به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در این برنامه ضمن خوشامدگویی به مهمان‌های دعوت‌شده در نشست گفت: «بنده هم به نوبۀ خودم از نویسندگان محترم تشکر می‌کنم؛ به خصوص از آن‌ دسته از نویسندگانی که می‌آیند و در این حوزه کار می‌کنند. من تشکر ویژه می‌کنم از دوستانی که در این جلسه شرکت کردند. این عزیزان از کار و شغل و زندگی‌شان گذشتند و برای این جلسه وقت گذاشتند. اما ما از دوستان خود در جبهۀ انقلاب توقع بیشتری داریم. شاید هم بهتر باشد که بگویم کمی گله‌مندیم. به نظر من شاید بهتر باشد بخشی از این جلسه را به آسیب‌شناسی این موضوع اختصاص دهیم که چرا فعالان از این موضوع درک درستی ندارند و وارد آن نمی‌شوند.»
وی در ادامه با توجه به ضرورت برگزاری با کیفیت این جلسه گفت: «به نظرم باید کار کنیم که جلسۀ بعد پر شور و حرارت باشد و عدۀ بیشتری در این جلسات حاضر شوند. چرا عده‌ای از دوستان در این حوزه کار نمی‌کنند؟ به نظر من چند حالت دارد؛ یا اینکه این موضوع برایشان عادی شده است یا اینکه اطلاعات لازم و درست در این حوزه ندارند یا اینکه اصلاً برایشان اولویت ندارد. البته شاید باید برای دعوت از این دوستان سازوکار جدید و جدی هم ببینیم.»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به صحبت رهبر انقلاب در مورد نابودی اسرائیل گفت: «از طرف دیگر، صحبت رهبری در مورد ماجرای ۲۵ سال به ۲۳ سال رسیده است. با این مطالبه می‌توان به دو صورت برخورد کرد؛ یا اینکه آن را به صورت یک امر غیبی ببینیم یا اینکه بدانیم رهبرمان یک خطی را نشان داده که باید در آن مسیر تمرکز کنیم و کارهایی را رقم بزنیم که در ۲۵ سال آینده هیچ اثری از فساد و طغیان و ظلم این رژیم باقی نمانده باشد. به نظر من برخورد با نوع اول این ماجرا اصلاً صحیح نیست؛ اما اگر این یک خط باشد، باید نوع برخورد با آن فرق کند. در این مورد این امری بدیهی است که ما باید غیر از سربازان نظامی و امنیتی وارد عملیات شویم و به عنوان سرباز فرهنگی کار کنیم. در این حوزه هم تولید ادبیات و نوشتن از این قسم است.»
نیلی با اشاره به نسل بعدی در مواجهه با فلسطین گفت: «در ۲۵ سال آینده آنهایی که در این دوره کودک هستند، می‌توانند جوان و تأثیرگذار باشند. پس باید این کودک در این روزها اطلاعات لازمی را که باید در آن روزها داشته باشد، در اختیار داشته باشد، به شناخت لازم برای آن روزها برسد و دادن اطلاعات درست وظیفۀ ماست؛ به عنوان ناشر، نویسنده و مجموعه‌های فرهنگی که در این حوزه باید بکوشیم. اگر غیر این عمل کنیم، یعنی اینکه این جنگ را جدی نگرفته‌ایم. من فکر می‌کنم اینجا باید آن‌قدر شلوغ باشد که حتی نتوانیم جلسه‌مان را ادامه دهیم؛ از شدت گرما سختی و موارد دیگر و حتی به فکر یک جای بزرگ‌تر باشیم، نه اینکه جمع محدودی در اینجا حاضر باشیم.»
وی در ادامه با اشاره به اهمیت و تفاوت ماجرای فلسطین گفت: «مسئلۀ فلسطین حُسن دیگری هم دارد و آن این است که فارغ از جناح‌بندی سیاسی عمومی درون کشور تعریف می‌شود و یک موضوع رسمی است که همۀ جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به نوعی به آن معتقدند و می‌توانند واردش می‌شوند و این امر یکپارچگی و تأثیر بیشتری در فرآیند کار دارد.»
 
 
محمدعلی مرادیان، رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی:
نیاز به تولید داستانی و تخصصی در حوزۀ فلسطین داریم.
محمدعلی مرادیان، رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در ابتدا ضمن خوشامدگویی با اشاره به پیشینۀ جریان فلسطین گفت: «در کشور ما موضوع فلسطین از جمله مواردی است که از پیش از انقلاب وجود داشته و به عنوان موضوع اصلی مطرح بوده است. اما در حوزۀ نشر و تولیدات دچار چند ملاحظه بوده است.»
