه‌نویسی بوده است.

 
انتشارات دارالکتب الاسلامیه ستاره‌ای فروزان در آسمان فرهنگ و نشر ایران اسلامی است
بعد از سخنان میهمانان ویژۀ این مراسم، نوبت به تجلیل از استاد مرتضی آخوندی رسید تا گوشه‌ای از خدمات فرهنگی وی در هفتاد سال اخیر، پاس داشته شود. میهمانان در جایگاه حضور یافتند و پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت و یک جلد نهج‌ البلاغۀ نفیس از سوی وی به آخوندی اهدا شد. دیگر میهمانان هم با اهداء هدایایی، ارادت و تکریم خود را به این پیش‌کسوت عرصۀ نشر کتب دینی ابراز کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این پیام خطاب به آخوندی اظهار داشت: انتشارات دارالکتب الاسلامیه ستاره‌ای فروزان در آسمان فرهنگ و نشر ایران اسلامی است. صدها اثر گران‌سنگ با اهتمام شما به زیور طبع آراسته شد و هزاران استاد را سیراب ساخت. این افتخار را به جناب‌عالی که از پیش‌کسوتان حوزۀ نشر و از خاندان مکرم دین و دانش هستید، تبریک می‌گویم.
 
برخی در صنف نشر حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند
مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه هم در سخنانی ابراز داشت: من قابل این همه تقدیر و تجلیل نیستم، ولیکن این آثار آل‌محمد(ص) است که قابل است؛ بنابراین این مراسم هم بزرگداشتی برای علوم آل‌محمد(ص) است.
به گفتۀ وی، من خودم را شایستۀ این همه محبت دوستان نمی‌دانم؛ اما اگر به‌خاطر کتاب‌های دینی و علوم آل‌محمد(ص) باشد بجاست؛ ولی من قابل این همه لطف نیستم.
آخوندی بیان داشت: کار انتشارات با فعالیت ابوی مرحومم آغاز شد؛ زمانی که بنده هنوز متولد نشده بودم. اصل کار این بود که آثار مکتوبی را که برای شیعه است و به ایشان رسیده، اعم از کتاب‌های مرجع یا آثاری که به‌شکل تفاسیر و روایات هستند، همه بتوانند در جهان اسلام نشر یابند.
مدیر  دارالکتب الاسلامیه با تأکید بر اینکه بنده نیز دنباله‌رو پدر مرحومم هستم تصریح کرد: ما ناشران مسئولیت بزرگ و سنگینی داریم؛ اما گاهی می‌بینم عده‌ای با مسئولان ارشاد بحث می‌کنند که چرا مقابل آزادی ما را گرفته‌اید! این گلایه در حالی است که می‌بینیم ما حتی در روایات هم داریم که غذای روح باید سالم باشد، باید به تاریخ مصرف آن دقت کنیم. همانند غذایی که به جسم می‌رسانیم، باید به خوراک فکری هم دقت کنیم تا آنچه قرار است به مغز ما برسد، ارتقا دهیم.
 

 
به گفتۀ این ناشر، برای کنترل این غذای سالم باید جایی باشد تا آن را کنترل کند. نباید این فضا لجام‌گسیخته باشد و هرکه هرچه خواست بگوید. ما مسئولیم به آنچه می‌شنویم، از چیزی که تبعیت می‌کنیم، آنچه به مغزمان وارد می‌شود؛ اما در قبال آنچه نشر می‌دهیم بیشتر مسئولیم. همان ‌گونه که کتاب خوب باعث ارشاد است، کتاب ضلال هم می‌تواند افکار را منحرف کند یا حتی جنگ‌هایی را پدید آورد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متأسفانه در صنف نشر کسانی هستند که حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند تأکید کرد: ما باید در انتخاب کتاب و انتشار آن دقت کنیم. خداوند می‌فرماید وقتی در گرداب فتنه افتادید، حتماً به قرآن رجوع کنید. ما وظیفه داریم امثال این‌ها را نشر دهیم؛ همان آثاری که می‌تواند مشکلات مارا رفع کند؛ البته در قبال عمل به آن.
 

 
نظر بدهید