رضایی: تبدیل پژوهش‌ها به آثار ادبی و داستان واجب است
یکشنبه 11 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی(۴):

رضایی: تبدیل پژوهش‌ها به آثار ادبی و داستان واجب است

سید صادق رضایی، رئیس حوزۀ هنری کودک و نوجوان، در این نشست گفت: آن‌ها برای همۀ مراحل زندگی یک انسان برنامه دارند؛ از بچه‌ای که به دنیا می‌آید تا استادان که در دانشگاه‌های‌شان چطور باید تعامل کنند. کارهای سازمانی هم انجام می‌دهند؛ اما ما بعد از چهل سال هنوز کاری را که باید انجام می‌دادیم نداده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
در این جلسه سیدصادق رضایی، رئیس حوزۀ هنری کودک و نوجوان، در خصوص اهمیت مسئلۀ فلسطین گفت: «دربارۀ اهمیت و ترویج اطلاعات دربارۀ فلسطین که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکیده کرده و می‌کنند، همۀ دوستان در این جمع واقف هستند و نیاز به توضیح واضحات نیست؛ اما موضوعی که ما این روزها گریبان‌گیر آن هستیم؛ رسانه‌هاست.»
وی در خصوص فعالیت رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها گفت: «موضوعی که این روزها گریبان‌گیر ماست، این است که رژیم صهیونیستی و نظام سلطه با توجه به دستگاه‌های عریض و طویل تبلیغاتی، در حوزه‌های مختلف اعم از تولید خبر، نشر، تولیدات سینمایی و در همۀ حوزه‌ها به‌شدت مشغول کار هستند. آن‌ها حتی از جنایت‌های خود در حوزه‌های مختلف بهره‌برداری می‌کنند و به‌عنوان اقدامات مثبت برای خودشان نتیجه می‌گیرند.»
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: «چند وقت قبل فیلمی از کشته‌شدن پدر و مادر یک دختر فلسطینی منتشر شد. اگر خاطرتان باشد، این بچه با حال رقت‌باری در حال گریه بود. حالا اسرائیلی‌ها با این فیلم چه کردند؟ آن‌ها تصویر همین دختر را نشان دادند با همان مختصاتی که گفتم. اما این دختر را به‌عنوان یک دختر یهودی جا زدند؛ طوری که اعلام کردند پدر و مادر این دختر را فلسطینی‌ها کشته‌اند. چنین صحنه‌ای چقدر می‌تواند در سطح جهان، در اروپا و غرب و حتی در افکار عمومی کشورهای اسلامی و بعضاً کشور خودمان تأثیر داشته باشد؟»
رضایی در ادامه گفت: «این‌ها دقیقاً جای ظالم و مظلوم را عوض کرده‌اند. کسانی که از خانه و فرزند و ناموسشان حمایت و دفاع می‌کنند، به‌عنوان تروریست معرفی می‌شوند. تروریست‌ها را مدافع مشروع نشان می‌دهند و حقوق بشر معنی‌اش عوض شده است.»
وی در ادامه با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی دشمن اشاره کرد و گفت: «آن‌ها برای همۀ مراحل زندگی یک انسان برنامه دارند؛ از بچه‌ای که به دنیا می‌آید تا استادان که در دانشگاه‌های‌شان چطور باید تعامل کنند. کارهای سازمانی هم انجام می‌دهند؛ اما ما بعد از چهل سال هنوز کاری را که باید انجام می‌دادیم نداده‌ایم.»
رئیس حوزۀ هنری کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین افزود: «درست این است که وقتی ما از حوزۀ فلسطین حمایت می‌کنیم، در واقع می‌خواهیم برای حوزۀ امنیت ملی و دفاعی خودمان برنامه‌ریزی و در راستای آن فعالیت کنیم. متأسفانه در این حوزه اقدامات عملیاتی انجام نشده و کارها پژوهش‌محور بوده است. بدیهی است که کارهای پژوهشی مخاطب خاص داشته است.»
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تولید محصولات داستانی و ادبی گفت: «آماری که در حوزۀ تولیدات فلسطین وجود دارد، کمتر از ده‌درصد از آن‌ها صرفاً داستان و شعر است؛ در حالی که مخاطبان ما بی‌اطلاع هستند. ولی دشمن از طریق فیلم و کلیپ و داستان همۀ توان خود را برای مقابله گذشته است. لذا برای عده‌ای از خود ما هم روزبه‌روز این سؤال‌ها بیشتر می‌شود که چرا باید به فلسطین پرداخت؟ به نظرم ما باید در رویکردهای کلی‌مان تجدید نظر کنیم. پژوهش‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاد، باید تبدیل به محصولاتی مانند شعر و رمان و کتاب داستان شود.»
رضایی در ادامه به منابع مرجع موجود در موضوع فلسطین پرداخت و گفت: «ما در چند سال گذشته بانک‌های اطلاعاتی خوبی داشتیم. سایت‌بانک اطلاعات فلسطین و دانشنامۀ فلسطین که می‌تواند دستمایۀ خوبی باشد برای کسانی که در این موضوع دست به قلم هستند و می‌خواهند بخشی از دین خود را به آرمان انقلاب اسلامی ادا کنند. این افراد ذیل هر موضوع می‌توانند سوژه‌های مختلفی پیدا کنند و دربارۀ آن کار کنند. حتی می‌توانند از فکر و خیال خود در این حوزه استفاده کنند. ما می‌توانیم با این روش در حوزۀ چاپ به محتواهای غنی برسیم.»
رئیس حوزۀ هنری کودک و نوجوان در بخش پایانی صحبت‌های خود، با اشاره به نگاه نرم‌افزاری دشمن در جنگ و عملیات روانی گفت: «این به این معنی است که سلطۀ جهانی می‌خواهد به‌زور خودش را تثبیت کند و حالا که از طریق سخت‌افزار نتوانسته، از طریق عملیات و کنترل روانی و خبری در سطح جوامع مختلف اسلامی اقدام می‌کند.»
گفتنی است اولین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
نظر بدهید