نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد
یکشنبه 25 شهريور 1397

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد

نشست نقد کتاب «تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران» با حضور آقایان محمدمهدی اسماعیلی، جواد منصوری، امیرحسین ثابتی و نویسندگان این اثر احمدرضا شاه‌علی و احسان موحدیان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سلسله نشست‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب‌های معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان نقد کتاب "تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران- جلد اول" با حضور آقایان محمدمهدی اسماعیلی، جواد منصوری، امیرحسین ثابتی و نویسندگان این اثر احمدرضا شاه‌علی و احسان موحدیان به همراه جمعی از محققان و پژوهشگران در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت تدوین تاریخ تحولات جمهوری اسلامی گفت: نگارش تاریخ تحولات یکی از پروژه‌های مهم است و ما امیدواریم در شش ماهه دوم سال 1397، که 40 سالگی انقلاب اسلامی هم در آن قرار دارد، ان‌شاالله کارهای متنوع و متکثری با کیفیت بالا تولید شود.

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب

در ادامه جلسه، دکتر جواد منصوری،‌ضمن تقدیر و تشکر از مولفین اثر، در نقد کتاب گفت: معمولا در نگارش این قبیل کتاب‌ها از سه نوع روش استفاده می‌کنند: یا بر اساس روند تاریخ تا یک مقطع خاص تاریخی پیش می‌روند؛ یا روش موضوعی را برمی‌گزینند و یا از روش توصیفی و سندی بهره می‌برند اما در این کتاب هیچ یک از این سه روش استفاده نشده است.

منصوری همچنین در نقد شکلی کتاب گفت: در فصل دوم که تاسیس نهاد‌های انقلابی مطرح شده، ترتیب تاریخی وجود ندارد. مثلا اولین نهاد انقلاب اسلامی کمیته‌های انقلاب است و باید ابتدا به آن پرداخته می‌شد. یا در فصل سوم که در یک فصل به حزب جمهوری اسلامی‌ می‌پردازد و بهتر بود در بخش نهادها‌ی انقلابی به آن اشاره می‌شد.

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب

در ادامه این نشست امیرحسین ثابتی یکی دیگر از ناقدان این اثر به طرح مسائلی پرداخت.

وی با اشاره به طرح کلی تاریخ تحولات گفت: این طرح نه دایرة‌المعارف است و نه روزشمار و از این جهت خواننده نمی‌داند کدام یک از این دو نوع است.

وی ادامه داد: پشت جلد این کتاب یک جمله بسیار عالی نوشته شده بود: «این اثر با بررسی شرایط و علل وقوع رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور از تاریخ 22 بهمن 1357 تا 13 آبان 1358 نشان می‌دهد مجموعه تحولات 9 ماهه آغازین حاکمیت نظام اسلامی علی‌رغم مشکلاتی که به کشور تحمیل شد در مجموع به پالایش نظام و تقویت خط انقلابی منجر شد.» این خیلی ادعای مهم و شیرینی است مخصوصا برای نسل جوان.

وی با تأکید بر اهمیت تأسیس نهادهای انقلابی در ماه‌های اولیه انقلاب اسلامی اظهار داشت: یک نقطه قوت کتاب که بسیار به چشم می‌آید این بود که نهادهای انقلاب اسلامی که در این 9 ماه تاسیس شده‌اند چه بوده و شخصیت‌های انقلابی که در این نه ماه ترور شده‌اند چه کسانی بوده‌اند که این کتاب به خوبی به این موضوع پاسخ می‌دهد. برای یک مخاطب نسل سوم و چهارم انقلاب این نوع مطالب جذاب است.

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب

در ادامه جلسه دکتر احمدرضا شاه‌علی، یکی از نویسندگان جلد اول کتاب "تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران" درباره روش کتاب گفت: در حوزه تاریخ ایده‌ها و نگاه‌های مختلفی وجود دارد و همه ایده‌ها قابل احترام است. چون در حوزه تاریخ فضای باز و منابع متعدد و متعارض زیادی وجود دارد. و این اثر در حوزه اسنادی و توضیحی است.

شاه‌علی با تاکید بر ضرورت تدوین تاریخ تحولات جمهوری اسلامی، با اشاره به جایگاه این نوع کتب در میان جوانان گفت: به نظر من متن این کتاب برای مخاطب دانشجو و دانشگاهیان جذاب است. خیلی از اشکالاتی که ما و نسل‌های ما داریم این است که از تاریخ تحولات جمهوری اسلامی اطلاعات کمی داریم اما این کتاب به نسل جوان کمک می‌کند بسیاری از شبهاتی که در حوزه تاریخ تحولات جمهوری اسلامی دارد برطرف شود.

احسان موحدیان دیگر نویسنده کتاب نیز در ادامه نشست به طرح مباحثی از جمله نحوه دسترسی به منابع و روند تدوین کتاب اشاره کرد و درباره ویژگی‌های این اثر گفت: با مطالعه این کتاب، مخاطب کاملا متوجه می‌شود که نظام جمهوری اسلامی چگونه از بحران‌های اولیه انقلاب سرافراز بیرون آمده است.

نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب


 

وی با اشاره به تدوین قانون اساسی در آن برهه حساس افزود: مسئله تصویب قانون اساسی موضوع بسیار مهمی بود. در کشوری که تازه انقلاب شده و در این بی‌نظمی توانسته قانون اساسی را تصویب کند فوق‌العاده کار بزرگی صورت گرفته است. یا مسئله ترورهایی که صورت گرفت و نظام اسلامی با وجود این ترورها دوام آورده و ایستادگی کرد و یا بحث‌های تجزیه‌طلبی که در تبریز،کردستان،ترکمن‌صحرا بود و ... که نظام از همه این بحران‌ها پیروز بیرون آمد.



در پایان این نشست نیز حاضران در جلسه نظرات خود را درباره کتاب مطرح کرده و نویسندگان به بخشی از سؤالات پاسخ دادند.


نظر بدهید