لایه‌های پنهان شنود در جنگ تحمیلی به روایت «علی اسحاقی»
یکشنبه 13 آبان 1397

روایت علی اسحاقی؛ جنگ الکترونیک

لایه‌های پنهان شنود در جنگ تحمیلی به روایت «علی اسحاقی»

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب روایت علی اسحاقی از «جنگ الکترونیک» را به کوشش یدالله ایزدی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب روایت علی اسحاقی از جنگ الکترونیک از به کوشش یدالله ایزدی منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، علی اسحاقی نامی آشنا برای فرماندهان جنگ ایران و عراق است، واحد شنود یا جنگ الکترونیک با وی شناخته می‌شود. جرقه شکل گیری واحد شنود از غنیمت گرفتن بی سیم روشن عراقی‌ها در منطقه دارخوین زده شد و او در این امر نقشی موثر داشت.

از جمله ماموریت‌های جنگ الکترونیک رصد کردن فعالیت‌های ارتش عراق از خط مقدم نبرد تا بعداد بود. عملکرد موفق واحد شنود تا عملیات فتح‌المبین، سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت المقدس تا پایان جنگ نقش آفرینی کند. علی اسحاقی در ۲۷ جلسه گفت‌وگو، شکل گیری، توسعه و ماموریت‌های این واحد تا سال ۱۳۶۵ و بخشی از لایه‌های پنهان این دوران تاریخ ساز را بازگو کرده است.

این کتاب از کودکی تا آغاز جنگ را در جلسه اول شرح می‌دهد و به شکل مشروح در بیست و سه جلسه به سرانجام می‌رسد. در پایان این کتاب نیز نمایه قرار داده شده است.

یدالله ایزدی مولف این کتاب، آن را در ۵۸۴ صفحه به پایان رسانده است. این نوینسده در بخشی از کتاب آورده است: علی اسحاقی متولد ۱۳۲۷ در روستای یزدآباد استان اصفهان است. در سه سالگی به همراه خانواده به عراق مهاجرت کرد و تا پایان دوران متوسطه در مدارس بغداد بود. زندگی و تحصیل در عراق موجب تسلط وی بر زبان عربی شد اما وقوع چند کودتا در عراق و نهایتا به روی کار آمدن حزب بعث و تشدید اختلافات مرزی با ایران انجامید و همچنین سیاست این حزب در اخراج ایرانیان مقیم آن کشور سبب شد زمانی که او جوانی بیست ساله بود به ناچار همراه خانواده به میهن بازگردد.

نظر بدهید