کتاب «مرید امام» خواندنی شد
دوشنبه 14 آبان 1397

مرید امام

کتاب «مرید امام» خواندنی شد

جدیدترین اثر مؤسسۀ فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «مرید امام» که روایتی از زندگی و مبارزات آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی است، روانۀ بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، جدیدترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان "مرید امام" که روایتی از زندگی و مبارزات آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی است، روانه بازار نشر شد.

این کتاب به قلم علی احمد محرابی و در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان، می‌کوشد با زبانی روان و شیوا، زندگی، مبارزات و فعالیت‌های آیت‌الله خزعلی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را روایت کند.

همانطور که در مقدمه این اثر آمده، یکی از ویژگی‌های برجسته کتاب "مرید امام" استفاده موثر از خاطرات آیت‌الله خزعلی است. نویسنده این اثر کوشیده است با جستجو در خاطرات مرحوم آیت‌الله خزعلی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده، تصویری ساده و همه فهم و در عین حال کامل از تمامی برهه‌های حیات ایشان ارائه دهد تا نسل‌های جوان امروز و آیندگان با ابعاد مختلف شخصیت و تلاش‌های علمی و مبارزات آیت‌الله خزعلی آشنا شوند.

صفحات ابتدایی کتاب حاضر شامل زندگی‌نامه، مبارزات و فعالیت‌های آیت‌الله خزعلی در جریان نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی است. دوران کودکی آیت‌الله خزعلی، تحصیلات، ماجرای هجرت وی به مشهد و قم و حضور در درس فقه آیت‌الله بروجردی، ارتباط او با آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام و ... بخشی از مطالب مطرح شده در این بخش از کتاب است.

نویسنده در صفحاتی از کتاب حاضر به بررسی مواضع آیت‌الله خزعلی در قبال امریکا می‌پردازد و مبارزات وی با توطئه‌های امریکا و رژیم پهلوی را به تصویر می‌کشد. روایت فعالیت‌ها و مبارزات آیت‌الله خزعلی در واقعه فیضیه، قیام 15 خرداد 1342 و سپس تبعید او به زابل، گناوه و دامغان هم بخشی از این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در بخش دیگری از کتاب "مرید امام"، فعالیت‌های علمی آیت‌الله خزعلی و مسئولیت‌های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین در این صفحات به موضوع مهم انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری و خاطرات آیت‌الله خزعلی در این رابطه پرداخته می‌شود. براساس آنچه در این صفحات آمده، آیت‌الله خزعلی از آن جهت که در آن برهه حساس تاریخی عضو خبرگان مردم بود، در متن قضیه قرار داشته و اطلاعات ذی‌قیمتی درباره جلسه حساس خبرگان در نیمه خرداد سال 1368 دارد.

از مهم‌ترین سر فصل‌های کتاب حاضر، بررسی و واکاوی دیدگاه‌ها و مواضع آیت‌الله خزعلی در جریان فتنه سال 1388 است. مواضع آیت‌الله خزعلی در این برهه حساس تاریخی آن چنان روشن بود که وی حتی در برابر مواضع فرزند خود نیز موضع‌گیری کرد و در رد آن نامه‌ای سرگشاده نوشت. ماجرای درخواست مهدی کروبی برای دیدار با آیت‌الله خزعلی و رد این درخواست توسط ایشان نیز از دیگر مباحث جالب توجهی است که در این بخش از کتاب مرید امام به آن پرداخته شده است.

در صفحات پایانی این کتاب نیز تصاویری از آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در برهه‌های مختلف زندگی وی منتشر شده است.

 

کتاب"مرید امام (زندگینامه آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی("، به قلم علی احمد محرابی، در 2500 نسخه و124 صفحه، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نظر بدهید