دستمالچیان: سوخت حرکت جهادی ما و همۀ مبارزان علیه ظلم در دنیا مسئلۀ فلسطین است
دوشنبه 12 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(۶):

دستمالچیان: سوخت حرکت جهادی ما و همۀ مبارزان علیه ظلم در دنیا مسئلۀ فلسطین است

دکتر احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن، در این نشست بیان کرد: در بحران سوریه و در مقابله با تکفیری‌ها، نیاز به این داریم که حضورمان را تبیین کنیم. حضور ما در کشورهای عربی، باعث دل‌خوری و سرخوردگی شده است و اگر این ارتباط درست ایجاد نشود و ما محتوای این موضوع را تأمین نکنیم، همۀ این تلاش‌ها از دست می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
دکتر احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن، در ابتدای بحث نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی با ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه گفت: «خوشحالم از اینکه دربارۀ موضوع مهم و ارزشمند قرن در این جلسه گرد هم آمده‌ایم.»
وی ادامه داد: «انقلاب ما با موضوع فلسطین شکل گرفت. اولین باری که حضرت امام دربارۀ موضوع فلسطین اعلام موضع رسمی کردند، ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ بود. همین اظهار نظر دلیل راه‌اندازی نهضت انقلاب اسلامی بود.»
سفیر سابق ایران در لبنان و اردن ادامه داد: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم اولین موضع‌گیری‌ای که در نهضت مطرح کردند، روز قدس و مطرح‌کردن این روز بود. ایشان به این روز رنگ و بوی اسلامی دادند. تا قبل از انقلاب، مسئلۀ فلسطین مسئله‌ای ناسیونالیسیتی محسوب می‌شد و موضوعی بود که صرفاً اعراب به آن توجه داشتند. حضرت امام بسیار درخشان این جهت را مشخص کرد که مسئلۀ فلسطین مسئلۀ مهم در دنیای اسلام است و هیچ احدی، حتی اگر برخی رهبران فلسطین مانند یاسر عرفات بخواهند به‌نحوی خودسرانه در این موضوع اقدام کنند، نتوانند آن را معامله کند.»
وی در ادامه به منشأ حرکت‌های جهادی اشاره کرد و گفت: «این کار بسیار بزرگ و مهمی بود که حضرت امام با پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد. سوخت حرکت جهادی ما و همۀ مبارزان علیه ظلم در دنیا مسئلۀ فلسطین است. حضرت امام آن را شروع کردند و به‌خوبی هم پیش رفت. من یادم هست در همان زمان اسحاق رابین در مصاحبه‌ای گفت که تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که داریم، به خاطر مسئلۀ فلسطین است و ما باید این مسئله را حل کنیم. همین اقدام شروع مسئلۀ سازش شد. این موضوع تا اندازه‌ای بااهمیت بوده است که در چهل سال گذشته، اولویت اصلی سیاست خارجی ما مسئلۀ فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده است. این مسئله هم از نظر ایدئولوژیک مسئلۀ مهمی است و هم از نظر استراتژیک. در حال حاضر هرکس در هرجای دنیا که بخواهد دیده شود، به‌نوعی خودش را به این موضوع وصل می‌کند. همۀ این مطالبی که عرض کردم، ناظر به اهمیت این موضوع است. این یعنی اینکه موضوع فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از بدنۀ جمهوری اسلامی جدا شود.»
سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در ادامه با اشاره به حمله‌های دشمن در فضای مجازی و فعالیت‌نداشتن درست جبهۀ انقلابی گفت: «آن‌ها در فضای مجازی کنش‌ها و شایعه‌سازی‌های قوی دارند. این باعث می‌شود کار مسئولان ما فقط تکذیب‌کردن باشد. با این حجم از شایعات و دروغ‌ها، همۀ مسئولان و رسانه‌های ما را در حوزۀ دفاعی قرار دادند. این یعنی ما در حوزۀ جنگ نرم بسیار عقب هستیم و باید به این فضا وارد شویم.»
دستمالچیان با اشاره به ضرورت تبیین حضور ما در منطقه گفت: «در بحران سوریه و در مقابله با تکفیری‌ها، نیاز به این داریم که حضورمان را تبیین کنیم. مردم جهان عرب ما را دوست داشته و دارند؛ اما حضور ما در کشورهای عربی، باعث دل‌خوری و سرخوردگی شده است و اگر این ارتباط درست ایجاد نشود و ما محتوای این موضوع را تأمین نکنیم، همۀ این تلاش‌ها از دست می‌رود. ما نباید شب و روز خواب داشته باشیم. باید خیلی برای این مسئله تلاش کنیم.»
گفتنی است نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
نظر بدهید