عرب‌سرخی: اسرائیلی‌ها ما را به‌عنوان دشمن اصلی می‌شناسند؛ ولی ما نه
شنبه 17 شهريور 1397

نشست ناشران دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(11)

عرب‌سرخی: اسرائیلی‌ها ما را به‌عنوان دشمن اصلی می‌شناسند؛ ولی ما نه

میثم عرب‌سرخی، عضو مؤسسۀ آفاق روشن بیداری: برای روایت از دشمن، اول باید دشمن را بشناسیم. برای شناخت هم لازم است که زبانش را بدانیم. یعنی ما تا وقتی نداریم که دشمن ایران چه می‌گوید، نمی‌توانیم کاری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی در حوزه هنری تهران با حضور تعدادی از ناشران، نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
میثم عرب‌سرخی، عضو مؤسسۀ آفاق روشن بیداری، یکی دیگر از مهمانان نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی بود. وی در ابتدا ضمن معرفی خود گفت: «ما از سال ۹۰ به صورت تخصصی در حوزۀ رژیم صهیونیستی شروع به کار کردیم و وجه تمایز ما در این جریان تسلط به زبان عبری بود. ما گفتیم برای روایت از دشمن، اول باید دشمن را بشناسیم. برای شناخت هم لازم است که زبانش را بدانیم. یعنی ما تا وقتی نداریم که دشمن ایران چه می‌گوید، نمی‌توانیم کاری کنیم. ما و دوستانمان بر اساس همین ایده کار کردیم و زیر نظر استادان محترم از جمله آقای صفاتاج و آقای تقی‌پور شروع به فعالیت کردیم.»
وی در ادامه با توجه به بیانات حضرت آقا در کنفرانس فلسطین گفت: «آقا در سال ۹۶ در کنفرانس فلسطین فرمودند: "قضیۀ فلسطین کلید رمزآلود گشوده‌شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است." اگر من به‌عنوان یک شیعه بخواهم برای تسریع ظهور قدمی بردارم، یکی از راه‌های آن ماجرای فلسطین است و من باید در این ماجرا نقش داشته باشم؛ اما همان طور که می‌بینیم، همۀ مسئولان و تشکل‌های دولتی و غیردولتی ضعیف عمل می‌کنند. در مقابل می‌بینیم جامعه‌ای مثل لبنان این دشمن را از نزدیک و با تمام وجود لمس کرده است. او در این زمینه قطعاً خیلی جلوتر از ماست. آن‌ها هم در جنگ فیزیکی و هم جنگ نرم درگیر ماجرا بوده است و طبعاً خیلی بهتر از ما مشغول به کار است. »
عرب‌سرخی در ادامه با اشاره به وجود مشکل دربارۀ فلسطینی‌ها و نگاه ما به آن‌ها گفت: «یکی از مشکلاتی که در این بین فلسطین یا بهتر بگویم فلسطینی‌ها دارند، ازبین‌رفتن هویتشان است. برای نمونه ببینید صداوسیمای ما هنوز بعد از سال‌های سال وقتی در خصوص فلسطین خبری منتشر می‌کند، می‌گوید که چند جوان فلسطینی کشته شده‌اند. آیا مشکل فلسطین کشته‌شدن همین دو نفر است؟ مگر در سوریه، افغانستان و یمن کشته ندارند؟
بحث فلسطین بحث هویتش است. نمی‌دانم دوستان کتاب "کاپوچینو در رام الله" را دیده‌اند یا نه. این کتاب یک رمان است که وضعیت فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد. این کتاب با زبان داستان هر حرفی را که خواسته می‌زند. در بخش‌هایی از این کتاب به خوبی بحث بی‌هویتی و تخریب‌شدن هویت فلسطینی‌ها نشان داده می‌شود.»
عضو مؤسسۀ آفاق روشن بیداری در ادامه دربارۀ ماجرای توجه اسرائیل به زبان فارسی و به‌طور کل جمهوری اسلامی ایران گفت: «ده‌درصد از اسرائیلی‌ها ایرانی‌هایی هستند که به آنجا سفر کرده‌اند. آن‌ها الان آنجا شبکۀ تلویزیونی رسمی فارسی دارند. در اسرائیل هشت دانشگاه طراز اول وجود دارد که در سطح جهانی شاخص هستند. در همۀ هشت دانشگاه، مرکز ایران‌شناسی وجود دارد و آنجا الزامی است که همه فارسی یاد بگیرند و صحبت کنند. آنجا دانشجویان در هر رشته‌ای که باشند، اعم از مهندسی، پزشکی یا عمران، موضوع مطالعاتی‌شان را موضوعی در خصوص جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌کنند و پس از پایان پروژه نتیجه را در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار می‌دهند.
نکته جالب دربارۀ توجه به زبان عبری در کشور ما این است که اصلاً در دانشگاه‌ها هیچ نشانی از این وجود ندارد و بعضاً می‌گویند یادگیری‌اش ممنوع است و ترس نهفته‌ای در بین مردم برای یادگیری این زبان وجود دارد.»
وی ادامه داد: «وزارت علوم ما اصلاً به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. حتی با تعدادی از استادان دانشگاه تهران در این باره صحبت کرده‌ام؛ ولی همچنان اتفاقی نیفتاده است. فارغ از هشتصدهزار ایرانی در حال حاضر حدود دومیلیون نفر در اسرائیل به راحتی مثل من و شما فارسی صحبت می‌کنند. بخشی از ادارۀ اطلاعات اسرائیل به‌طور تخصصی دربارۀ ایران کار می‌کند. برای نمونه جریانی که توسط این فارسی‌زبان‌ها اتفاق افتاد ماجرای سال ۸۸ بود. آن‌ها با داخل ایران ارتباط می‌گرفتند و جریان‌سازی می‌کردند. آن‌ها معتقدند ما دشمن اصلی‌شان هستیم و برای همین ‌تلاششان را می‌کنند؛ اما ما هیچ کاری نمی‌کنیم.»
گفتنی است اولین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
نظر بدهید