صفاتاج: همه در مورد فلسطین کارشناس‌اند؛ ولی کار عملیاتی نداریم
شنبه 14 مهر 1397

دومین نشست نویسندگان و کارشناسان دربارۀ مسئلۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی‌(4)

صفاتاج: همه در مورد فلسطین کارشناس‌اند؛ ولی کار عملیاتی نداریم

دکتر مجید صفاتاج، مدیر مؤسسۀ آفاق روشن بیداری در این نشست بیان کرد: مسئلۀ فلسطین از این دست است که کسی نمی‌تواند به درستی اظهار نظر کند. برای همین است که هنوز بعد از این همه سال برای برخی این واژۀ فلسطین و اسرائیل سهل و ممتنع است و این نتیجۀ کم‌کاری است. کم بودن محصولات ادبی و اطلاعات مورد نیاز مردم در این حوزه یکی از این دلایل است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم‌‎ صهیونیستی در حوزۀ هنری تهران با حضور تعدادی از نویسندگان و کارشناسان موضوع فلسطین برگزار شد.
دکتر مجید صفاتاج، مدیر مؤسسۀ آفاق روشن بیداری، ضمن تشکر از حضور نویسندگان در جلسه، با اشاره به نامۀ امیرالمؤمنین(ع) و ضروت تلاش و فعالیت در عرصۀ تولیدات گفت: «امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای که به مردم مصر می‌نویسند، ضمن تبیین شرایط روز جهان اسلام در همان زمان، به ماجرایی اشاره می‌کنند که شاید این روزها برای ما هم کاربرد داشته باشد. مصداق‌هایی مثل اینکه اطراف شما را دشمن گرفته است و باید مواظبت کنید و ... .
امام در قسمت آخر نامه اشاره می‌کنند که کسی که در مرز جنگ قرار دارد، بیدار است و اگر بخوابد، دشمن علیه او بیدار است و کار خواهد کرد. الان صهیونیست‌ها علی‌رغم اینکه نهایتاً هفتاد سال از تشکیل حکومتشان و در بهترین حالت صد سال از تلاش‌های سازمان‌یافته برای حمایت از آنها گذشته است، خیلی تلاش می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند تا به خواسته‌هایشان برسند.»
وی ادامه داد: «صهیونیسم‌ها بعد از ۷۰ سال خواستند رسانه‌های گروهی جهان را در اختیار بگیرند که بتوانند بر افکار عمومی حاکم شوند؛ توانستند. از این موردی که عرض کردم، یک نمونه‌اش را چند شب قبل در سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در نشست بین‌المللی سازمان ملل دیدید. یکی از این دروغ‌ها صحبت‌های ترامپ است. او در آن جلسه گفت ما با عربستان و دیگر دوستانمان داعش را از کشور سوریه بیرون راندیم. جالب است که در همان لحظه دوربین رییس‌جمهور مصر را نشان می‌داد که او هم با چهره‌ای متفکر و متمرکز این صحبت‌ها را می‌شنید و سرش را به علامت تأیید تکان می‌داد. این یعنی آن‌ها توانسته‌اند به آنچه می‌خواهند برسند.»
مدیر مؤسسۀ آفاق روشن بیداری با اشاره به برخی عقاید نادرست در داخل گفت: «متأسفانه عده‌ای در داخل معتقدند آن‌ها واقعاً دارای توان رسانه‌ای هستند و حقیقت را هم منتشر می‌کنند؛ اما حقیقت این است که آن‌ها کاملاً اغواگری می‌کنند و افکار عمومی جهان را تغییر می‌دهند. آن‌ها مقاومت را تروریست معرفی می‌کنند. همدلی ملت‌ها با جمهوری اسلامی را با عنوان دخالت ما در دیگر کشورها می‌دانند. آن‌ها در همین مسیر شیطانی با همت و تلاش و استمرار فعالیت می‌کنند.»
دکتر مجید صفاتاج در ادامه ضمن بیان ضرورت فعالیت و کوتاه نیامدن و توقف گفت: «من معتقدم یک لحظه تساهل و تسامح ممکن است سرنوشت یک امت را تغییر دهد. ما نباید در این حوزه لحظه‌ای سکون داشته باشیم. این یک لحظه یک بار در مورد فلسطین اتفاق افتاد. همان زمان که بالفور شروع شد، غفلت و تبانی شروع شد؛ غفلتی که باعث انعقاد یک قرارداد شد و سال‌های سال است که مردم فلسطین درگیر این ماجرایند. در آن ماجرا از غفلت کشورهای عربی استفاده شد و رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کرد. این نتیجۀ غفلت مسلمانان است.»
مدیر مؤسسۀ آفاق روشن بیداری با اشاره به اهمیت توجه و شناخت درست دربارۀ موضوع فلسطین گفت: «متأسفانه در مورد این موضوع شناخت مخاطب حتی برخی نخبگان در این حوزه درست نیست و گاهی اظهار نظرها عجیب و غریب است. در شرایطی که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند و برای هر ابزاری دربارۀ مسلمان‌ها و حتی جمهوری اسلامی اطلاع کسب کنند و مطالعه می‌کنند، در جبهۀ ما اتفاقی نمی‌افتد.»
صفاتاج با بیان آفت همه‌چیزدانی گفت:‌ «متأسفانه یکی دیگر از آفت‌های جامعۀ ما این است که افراد خود را در هر حوزه‌ای متخصص می‌دانند و صاحب نظر هستند. این در کل شاید دستاورد خوبی باشد؛ اما به صورت خاص در بعضی حوزه‌ها به‌خصوص در حوزۀ علوم انسانی اصلاً خوب نیست و متأسفانه بیشتر خروجی‌های از این دست در علوم انسانی دیده می‌شود. در دیگر حوزه‌ها شدنی نیست که هر کس خود را متخصص بداند؛ چون در حوزه‌های تخصصی و فنی اطلاعات لازم وجود ندارد. حالا در مورد موضوع فلسطین هم به چنین آفتی خورده‌ایم که هر کس خود را در این حوزه صاحب‌نظر می‌داند؛ ولی اتفاقی نمی‌افتد. من فکر می‌کنم مسئلۀ فلسطین از این دست است که کسی نمی‌تواند به درستی اظهار نظر کند. برای همین است که هنوز بعد از این همه سال برای برخی این واژۀ فلسطین و اسرائیل سهل و ممتنع است و این نتیجۀ کم‌کاری است. کم بودن محصولات ادبی و اطلاعات مورد نیاز مردم در این حوزه یکی از این دلایل است.»
مدیر مؤسسۀ آفاق روشن بیداری در ادامه با مخاطب قرار دادن مدیران مجمع ناشران انقلاب به عنوان میزبان برنامه گفت: «ما باید در این جلسه ضرورت کار را به درستی مشخص کنیم. وقتی ضرورت مشخص شد، دعوت از نویسندگان کافی نیست و باید برای حضور آن‌ها پیگیری هم بکنیم.»
وی ضمن عنوان کردن اطلاعات موجود در مؤسسۀ آفاق روشن بیداری گفت: «ما و دوستانمان می‌توانیم در همۀ حوزه‌ها به نویسندگان مشورت بدهیم. حتی به صورت خاص می‌توانیم بگوییم در ذهن نویسنده هر موضوعی که باشد، ما می‌توانیم اطلاع دقیق و مناسب به او برسانیم.»
 
گفتنی است دومین نشست تخصصی مسئلۀ فلسطین و رژیم ‌‎صهیونیستی به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان حوزۀ فلسطین و برخی از نویسندگان کشورمان در حوزۀ هنری تهران برگزار شد.
 
نظر بدهید