توکلی: هر کسی باید خودش وارد شود
سه شنبه 13 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(۷)

توکلی: هر کسی باید خودش وارد شود

دکتر یعقوب توکلی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه، در این نشست گفت: حالا که مسئولان دربارۀ این موضوع کوتاهی می‌کنند و تلاشی نمی‌کنند، خودمان باید تلاش کنیم. به نظر بنده مسئولیت شیعه‌بودن برای هرکدام از ما این مسئولیت را ایجاد می‌کند که در این حوزه وارد شویم. هرکدام از ما باید خودمان حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
دکتر یعقوب توکلی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه، در نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های دولتی دربارۀ ماجرای فلسطین گفت: «اولویت سیاست دستگاه دیپلماسی ما اصلاً ماجرای فلسطین نبود و نیست. بنده سال‌هاست جنبش اسلامی را در مقطع دکترا تدریس می‌کنم. به همین واسطه با افراد مختلف در این حوزه ارتباط دارم. اینکه دوستان می‌فرمایند چهره‌های مشهور و متخصص در این حوزه وارد شوند، در حد نظریه و صحبت است. این را من به‌عنوان کسی که علوم سیاسی خوانده و با سیاستمداران در ارتباط بوده می‌گویم.
یک نمونه برای‌تان بگویم. رئیس دفتر حمایت از جنبش فلسطین در مجلس شورای اسلامی که جز اصلی‌ترین کانون‌های متمرکز و مبارزه در این حوزه بوده، سال‌های سال آقای عطاءالله مهاجرانی بوده است و حداکثر خروجی ایشان چند سفرنامه برای خانم کدیور است. این تنها یک نمونه بود که عرض کردم. من مراکز دیگری را هم به همین سبک و سیاق دیده‌ام.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نگاه مسئولان به این جریان گفت: «به نظرم مشکل ما این است که همۀ آقایان مسئول در تنگۀ احد به خواب رفته‌اند. یک نمونه‌ای که من هرگز از خاطرم نمی‌رود، به نوعی به این موضوع مربوط است. جناب آقای صفاتاج که ایشان هم در این جلسه حاضرند، برای بنده نقل می‌کردند که بارها برای پیگیری موضوع دائرة المعارف فلسطین به وزیر ارشاد وقت مراجعه کردند و این دوستان هیچ کمکی به این مسئله نمی‌کردند. بعد از مدتی در نمایشگاهی در یکی از کشورهای عرب‌زبان، این کتاب را به عنوان نمونه ارائه کردند. در داخل کشور هیچ توجهی به این موضوع نمی‌شد؛ اما برای نمایشگاه بیرونی به همان کتاب مراجعه شد.»
توکلی با اشاره به وضعیت جنگی و نگاه به این موضوع در حال جنگ افزود: «اگر ما در حال جنگ هستیم، جنگ تدارک می‌خواهد. امکانات و آموزش نیرو می‌خواهد؛ ولی مسئولان و سیاستمداران این راه را رها کرده‌اند. وقتی این رها شده باشد، توقع دارند کسانی که بیرون از این جریان هستند، بیایند و در این معرکه نقش‌آفرینی کنند؟»
وی در ادامه با انتقاد تند از عملکرد مسئولان بیان کرد: «به نظر من باید در وهلۀ اول گوش مسئولان را بکشیم و آن‌ها را متوجه کنیم. ببینید بدون تعارف باید عرض کنم که دشمن برای نابودی ما تلاش شبانه‌روزی می‌کند. صریح و بی‌تعارف می‌گوید و این را اذعان هم می‌کند؛ اما ما حتی در ادبیات و گفتار مسئولان جدیت نمی‌بینیم.»
توکلی در ادامه گفت: «حالا که مسئولان دربارۀ این موضوع کوتاهی می‌کنند و تلاشی نمی‌کنند، خودمان باید تلاش کنیم. به نظر بنده مسئولیت شیعه‌بودن برای هرکدام از ما این مسئولیت را ایجاد می‌کند که در این حوزه وارد شویم. هرکدام از ما باید خودمان حرکت کنیم. شما ببینید در بین همین چند اثری که ما نوشتیم چه کسی حمایت کرد؟ در کل حوزۀ هنری تنها یک نفر و آن هم آقای حمزه‌زاده بود که خدا والدینشان را رحمت کند. ایشان از ما حمایت کرد و کار را انجام دادیم. جالب است بدانید در همین زمان در همین حوزۀ هنری ریش‌دارترین و حزب‌اللهی‌ترین‌ها هم با این موضوع مخالفت کردند و مانع شدند.»
پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قوی درونی گفت: «ما باید ظرفیت‌های واقعی خودمان را بشناسیم. در فضای دانشگاهی بیشتر از ده‌ها پایان‌نامه در خصوص فلسطین نوشته می‌شود و البته گم می‌شوند. من به شخصه استاد راهنمای تعدادی از این‌ها بوده‌ام. باید برای این‌ها فکر شود.»
گفتنی است نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
نظر بدهید