خواب پلنگ
شنبه 13 مرداد 1397

خواب پلنگ

شخصیت‌های کتاب معروف و تحسین‌شده او«باغ خرمالو»، از زمان تبعید رضاشاه پهلوی، نزدیک یک قرن به عقب پرتاب شده‌اند تا به زمان ترور ناصرالدین‌شاه قاجار برسند و شاهد قتل شاه باشند.

تاریخ پر از اسم‌های مختلف است؛ کسانی که قهرمان یا ضدقهرمان بوده‌اند، پادشاهان، انقلابیون، ستمگران، برداررفته‌ها و... . اما چگونه می‌توان این اسم‌ها را به شخصیت‌هایی ملموس برای نوجوانان تبدیل کرد؛ کسانی که پوست و گوشت داشته باشند، حرف بزنند، غذا بخورند و نگاهی شبیه عمو یا همسایه دیوار به دیوارمان داشته باشند؟
یکی از راه‌ها برای این جان‌بخشی، رمان‌های تاریخی هستند؛ روایت حقایق با چاشنی تخیل نویسنده! جریان اعدام انقلابی «ناصرالدین‌شاه قاجار» در جشن پنجاهمین سال سلطنتش را همگی شنیده‌ایم. داستان زندگی ناصرالدین‌شاه و حوادث عصر او را در کتاب‌های تاریخی دوران ناصری می‌توان یافت و خواند. اما از ضارب شاه، «میرزا رضا کرمانی» چقدر می‌دانیم؟ طلبه فقیر و جوانی که با شجاعت دست به حذف فیزیکی شاهنشاه ایران زد! چه حوادثی میرزا رضای 38ساله را به این نتیجه رساند که شاه باید کشته شود؟ میرزا چه تفاوتی با سایر مردم زمانه خود داشت؟ چه شخصیتی داشت و از چه کسانی تاثیر گرفت؟

«هادی حکیمیان» در هفتمین اثر خود، دوباره خواننده را به کوچه‌های روستای «کوچک‌علی» و «حسین‌علی» و «ننه‌کردی» می‌برد. شخصیت‌های کتاب معروف و تحسین‌شده او«باغ خرمالو»، از زمان تبعید رضاشاه پهلوی، نزدیک یک قرن به عقب پرتاب شده‌اند تا به زمان ترور ناصرالدین‌شاه قاجار برسند و شاهد قتل شاه باشند.
خواننده نوجوان از دید کوچک‌علی و حسین‌علی با میرزا رضا روبه‌رو می‌شود. میرزا رضا در این رمان دوست پدر کوچک‌علی است که در ابتدای داستان به روستا می‌آید؛ اول برای فروش املاک پدری و بعدتر برای تدریس در مکتبخانه روستای مجاور؛ مرد خوبی که بتازگی از زندان آزاد شده و رنج بسیار کشیده، رنج‌هایی که پسرها با آن از خلال گوش‌دادن به خاطرات پدر و در جریان سفری با او به شهر آشنا می‌شوند.
پدر کوچک‌علی مردی است که یک پلنگ وحشی را با دست خالی اسیر می‌کند اما نمی‌تواند حقش را از کدخدا و شاهزاده ظالم که حاکم شهر است بگیرد؛ گویا این وضعیت تمام طبقه فرودست ایران در زمانه ناصری است اما در همین عصر، میرزا رضا کرمانی خود را آماده رویارویی با پلنگ وحشی نشسته بر جایگاه شاهی می‌بیند و کوچک‌علی، شخصیت اصلی کتاب باغ خرمالو و خواب پلنگ، نقشی خطیر در نقشه میرزا رضا دارد. کتاب «خواب پلنگ»، میرزا رضا را در اواخر دهه چهلم زندگی‌اش از لابه‌لای صفحات تاریخ بیرون می‌کشد، گرد و غبار ناآشنایی را از چهره‌اش پاک می‌کند و او را در مقابل خواننده نوجوان می‌نشاند تا با لحنی پدرانه از زندگی‌اش بگوید.
خواب پلنگ به شخصیتی که فقط اسمش برای نوجوان ایرانی آشناست، جان می‌دهد و نوجوان هوشمند ایرانی را به مرحله درک و همدردی با میرزا رضا می‌رساند. تازه‌ترین رمان هادی حکیمیان با داستانی استعاری عمق بیچارگی ملتی را در زمان ناصری به تصویر می‌کشد اما در عین ناامیدی، امید و راه چاره را هم نشان می‌دهد. این کتاب برای تمام نوجوانان ایران که دوستدار اتفاقات مهم تاریخ سرزمین‌شان هستند جذاب و خواندنی است.
گفتنی‌ است خواب پلنگ هم مثل 2 رمان موفق دیگر هادی حکیمیان («برج قحطی» و «باغ خرمالو») توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده ‎است.
 
 
منبع: وطن امروز
نظر بدهید