نیلی: در موضوع فلسطین به مخاطب نوجوان نپرداخته‌ایم
شنبه 10 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی(۲):

نیلی: در موضوع فلسطین به مخاطب نوجوان نپرداخته‌ایم

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: ناشران جبهۀ انقلاب اسلامی آمادگی هزینه‌کردن و پرداختن به این موضوع را دارند؛ اما در وهلۀ اول نیاز به مضمون و محتوا دارند. این محتواها هم با داشتن جزئیات بیشتر می‌تواند به روند تولید و انتشار آثار در این حوزه کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در نشست تخصصی ناشران و نویسندگان دربارۀ مسئله فلسطین گفت: «برگزاری این جلسه برای تجدید و سازماندهی کیفیت تولید در محصولات با موضوع فلسطین است.»
وی در ادامه افزود: «از سال گذشته، با مشورت دوستان بحثی دربارۀ این موضوع داشتیم و در این جلسه می‌خواهیم با همفکری و همدلی جمعی از ناشران و کانون‌های تولیدی پرانگیزه در زمینۀ نشر آثار حوزۀ فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی فعالیت کنیم.»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه حضرت امام دربارۀ قضیه فلسطین گفت: «در قضیۀ فلسطین، حضرت امام فرمودند اگر هر مسلمان یک سطل آب روی اسرائیل بریزد، ماجرا تمام می‌شود. این یک تمثیل برای کل جریان فلسطین است. این مثال دربارۀ ناشران، همان کتابی می‌شود که تولید می‌کنند.»
نیلی با اشاره به موضع جریان‌سازی در حوزۀ کتاب گفت: «اگر فرض کنیم که در سال‌های گذشته کتاب‌های‌مان در خصوص بعضی از موضوعات به‌صورت جریان‌ساز و ملموس درآمده است، دلیل این بوده است که هرکدام از ناشران تعدادی از این کتاب‌ها را تقبل کرده‌اند و هرکس به اندازۀ وسع خودش کتاب تولید کرده است. وقتی این کتاب‌ها در اشل کلان دیده می‌شود، به‌صورت یک جریان درمی‌آید.»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به مخاطب نوجوان گفت: «در حوزۀ فلسطین، سالیان سال است که هدفمان نوجوانان نبوده‌اند و بیشتر به حوزه‌های نخبگان توجه داشته‌ایم. در این سال‌ها، به پژوهش‌ها و بررسی‌های کلان اهمیت بیشتری داده‌ایم؛ در حالی که در حوزۀ نوجوان تولید ادبیات توصیفی و ملموس نیاز است. این مسئله دربارۀ مخاطبان اصلی و عام جامعه هم وجود دارد که باید منطق دفاع از فلسطین و نابودی اسرائیل برایش ملموس شود.
چون این به درستی فهمانده نشده، مهم‌ترین مسئله در مخاطب عام ابهام دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم او را همراه خود کنیم. منظور صرفاً روایت داستانی نیست. منظور کلان داستان است. نه اینکه صرفاً رمان و تخیلی باشد. برای نمونه کتاب سمیر قنطار که دکتر توکلی چندین سال قبل زحمت آن را کشیده‌اند و الان به چاپ دوم رسیده است، این نمونه‌ای موفق از روایت‌هایی در این حوزه است.»
وی در ادامه با اشاره به وجود تجربه‌های مهم در این حوزه گفت: «این با نمونه‌های قبلی که ما در حوزۀ اندیشه‌ورزی در حوزۀ فلسطین داشته‌ایم، متفاوت می‌شود. ما این بار می‌خواهیم در این زمینه و در حوزۀ نشر اقدام کنیم.
این حوزه و بسیاری از ابعاد آن برای نویسندگان و حتی خود ناشران هم ناشناخته است؛ در حالی که در همین جمع استاد صفاتاج، استاد تقی‌پور و آقای دستمالچیان به عنوان دوستان عزیزی که در این حوزه کار کرده‌اند، می‌توانند بسیار راه‌گشا باشند.»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع جزئیات در روایت فلسطین گفت: «در حال حاضر، جزئیات در روایت‌ها بسیار مهم است. ناشران جبهۀ انقلاب اسلامی آمادگی هزینه‌کردن و پرداختن به این موضوع را دارند؛ اما در وهلۀ اول نیاز به مضمون و محتوا دارند. این محتواها هم با داشتن جزئیات بیشتر می‌تواند به روند تولید و انتشار آثار در این حوزه کمک کند.»
نیلی در بخش انتهایی صحبت‌های خود با ابراز امیدواری از تحقق انتشار محتوای منظم در قالب جبهۀ مشترک و منظم گفت: «اگر این همکاری‌ها اتفاق بیفتد و آثار این‌چنینی تولید شود، نشر کشور در سال آینده می تواند با پنجاه کتاب در حوزۀ مبارزه با اسرائیل و آزادی فلسطین، جریانی قوی در کشور ایجاد کند و وضعیت سطل‌های آبی که حضرت امام دربارۀ آزادی فلسطین فرمودند، در حوزۀ نشر محقق شود.»
گفتنی است اولین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
نظر بدهید