برگزاری مسابقه کتابخوانی در آن سوی مرزها
سه شنبه 25 آبان 1395

برگزاری مسابقه کتابخوانی در آن سوی مرزها

گل‌علی بابایی گفت: شهید همدانی وقتی که در سوریه حضور داشت، کتاب زندگی شهید همت و حاج احمد متوسلیان را به عربی ترجمه کرد و پس از توزیع کتاب‌ها بین ارتش و مردم سوریه، مسابقه کتابخوانی گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، سردار شهید «حسین همدانی» علاوه بر حضور فعال در میدان‌های نبرد طی دوران دفاع مقدس و در جنگ فرهنگی علیه ایران، در هنگام عزیمت به سوریه و نبرد با داعش، اقدامات مؤثری در آنجا به سرانجام رساند و در مهر ماه 94 به شهادت رسید.

یکی از اقدامات وی بعد از جنگ تحمیلی رژیم بعث حاکم بر عراق علیه ایران، همراهی گل‌علی بابایی و حسین بهزاد برای تألیف کتاب‌های دفاع مقدس بود؛ در این باره روایت گل‌علی بابایی را می‌خوانیم.

سردار همدانی به عنوان پایه‌گذار و پدر معنوی ما در حوزه تاریخ‌نگاری جنگ بود؛ حضور وی کمکی برای روند تألیف کتاب‌هایمان بود. اما بعد از شهادتش دوستان دیگری از جمله سردار کاظمینی و سردار کوثری و آقای محقق ما را حمایت کرده‌اند و کارمان را ادامه می‌دهیم.

سردار همدانی تلاش زیادی در جهت نشر فرهنگ دفاع مقدس می‌کرد. حتی در زمانی که کارهای فرهنگی و توزیع کتاب‌ در بین ارتش سوریه به این صورت انجام نمی‌شد، وی با مسئولیت و حمایتش کتاب زندگی شهید ابراهیم همت با عنوان «ماه همراه بچه‌هاست» و حاج احمد متوسلیان با عنوان «در هاله‌ای از غبار» را به عربی ترجمه کرد و با تیراژ بالا چاپ کرده و به سوریه برد.

شهید همدانی این کتاب‌ها را بین ارتش و مردم سوریه توزیع کرد. سپس مسابقه گذاشت و به برندگان جایزه داد. سردار همدانی تعریف می‌کرد «برایم عجیب بود که برخی از افسران سوری می‌آمدند و سؤالات جدی در مورد برخی از مطالب کتاب می‌کردند و من می‌فهمیدم که چقدر نکته‌سنجی بودند.»

 
نظر بدهید