انتشار یک اثر درباره تاریخ شفاهی
شنبه 10 شهريور 1397

نظریۀ تاریخ شفاهی

انتشار یک اثر درباره تاریخ شفاهی

کتاب «نظریه تاریخ شفاهی» نوشته لین‌آبرامز، با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی برای استفاده کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب هشت بخش دارد: مقدمه: تبدیل رویه عملی به نظریه، خصوصیات تاریخ شفاهی، خود، ذهنیت و بیناذهنیت، خاطره، روایت، هنر اجرا، قدرت و توانمندسازی. قبل از این هشت بخش، چند پیش‌گفتار و مقدمه قرار گرفته‌اند و بعد از آنها، فهرست منابع بیشتر درباره هشت بخش کتاب.

در یکی از مقدمه‌های کتاب به این نکته اشاره شده است که «در ایران... عمده مباحث مطرح شده در این زمینه [تاریخ شفاهی] تحت‌تأثیر مطالعات اندیشوران خارجی انجام پذیرفته است. مسلماً تا زمان رسیدن به چارچوب‌های نظری و شیوه‌های عملی متناسب با مسائل و موضوعات تاریخی در ایران... دانستن و فراگرفتن بنیادهای نظری و روشی تاریخ شفاهی از طریق ترجمه ضروری به نظر می‌رسد... ترجمه این کتاب براساس توجه به این مهم انجام پذیرفته...»
مترجم کتاب هم توضیح داده که «علم تاریخ شفاهی در ایران هنوز دوران طفولیت خود را پشت‌سر می‌گذارد و مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در آن از معادل‌‌ها و تعاریف دقیق و تجربه شده فارسی برخوردار نیست. از این‌رو کوشش بسیار به عمل آوردم تا برای مفاهیمی که از فرهنگ غرب به ما منتقل می‌شود برابرنهاده‌های صحیح و قابل فهمی قرار دهم.»
گفتنی است انتشارات سوره مهر کتاب «نظریه تاریخ شفاهی» نوشته لین‌آبرامز را در 421 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 40 هزار تومان روانه بازار نشر ساخته است.
نظر بدهید