مرادیان: تجربۀ ما در حوزۀ پهلوی نمونۀ خوبی برای این مسیر است
شنبه 17 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(10)

مرادیان: تجربۀ ما در حوزۀ پهلوی نمونۀ خوبی برای این مسیر است

محمدعلی مرادیان، رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی: مخاطب محتواهای سندپژوهشی مخاطب خاصی است و عموماً نخبگانی و دانشگاهی است. همین شد که به اینجا رسیدیم که به ماجرای روایت داستانی بپردازیم. آمار فروش محصولات و کتاب‌ها هم این را تأیید می‌کند که بیشترین خرید مردم از محصولات روایتی است و مردم به دنبال روایت هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
محمدعلی مرادیان، رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در ابتدا ضمن خوشامدگویی با اشاره به انگیزۀ برگزاری این جلسه، به ماجرای مقابله با تحریف انقلاب اشاره کرد و گفت: «جبهۀ فرهنگی انقلاب در سال ۹۵ و ۹۶ به تجربۀ خوبی دست پیدا کرد. در همان زمان ایده‌ای بود برای تطهیر سلسلۀ پهلوی و مقابله با تحریف تاریخ معاصر که در آن زمان همۀ اجزای و تشکل‌های حوزۀ نشر دست به دست هم دادند و در مقابل تحریف تاریخ معاصر پای کار آمدند.
برای نمونه انجمن قلم و شهرستان ادب نویسندگان خود را پای کار آوردند و خیلی از نشرهای خصوصی و خیلی از مراکز جریان‌ساز پای کار آمدند. حوزۀ هنری و نهاد کتابخانه‌های کل کشور همه و همه گرد هم آمدند، استادان تاریخ این حوزه به خصوص برخی از اعضای این جلسه مثل آقای توکلی چند ماه کار پژوهشی انجام دادند و به سوژه‌های راهبردی در موضوعات پراهمیت در زمان پهلوی‌ها پرداخته شد.»
وی در ادامه گفت: «وقتی سوژه‌ها به‌طور کامل استخراج شد، این موارد را با ناشران و نویسنده‌ها در میان گذاشتیم. در یک سال گذشته این موضوع را تکرار کردیم و اطلاعات جدیدی که به هر کدام از مجموعه‌ها اضافه می‌شد به اشتراک می‌گذاشتیم. بعد از یک سالی که گذشت، نتیجۀ این فرآیندها تا پایان اسفند سال گذشته تقریباً ۲۵۰ جلد کتاب بود.»
رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت توجه به مدل روایت در کتاب گفت: «البته این کتاب‌هایی که تولید شد، همه‌اش در قالب روایت بود. در همان زمان دوستان در همان جلسات هم اعلام می‌کردند که ما در این حوزه کتاب‌های پژوهشی کم نداریم. شاید چیزی در حدود چندهزار جلد کتاب پژوهشی در حوزۀ پهلوی وجود دارد؛ ولی در آن در جامعه همچنان بحث پهلوی و ماجرای تطهیر پهلوی و تعریف از آن وجود دارد و نوجوان و جوان ما عمق فاجعۀ آن را نمی‌داند. مسئله این است که مخاطب محتواهای سندپژوهشی مخاطب خاصی است و عموماً نخبگانی و دانشگاهی است. همین شد که به اینجا رسیدیم که به ماجرای روایت داستانی بپردازیم. آمار فروش محصولات و کتاب‌ها هم این را تأیید می‌کند که بیشترین خرید مردم از محصولات روایتی است و مردم به دنبال روایت هستند.»
مرادیان در بخش انتهایی صحبت‌های خود با اشاره به آثار تولیدشده در این حوزه گفت: «حالا این قالب را داریم و محتوای مورد نیاز برای تولید هم موجود است. وارد تولید شویم. الحمدلله رمان‌های خیلی خوب و شاخصی هم در این حوزه تولید شد. در بین این قالب‌ها برای برخی‌ پویش برگزار شده، برخی دیگرش جایزه گرفته‌اند و برخی دیگر قطعاً در آیندۀ نزدیک دیده می‌شوند. این تجربۀ موفقی بود که به لطف خدا نصیب جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی شد. حالا برای موضوع فلسطین دنبال این موضوع هستیم که به این نتیجه برسیم.»
گفتنی است نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
 
نظر بدهید