ضرورت تشکیل شورای باتجربه برای ارزشیابی کتاب‌های مورد حمایت «تابستانه کتاب»
شنبه 10 شهريور 1397

ضرورت تشکیل شورای باتجربه برای ارزشیابی کتاب‌های مورد حمایت «تابستانه کتاب»

معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان این که طرح «تابستانه کتاب» به عنوان مسکن در چرخه نشر فعلی عمل می‌کند، گفت: تشکیل شورای غیرتجاری و با تجربه از عناصر امین کتابشناس به منظور ارزشیابی تخصصی کتاب‌های مورد حمایت در این طرح، ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید سجاد موسوی، معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، درباره طرح «تابستانه کتاب» اظهار کرد: طرح‌های حمایتی از کتابفروشان اعم از «تابستانه کتاب» موجب به تأخیر افتادن مرگ کتابفروشی‌ها شده‌اند. به عبارت بهتر، این طرح در شرایط فعلی اقتصاد نشر به عنوان مسکن عمل می‌کند بنابراین درمان قطعی محسوب نمی‌شود.
معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: فلسفه تخصیص یارانه هدایت‌گری است؛ دولت‌ها وقتی می‌خواهند در صنعت‌های مختلف هدایت‌گری و نقشی را ایفا کنند، به ارائه یارانه اما به صورت هدفمند اقدام می‌کنند؛ لذا یارانه باید نقش هدایت‌گری هدفمند داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر یارانه غیرهدفمند و به صورت عمومی به همه نوع کتاب (کتاب‌های قوی، ضعیف، غیر مفید و ...) تعلق بگیرد، اثرگذاری آن کم می‌شود. معتقدم باید بخش بیمار نشر ترمیم شود. بنابراین به اعتقاد من یکی از نقدهایی که بر این طرح وارد است، این است که پرداخت‌های آن به صورت غیرهدفمند است.
موسوی اضافه کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی ـ البته کتاب‌هایی که مردم به مطالعه شان موظف نیستند ـ از جمله اهداف این طرح محسوب می شود. بنابراین باید کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی، دانشگاهی و کنکوری در دایره این طرح قرار نگیرند.
معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: باید در این طرح، درباره این که هر کدام از کتابفروشی‌های عضو چه مقدار یارانه دریافت می‌کنند، شفاف سازی صورت بگیرد. در صورت تحقق این موضوع، اعتماد کتابفروشان سراسر کشور جلب می شود در نتیجه میزان مشارکت آنها افزایش می یابد.
وی در پایان اظهار کرد: با کتاب باید شبیه کالای دارای روح برخورد شود. کتاب را باید یک کالای فرهنگی مانا بدانیم. در این صورت راهبردهای هدایت‌گری یارانه را به سمت کتاب‌های ممتاز و مورد نیاز جامعه می‌بریم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم یک شورای غیرتجاری و با تجربه از عناصر امین کتابشناس تشکیل شود تا ارزشیابی تخصصی در زمینه کتاب‌های مورد حمایت صورت بگیرد و یارانه ویژه‌تری به این کتاب‌های ممتاز تعلق بگیرد.
نظر بدهید