به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
راضیه تجار، نویسنده و دبیر انجمن قلم ایران، سخنران دیگر این نشست بود. وی صحبت‌هایش را در خصوص نشست با نگاه خودش به موضوع فلسطین شروع کرد و گفت: «این جلسه و جلسۀ پیشین که با همین موضوع با حضور ناشران برگزار شده بود، یکی از بهترین جلسه‌های زندگی کاری من بوده است و من به آن علاقه داشته و دارم؛ اما یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که با یک جلسۀ خوب و جذاب کاری، وقتی عملیات انجام نشود، عملاً اتفاق خاصی نمی‌افتد. من فکر می‌کنم ما باید کاری کنیم که این جلسه عملیاتی شود. بهتر است که در حد جلسه نماند؛ وگرنه به سرنوشت دیگر موضوعات دچار می‌شود.»
دبیر انجمن قلم ایران در ادامه با تعریف و تبیین کار عملیاتی گفت: «اینکه من می‌گویم کار عملیاتی، منظورم کاری است که نتیجه داشته باشد، نه اینکه بخواهیم گزارش کار بدهیم و حتی ادای کار انجام دادن را دربیاوریم. مثلاً یک برنامۀ تلویزیونی است که این روزها در خصوص معرفی کتاب‌های دفاع مقدس از تلویزیون پخش می‌شود. خود من یکی از مهمان‌های این برنامه بودم. شاید جالب باشد بدانید بیش از سه ساعت تصویربرداری و ضبط بنده و معرفی کتاب من گذشت؛ در حالی که کمتر از ۱۵ دقیقه در خروجی نهایی از کتاب حرف زده شد. جالب تر از این است که در همان ۱۵ دقیقه هم صرفاً به اسم کتاب و ترجمۀ اسمش گذشت و اصلاً به محتوا و نویسنده هیچ اشاره‌ای نشد.
اصلاً اشاره‌شدن به نویسنده برای من موضوعیت ندارد؛ ولی برایم جالب بود که یک نیمروز کامل با هزینه‌های جاری از صبحانه، ناهار و رفت و آمد و دیگر مخلفات گرفته و زمانی که از من گرفته شد، صرفاً برای یک اسم و یک نما از صفحۀ جلد کتاب صرف شد. کاری که شاید با هزینۀ خیلی کمتر و وقت بسیار کمتر می‌شد تولید شود. من فکرمی‌کنم باید در اینجا برای فلسطین کار متفاوت و اثرگذار کنیم، نه اینکه کار نمایشی داشته باشیم.»
راضیه تجار در ادامه در خصوص نویسندگان دعوت‌شده به نشست و علت حضورنیافتن آن‌ها اشاره کرد و گفت: «به نظرم لازم است توضیحاتی در خصوص دعوت‌شدگان به این جلسه ارائه کنم. ما در انجمن قلم به تعدادی از نویسندگان در سه نوبت مجزا پیام دعوت ارسال کردیم و بعد از مدتی برای یادآوری تماس تلفنی هم گرفتیم. دلیل اینکه تعدادی از این دعوت‌شدگان در این جلسه حضور ندارند، احتمالاً مشغلۀ خودشان است. اما لازم است یک نکته را یادآوری کنم. بنده احساس می‌کنم یک دلیل حضورنیافتن از طرف نویسندگان این است که احساس می‌کنند این جلسه هم مثل دیگر جلسه‌هاست و شاید از آن نتیجه‌ای حاصل نشود. عده‌ای دیگر هم شاید به این فکر می‌کنند در شرایطی که در کشورمان مشکلات زیادی داریم، الان موضوع فلسطین آن‌قدرها هم دارای اهمیت نیست.»
تجار در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم برای این دسته از عزیزان نویسنده لازم است تلاش و پیگیری بیشتری شود؛ هم از طرف ما به عنوان انجمن قلم و از طرف شما به عنوان مجموعۀ ناشران. به نظرم هم می‌رسد در کارهای این‌چنینی هرچه تلاش و پیگیری بیشتری داشته باشیم، موفق‌تر خواهیم بود.
در این جلسه دوستان در مورد دیتاهای موجود در مؤسسه گفتند، من فکر می‌کنم این اطلاعات باید ملموس و قابل دسترس باشد. مثلاً بروشور و کتاب و آدرس سایت که نویسنده خودش بتواند مراجعه کند. یا حتی پیشنهادم این است که در پیام‌رسان‌ها گروه‌هایی تشکیل بدهیم و در همین گروه‌ها برای نویسندگان اطلاعات لازم را ارسال کنیم.»
دبیر انجمن قلم ایران در ادامه با اشاره به دغدغۀ نویسنده‌ها در مورد کتاب‌هایشان گفت: «بعد از اینکه اطلاعات لازم به نویسنده‌ها داده شد، حال این سؤال از طرف نویسنده‌ها مطرح می‌شود که این کتاب را بنویسیم که چه بشود. چه کسی آن را منتشر می‌کند یا اینکه چه کسی بابت آن هزینه‌ای پرداخت می‌کند. این روزها نویسنده‌ها این سؤالات را دارند. البته با این وضعیت اقتصادی نمی‌شود حق را به آنها نداد. حتی برای آنهایی که برای قلب و اعتقادشان هم کار می‌کنند باید انگیزه ایجاد کرد. انگیزه‌های مثل چاپ شدن و در ترافیک چاپ نماندن برایش ایجاد شود. یکی از عزیران گفت در مورد پهلوی۲۰۰ کتاب منتشر شده. برای نویسند‌ها نمایشگاه بگذارید و دعوتشان کنید که ببینند و امیدوار شوند.»
گفتنی است دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان حوزۀ فلسطین و برخی از نویسندگان کشورمان در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.