وی ادامه داد: «تا پیش از پیروزی انقلاب و در دورۀ پهلوی، نویسندگان و دغدغه‌مندان به موضوع پهلوی پرداختند. بعد از مدتی و پس از پیروزی انقلاب، جریان انقلاب بر دیگر جریا‌ن‌های حوزۀ تولید غلبه داشت و مدتی بعد با شروع جنگ و ازبین‌رفتن نظام‌های عادی و وقفه‌ای که در همۀ حوزه‌ها بود، در این حوزه هم تولیدات به سمت جنگ رفت. همۀ این‌ها دلایلی بود که حوزۀ فلسطین به‌خصوص در حوزۀ داستان و ادبیات مورد غفلت واقع شده است.»
مرادیان در خصوص آثار منتشرشده با موضوع فلسطین گفت: «در رصدی که ما در باب موضوع فلسطین داشته‌ایم، در حوزۀ داستان و شعر حدود ۲۰۰ جلد کتاب در این باره داریم؛ اما ممکن است در بعضی از این کتاب‌ها ما تنها یک بیت در مورد فلسطین داشته باشیم.»
رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان تجربۀ مشابه در حوزۀ نشر گفت: «جبهۀ فرهنگی انقلاب در سال ۹۵ و ۹۶ به تجربۀ خوبی دست پیدا کرد. در همان زمان ایده‌ای بود برای تطهیر سلسلۀ پهلوی و مقابله با تحریف تاریخ معاصر. در آن زمان همۀ اجزا و تشکل‌های حوزۀ نشر دست به دست هم دادند و در مقابل موضوع تحریف تاریخ معاصر پای کار آمدند.
برای نمونه انجمن قلم و شهرستان ادب نویسندگان خود را پای کار آورد و خیلی از نشرهای خصوصی و خیلی از مراکز جریان‌ساز پای کار آمدند. حوزۀ هنری و نهاد کتابخانه‌های کل کشور همه و همه گرد هم آمدند. . خیلی از استادان تاریخ این حوزه به خصوص برخی از اعضای این جلسه مثل آقای توکلی چند ماه کار پژوهشی انجام دادند و به سوژه‌های راهبردی و موضوعات پراهمیت در زمان پهلوی‌ها پرداخته شد.»
وی در ادامه گفت: «وقتی سوژه‌ها به طور کامل استخراج شد، این موارد را با ناشران و نویسنده‌ها در میان گذاشتیم و در یک سال گذشته این موضوع را تکرار کردیم و اطلاعات جدیدی که به هر کدام از مجموعه‌ها اضافه می‌شد، به اشتراک می‌گذاشتیم. بعد از یک سال نتیجۀ این فرآیندها تا پایان اسفند سال گذشته تقریباً ۲۵۰ جلد کتاب بود.»
رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت توجه به مدل روایت در کتاب گفت: «البته همۀ این کتاب‌ها که تولید شد، در قالب روایت بود. در همان زمان دوستان در همان جلسات هم اعلام می‌کردند که ما در این حوزه کتاب‌های پژوهشی کم نداریم. شاید چیزی در حدود چندهزار جلد کتاب پژوهشی در حوزۀ پهلوی وجود دارد؛ ولی در آن جامعه همچنان بحث تطهیر و تعریف از پهلوی وجود دارد و نوجوان و جوان ما عمق فاجعۀ آن را نمی‌داند. مسئله این است که مخاطب محتواهای سندپژوهشی مخاطب خاصی است و عموماً نخبگانی و دانشگاهی است و برای مخاطب نوجوان نیاز به تولید محصول دیگری داشتیم. با توجه به این موضوع به اینجا رسیدیم که به ماجرای روایت داستانی بپردازیم. آمار فروش محصولات و کتاب‌ها هم این را تأیید می‌کند که بیشترین خرید مردم از محصولات روایتی است و مردم به دنبال روایت هستند.»
مرادیان در بخش انتهایی صحبت‌های خود با اشاره به آثار تولیدشده در این حوزه گفت: «ضرورت تولید در این قالب را احساس کردیم. از طرف دیگر محتوای مورد نیاز اولیه هم موجود بود. تصمیم گرفتیم وارد تولید شویم. الحمدلله رمان‌های خیلی خوب و شاخصی هم در این حوزه تولید شد.»
رئیس دفتر تشکل‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش انتهایی صحبت‌هایش با اشاره به نشست نخست موضوع فلسطین و دلیل برگزاری نشست دوم گفت: «در جلسۀ گذشته‌ای که ما با ناشران عزیز داشتیم، مقرر گردید که با نویسندگان متخصص در این حوزه هم نشست داشته باشیم و نظرات آنها را به عنوان کسانی که به صورت مستقیم مسئولیت تولید را برعهده دارند بشنویم و از طرف دیگر هم‌افزایی خوب در این حوزه اتفاق بیفتد.»
گفتنی است دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان حوزۀ فلسطین و برخی از نویسندگان کشورمان در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.