قصه‌ای متفاوت از «داوود غفارزادگان» با استفاده از تمثیل
سه شنبه 13 شهريور 1397

پهلوان دیوانه‌سر

قصه‌ای متفاوت از «داوود غفارزادگان» با استفاده از تمثیل

«پهلوان دیوانه‌سر» عنوان جدیدترین اثر داوود غفارزادگان است، نویسنده به خوبی از تمثیل توانسته قصه‌ای متفاوت بیافریند؛ قصه‌ای که هم طنز دارد و هم عبرت‌آموزی، هم شیوا و روان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، «پهلوان دیوانه‌سر» تازه‌ترین اثر داستانی منتشر شده از داوود غفارزادگان است که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است.

این اثر داستانی از منظر روایت با وجود اینکه مرتبط با گروه سنی نوجوان به شمار می‌رود اما به دلیل نوع خاص شیوه روایت آن قابلیت استفاده برای مخاطب بزرگسال را نیز دارد. «پهلوان دیوانه‌سر» از چند منظر متنی شناسنامه‌دار و با امضای نویسنده ‌‌است که شهرت و توانش در نگارش داستان کوتاه زبانزد مخاطبان داستان ایرانی معاصر است.

غفارزادگان در این کتاب بار دیگر سعی کرده با پیوند زدن اصالت آذری خود با قهرمان‌سازی در داستان، ارادت خودش را به این منطقه، داستان‌ها و باورهای بومی و دینی‌ آن ادا کند و  از سوی دیگر با استفاده از زبان طنز که شاخصه بسیاری از آثار داستانی بلند و کوتاه وی در این سال‌ها بوده است، کتابی را خلق کرده که داستان‌هایش کوتاه و موجز، عبرت آموز، شیرین و چشم‌نواز است.

داستان «پهلوان دیوانه‌سر» در این کتاب روایتی است عبرت‌آموز و شیرین از مواجهه یک پهلوان با عزرائیل و محاکاتش با او در برابر مرگ و ستاندن جان آدمی توسط او.

داستان دوم اما ماجرای رویارویی موشی است با پیرامونش که هر چه را می‌جوید، می‌خورد و سیری ندارد و داستان سوم نیز داستان یک شکارچی که به دنبال یک شکار، در نهایت بذر به دست می‌آورد و به کشاورزی می‌پردازد.

«پهلوان دیوانه‌سر» سه قصه تمثیلی در درون خود بازگو کرده است. قصه‌هایی که به سادگی می‌توان از لوای پوسته ظاهری و داستانشان به روایت درون متنی آن سر کشید و قصه‌های عبرت‌آموزتر از ظاهر داستان را در آنها جست. از نوع مواجهه با زندگی و مرگ تا آزمندی و سیری ناپذیری از دنیا تا انتظار کسب نتیجه از دسترنج فعالیتی که شاید به دلیل خرد بودن و کوچکی‌اش حس نکنیم که به شمار می‌آمده است.

غفارزادگان به خوبی از تمثیل توانسته قصه‌ای متفاوت بیافریند؛ قصه‌ای که هم طنز دارد و هم عبرت‌آموزی، هم شیوا و روان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و هم در بیان پیام اخلاقی خود سن و سال و مرز نمی‌شناسد. او در این داستان‌ها بیشتر از نویسنده در نقش یک نقال و راوی سعی کرده بخشی از خصائص و ویژگی‌های زشت و زیبای انسانی را پیش چشم او به نمایش بکشد.

انتشارات کتاب نیستان در راستای بازنشر تمامی آثار منتشر شده از غفارزادگان در سال‌های اخیر، «پهلوان دیوانه‌سر» را با تصاویری از فرهاد جمشیدی و با قیمت 11000 تومان منتشر کرده است.

 
نظر بدهید