بسته کتاب «نهضت مشروطه» معرفی شد
دوشنبه 15 مرداد 1397

بسته کتاب «نهضت مشروطه» معرفی شد

به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، بسته کتاب با هدف شناخت ابعاد مختلف جریان مشروطه معرفی شد.





به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، بسته کتاب با هدف شناخت ابعاد مختلف جریان مشروطه معرفی شد. در بسته کتاب " نهضت مشروطه" کتاب‌هایی ‌با عنوان "نقش علما در انجمن‌ها و احزاب دوران مشروطیت"، "تجربه مشروطیت"، "نقش رهبری در نهضت مشروطه، ملی نفت و انقلاب اسلامی"، "تجدیدنظرهای چندگانه در قانون اساسی مشروطه"، "حقوق ملت در قانون اساسی مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران " و "تنبیه الامه و تنزیه المله" معرفی شده است.


1. نقش علما در انجمن ها و احزاب دوران مشروطیت


کتاب مذکور توسط مریم جعفری تالیف و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب 308 صفحه چاپ و منتشر شده است.


این کتاب سه بخش دارد. بخش اول کتاب در ارتباط با وضعیت ایران و جایگاه علما در آستانه نهضت مشروطه است که شامل بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی ایران، جایگاه علما ومبانی نظری علما پیرامون مشروطیت می شود.


بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد



بخش دوم کتاب در ارتباط با تشکل‌ها و گرایش‌های سیاسی عصر مشروطه است. بخش سوم  هم درباره علما و احزاب عصر مشروطه است که شامل نقش علما در احزاب اعتدالی و موقعیت روحانیون در مجلس دوم می‌شود.


در صفحاتی از این کتاب به تشکیل مجلس سوم و ایجاد هیئت‌های علمیه و اهداف و دیدگاه‌های آنان پرداخته می‌شود. در پایان کتاب نیز مجموعه‌ای از اسناد و مدارک درج شده است.



2. تجربه مشروطیت


این کتاب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان تالیف و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.


کتاب فوق شامل 2 فصل کلی است که فصل اول آن شرایط انقلاب مشروطه را بررسی می‌کند. در این فصل مسائلی چون استبداد و ناکارامدی حکومت، فساد سیاسی و اخلاقی از زمینه‌های شکل‌گیری مشروطه ذکر شده‌اند. در فصل دوم هم به ایدئولوژی مشروطه و مخالفان و موافقان آن اشاره شده است.




بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد




3. نقش رهبری در نهضت مشروطه، ملی نفت و انقلاب اسلامی


کتاب مذکور توسط فریدون اکبرزاده تالیف و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب 271 صفحه چاپ و منتشر شده است.


فصل اول کتاب در ارتباط با نقش رهبری در نهضت مشروطه است که اموری چون بسیج‌کنندگی، ایدئولوگ و مدیر و معمار بودن را بررسی کرده است.


بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد



در ادامه به بررسی خطوط فکری و نظریه‌پردازی اشاره شده که شامل گروه‌هایی چون روشنفکران به رهبری میرزا ملکم خان ناظم الدوله و روحانیون  به رهبری سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی و شیخ فضل‌الله نوری است.


در فصل دوم و سوم نیز به موضوع رهبری در نهضت نفت و نهضت اسلامی پرداخته شده است.




4.تجدیدنظرهای چندگانه در قانون اساسی مشروطه


کتاب فوق توسط علی اکبر جعفری ندوشن و حسن زارعی محمود آبادی تالیف و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


بخش اول کتاب پیرامون مفاهیم و تاریخچه نهضت مشروطیت است که بررسی مباحثی چون نظام مشروطه، قانون اساسی و اقسام آن و همچنین انواع مجالس قانونگذاری در کشورهای مختلف را در بر دارد. در بخش دوم کتاب به اولین بازنگری در قانون اساسی مشروطه و علل آن و همچنین تدوین متمم پرداخته شده است.


بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد



بخش سوم کتاب در رابطه با سومین تجدید نظر در قانون اساسی و اعطای حق انحلال مجلسین به شاه و الحاق تجدید نظر به قانون است که به علل و عوامل آن نیز اشاره شده است. در این بخش به زمینه‌های داخلی و خارجی و همچنین چهارمین تجدیدنظر قانون اساسی مشروطیت و علل و عوامل آن پرداخته شده است. در پایان به پنجمین تجدید نظر در قانون اساسی و چگونگی تعیین نیابت سلطنت پرداخته شده است.



5. حقوق ملت در قانون اساسی مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران


کتاب فوق توسط حمید عصمتی و فرشته حسن‌زاده گرجی تالیف و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


فصل اول این کتاب، راجع به مبانی نظری حقوق ملت در ایران است که اطلاعاتی درباره اندیشه ایرانشهری و حقوق در اندیشه اسلامی در دوره‌های غیبت صغری و ظهور دولت صفوی و همچنین اندیشه‌های غربی در ارتباط با حقوق در اعصار و کشورهای مختلف ارائه می‌دهد.



بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد


فصل دوم این کتاب هم در ارتباط با حقوق ملت در دوره معاصر است که شامل حقوق فردی، آزادی شخصی امنیت اندیشه بیان و مطبوعات و حقوق جمعی است.



6. تنبیه الامه و تنزیه الامه

کتاب فوق توسط علامه حسین نایینی تالیف شده است. این کتاب با مقدمه، تصحیح و ویراستاری حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب 240 صفحه  چاپ و منتشر شده است.



بسته کتاب جریان مشروطیت منتشر شد


در دیباچه کتاب به موضوعات مهم تنبیه الامه اشاره شده که شامل  ضرورت وجود حکومت، انواع حکومت، بررسی حکومت مشروطه  و تشکیل مجلس و مشروعیت آن و دیدگاه اسلام درباره مشروطیت است.



نظر بدهید