تجار: داده‌ها و اطلاعات در حوزۀ فلسطین بسیار کم است
دوشنبه 12 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(۵):

تجار: داده‌ها و اطلاعات در حوزۀ فلسطین بسیار کم است

راضیه تجار، نویسنده و دبیر انجمن قلم ایرانیان، در این نشست گفت: داده‌ها یا جزئیات این حوزه و راه‌های ارتباطی برای رسیدن به منابع کم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
سخنران دیگر نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی، خانم راضیه تجار، نویسنده و دبیر انجمن قلم ایرانیان بود که صحبت‌هایش را در خصوص نشست با نگاه خودش به موضوع آغاز کرد و گفت: «در خصوص موضوع فلسطین باید بگویم من از همان زمان که کلاس دهم بودم، همیشه می‌خواستم بدانم فلسطین کجاست و این سؤال همیشه برایم مطرح بود. اما هیچ نقشه و نشانه‌ای از این موضوع نه در کتاب‌های درسی ما و نه کتاب‌های دیگر نبود که بتوانیم اطلاع پیدا کنیم.»
وی ادامه داد: «الان چهل سال از انقلاب گذشته است و دل‌سوختگان طرح این دست از موضوعات در این چهل سال بوده‌اند و این موضوعات را پیگیری می‌کردند. نمی‌توانیم بگوییم که در این مدت به این‌ها بی‌توجهی شده و مطرح نشده است. اما در مقابل باید بگویم همیشه موضوعاتی بوده است و به آن پرداخته شده. هر از گاهی هم این موضوع بولد شده است؛ اما به عنوان یک نویسنده عرض می‌کنم که داده‌ها یا جزئیات این حوزه خیلی کم است.»
دبیر انجمن قلم ایرانیان با اشاره به وجود مشکلات دیگر در مسیر کسب جزئیات گفت: «شاید هم اطلاعات در این ارتباط وجود دارد؛ اما راه‌های ارتباطی برای رسیدن به این منابع کم است. یعنی اینکه نویسنده در این بین نمی‌داند به کجا باید مراجعه کند.»
در این جلسه گفته شد که پژوهش‌های زیاد و سایت‌ها و دانشنامه‌های مهمی وجود دارد؛ اما این ارتباط گرفتن موضوع بسیار مهمی است و منِ نویسنده دقیقاً نمی‌دانم که باید به کجا مراجعه کنم و با کجا مرتبط شوم. دربارۀ جنگ هشت‌سالۀ خودمان اتفاق مهمی که افتاد، این بود که عده‌ای متولی این کار شدند و آدرس‌های دقیقی وجود داشت که منِ نویسنده می‌دانستم باید به کجا مراجعه کنم؛ اما دربارۀ فلسطین این‌طور نیست. مشخص نیست اطلاعاتی که دوستان در این جلسه گفته‌اند، در کجا قرار دارد. معلوم نیست کدام مؤسسه دقیقاً در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت بوده و اطلاعات دارد. در این بین بچه‌ها و هنرجوهایی هستند که شور اولیۀ نوشتن را دارند و از طرفی پیگیر موضوعات و محتواهای جدید هستند. این‌ها می‌توانند با این اطلاعات شروع کنند و قطعاً در این حوزه می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.»
راضیه تجار با اشاره به وجود نیرو و توان نویسنده و تولیدکننده در حوزۀ محتوا گفت: «عده‌ای از نویسندگان و حتی همین هنرجوها در این بین مشتاق‌اند و از طرفی اعتقاد هم دارند؛ اما دستشان از اطلاعات خالی است. خودتان بهتر می‌دانید در این وادی و وادی‌های این‌چنینی داشتن اعتقاد بسیار مهم است؛ اما اعتقاد بدون اطلاعات اصلاً کاری از پیش نمی‌برد. فکر می‌کنم در این بین ایجاد سازوکار لازم است که این افراد به این اطلاعات متصل شوند و در یک برنامه‌ریزی منظم می‌توانند به نتایج خوبی هم برسند.»
گفتنی است اولین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
 
نظر بدهید